המדיניות החדשה של המכללה, בהובלתו של הרקטור פרופ' יובל מרין מעודדת שימוש מושכל בכלי בינה מלאכותית ומציבה את הלמידה בעידן החדש כחוויה הוליסטית שבה הסטודנטים והמרצים כאחד הופכים ליוצרים, לחוקרים ולמבקרים של הטכנולוגיה החדשה הזו. פרופ' מרין מדגיש שהמדיניות החדשה חורגת מגבולותיה המסורתיים של הלמידה האקדמית, כשהיא מכוונת להכנת הלומדים לקריירה ולשוק העבודה המשתנה. "זו לא רק התאמה לעולם החדש", הוא אומר, "אלא בנייה מחדש של דרכי החשיבה, הלמידה והעשייה, שמאפשרות לסטודנטים לחבר בין הלמידה האקדמית וההכנה לשוק העבודה".

קורס הכשרה לסגל האקדמי בבינה מלאכותית

בבסיס המדיניות החדשה עומד קורס חובה חדשני לכלל חברי הסגל האקדמי, שמטרתו להכשיר אותם בשילוב נכון של כלים מבוססי AI בתהליך הלמידה. פרופ' מרין מציין כי "תפקיד חברי הסגל כבר מזמן אינו מתמצה בהעברת ידע, ובעידן הנוכחי הוא כולל גם הקניית כישורים לפיתוח חשיבה ביקורתית, לבחינה עצמאית של תוצרי הבינה המלאכותית ולהתנסות בשימוש בכלים מהפכניים אלו בצורה אתית". הקורס החדש חושף את המרצים למתודולוגיות של פיתוח פרומפטים, בניית משימות ומטלות מבוססות AI ותרגול דינמי, שתורם לשיפור הלמידה. הסתייעות המרצים בבינה המלאכותית גם לצורך תהליכי הערכה הכוללים מתן משוב מותאם אישית לכל סטודנט וסטודנט, מאפשרת לסטודנטים לשפר את ביצועיהם לאורך כל תהליך הלמידה. בנוסף, המרצים עוברים הדרכה בסוגיות הנוגעות ליושרה אקדמית בעידן ה-AI על מנת להבטיח הקפדה של הסטודנטים על אמינות, מהימנות ועמידה בכל הסטנדרטים האקדמיים הנדרשים.

קורס "אוריינות בינה מלאכותית יוצרת" לסטודנטים

המרכיב השני בתוכנית הוא קורס אוריינות בינה מלאכותית יוצרת לסטודנטים, קורס אונליין המושתת על למידה עצמית, שבו משתתפים כבר השנה אלפי סטודנטים. זהו מהלך פורץ דרך וייחודי, שנועד להעניק לסטודנטים במכללה למינהל יכולות מתקדמות בעבודה עם הבינה המלאכותית כבר מתחילת לימודיהם. הקורס, שפותח בסיוע כלי AI מתקדמים, מחולק לשני שלבים – בסיסי ומתקדם, ומלווה כולו בהנחיה של אוואטרים. בשלב הבסיסי הסטודנטים נחשפים לעולם הבינה המלאכותית היוצרת, לומדים להשתמש בכלים המובילים כמו ChatGPT, Claude ו-Gemini, לומדים לכתוב פרומפטים יעילים, ומנהלים שיחות ודיונים בנושאים אתיים הקשורים לטכנולוגיה החדשה. בשלב המתקדם, הסטודנטים מעמיקים את היכרותם עם כלים אקדמיים ומתנסים בפיתוח מודל AI אישי, המסייע להם בלמידה והופך לשותף פעיל בתהליך האקדמי. פרופ' מרין מדגיש כי "אין המדובר רק באימוץ של טכנולוגיה חדשנית, אלא בגישה כוללת המאפשרת לסטודנטים לחקור, להבין ולפעול בעולם דיגיטלי מורכב תוך הקפדה על אתיקה וחשיבה ביקורתית".

מסמך המדיניות לשימוש אחראי בטכנולוגיות הבינה המלאכותית היוצרת

כדי להבטיח שימוש אחראי והוגן גיבשה לשכת הרקטור שבמכללה למינהל מסמך מדיניות מקיף המנחה את אנשי הסגל והסטודנטים בשימוש ראוי ומושכל בבינה מלאכותית בהוראה ובלמידה. המסמך קובע כללי אתיקה, עקרונות יושרה אקדמית, והנחיות יישומיות מגוונות. כך לדוגמה, הסטודנטים נדרשים להצהיר על האופן שבו עשו שימוש בבינה המלאכותית במטלותיהם, לצרף את הדיאלוג עם הכלי שבו השתמשו, ולוודא שהתוצרים עומדים בדרישות היושרה האקדמית של המכללה. לדברי פרופ' מרין, "מסמך המדיניות נכתב על רקע הבנה שהתפתחות הבינה המלאכותית מעוררת אתגרים מורכבים בסוגיות של פרטיות ושל מהימנות המידע, ועל כן היה לנו חשוב לנסח הנחיות וכללים ברורים ופשוטים שיסייעו בהתמודדות עם אתגרים אלה".
1 צפייה בגלריה
בינה מלאכותית במסלול האקדמי
בינה מלאכותית במסלול האקדמי
בינה מלאכותית במסלול האקדמי
(באדיבות: המסלול האקדמי המכללה למינהל)
שילוב כלי בינה מלאכותית בפקולטות השונות
בנוסף לכל אלה, המכללה נוקטת בשורה של יוזמות ומהלכים נוספים להטמעת הבינה המלאכותית במסלול האקדמי בכל תוכניות הלימוד באופן המותאם למתודולוגיות ולמאפיינים הייחודיים של כל אחת מהדיסציפלינות. כך למשל, בבית הספר לכלכלה הסטודנטים נעזרים בכלי AI לצורך ניתוח נתונים מורכבים וכתיבת ניירות עמדה לשם התנסות במחקר מעשי והפקת תובנות על מגמות כלכליות מתוך תפיסה רחבה ומעמיקה ובזמן למידה קצר. בפקולטה למשפטים ע''ש חיים שטריקס מפתחים סימולציות מבוססות בינה מלאכותית שינחו את הסטודנטים בקליניקות השונות בהכנת כתבי טענות, ניסוח מכתבים לרשויות, גיבוש ניירות עמדה, ניהול משא ומתן ועוד. כל זאת, תוך מתן משוב אישי המותאם לתהליך הלמידה של הסטודנט. "המטרה שלנו היא לאפשר לסטודנטים בכל תחום לחוות את הבינה המלאכותית לא רק ככלי טכנולוגי, אלא כשותפה יצירתית המסייעת להעצים את הלמידה ולהשיג תוצאות יוצאות דופן", מציין פרופ' מרין, ומדגיש את חשיבות ההכשרה הרב-תחומית שמספקת המכללה.

חזון של חדשנות בעידן הבינה המלאכותית

המסלול האקדמי המכללה למינהל מהווה מודל לאקדמיה חדשנית המתמקדת בשילוב אינטגרטיבי של בינה מלאכותית בהוראה ובלמידה ובהכנה מיטבית של הסטודנטים לשוק העבודה. המדיניות של המכללה מקדמת לא רק את השימוש בטכנולוגיה החדשה, אלא גם תרבות של יושרה, אתיקה ואחריות אישית. כך מתאפשר לחברי הסגל ולסטודנטים לראות בבינה המלאכותית היוצרת לא רק כלי ללמידה, אלא אמצעי להעצמה אישית במציאות דינמית. פרופ' מרין מסכם: "הבינה המלאכותית היא לא רק כלי עבודה עבורנו, אלא חלק בלתי נפרד מהעתיד שאליו אנו מכינים את הסטודנטים שלנו. תשתית זו תעמיק את חוויית הלמידה ותעניק לסטודנטים כלים משמעותיים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם ולפתח קריירות משגשגות". התגובות החיוביות מצד הסגל והסטודנטים שכבר התנסו בתכנית מחזקות את הביטחון שהמכללה למינהל מובילה מהלך משמעותי בהתאמת ההשכלה הגבוהה לאתגרי העתיד.


פורסם לראשונה: 16:59, 19.02.25