אחריות - זוהי מילת המפתח והערך המוביל את ליבת הפעילות של "לקט ישראל", ארגון הצלת המזון הגדול במדינה, מאז נוסד בשנת 2003. הערך הזה קיבל משמעות מיוחדת במהלך משבר הקורונה, כשבזכות פעילות חברתית־ערכית מחויבת ונמרצת, קיבלו בשנת 2021 מאות אלפי ישראלים כ־25,000 טון פירות וירקות וכ־1.7 מיליון ארוחות, באמצעות 263 עמותות, ארגונים ורשויות מקומיות. לא פחות מכ־223,000 נתמכים זכו מדי שבוע לביטחון תזונתי, בעזרת 26,064,000 ק"ג מזון, בשווי כולל של 218,580,000 שקל.
הצלת מזון מתקיימת בכל העולם, מתוך הבנת החשיבות שבצריכת מזון בריא ומזין גם בקרב אוכלוסיות ממעמד סוציו־אקונומי נמוך. "לקט ישראל", שמוביל את הפעילות המקומית, מציל מוצרי המזון העומדים בתנאים התברואתיים והתזונתיים הקפדניים ביותר, ובמקביל פועל להעלאת המודעות והידע בקרב ציבור הנתמכים לחשיבות הצריכה של מזון בריא. כל זאת בעזרת כ־110 עובדים, 18,000 מתנדבים ו־60 כלי רכב לתפעול והובלה בתנאים מבוקרים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: לקט ישראל)

תנופת עשייה גם בעת מגפה

עוד לפני משבר הקורונה, נמצאה חמישית מאוכלוסיית ישראל בחוסר ביטחון תזונתי, דהיינו חוסר הידיעה מתי יאכלו את ארוחתם הבאה והאם תהיה מזינה ובריאה. לכן רבים סבלו גם ממחלות הקשורות בתזונה לקויה, כגון סוכרת. המשבר הביא לצירופם של רבים נוספים למעגל חוסר הביטחון התזונתי והעוני, וכפועל יוצא נאלצו ב"לקט ישראל" להיערך לשינויים משמעותיים בפעילות: תרומות המזון המבושל פסקו באחת, במקביל לכך שהנזקקים נאלצו להפסיק לפקוד את בתי התמחוי בשל הנחיות משרד הבריאות ובשל החשש לצאת מהבית ולהיחשף לנגיף.
מנגד, תרומת התוצרת החקלאית זינקה, שכן חקלאים שהיו אמורים למכור את תוצרתם לבתי מלון, מסעדות ושווקים, נותרו עם כל הסחורה, ובהיעדר מנגנון מתנדבים, היא הושמדה. במקביל חל זינוק בדרישת הציבור לסיוע לנוכח המשבר. מתוך הבנה שהמציאות השתנתה מקצה לקצה, ועל מנת שלא לפגוע בנזקקים, הארגון התאים את פעולתו באופן מיידי:
- רכש וחילק ישירות לבתי הנתמכים (בעיקר קשישים) ארוחות מבושלות קפואות, שמספיקות לשבוע ימים. במקום להציל מזון ולחלק למוקדי חלוקה, הארגון נאלץ לרכוש ולחלק מדלת לדלת מזון רגיש בתנאי עבודה מורכבים ותוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות.

3 צפייה בגלריה
(צילום: לקט ישראל)
- הציל וחילק תוצרת חקלאית, כשהיקפי העבודה הצריכו שכירת כוח אדם ומחסני קירור נוספים.
- שכר צוות מקצועי המחליף את עבודת המתנדבים, שהופסקה בשל אילוצי הקורונה. כמו כן חילק את עבודת המרכז הלוגיסטי לצוותי עבודה קבועים וסגר את הכניסה לזרים – כדי להגן על הצוותים מהנגיף ולאפשר את המשך הפעילות.

תרומה לתדמית עסקית חיובית

לאחריות ישנו צד נוסף - רתימת שותפים לדרך. אנו מאמינים שלחברות ועסקים יש יכולת לגרום לשינוי אמיתי לטובת החברה. מלבד תרומה כספית, המגזר העסקי יכול לרתום את עובדיו לעשייה חברתית לטובת מטרה ראויה. כיום כ־900 חברות במשק משתפות פעולה עם הארגון בתרומה או בהתנדבות.
נמצא, כי שביעות רצון העובדים ממקום עבודתם בקרב חברות התורמות לקהילה גבוהה. העובדים מדרגים את סביבת עבודתם כחיובית ואף מפגינים נאמנות והערכה גדולה למעסיק. מכאן, חברות ועסקים שישכילו להבין את חשיבות האחריות החברתית, יוכלו לזכות בעובדים מסורים יותר, קהל לקוחות נאמן ומלא הערכה ותדמית עסקית חיובית.
אחת מהחברות שנרתמו לפעילות היא אדמה, מהמובילות בעולם בתחום הגנת הצומח. האחריות החברתית היא חלק בלתי נפרד מפעילותה העסקית של החברה, כשהיא מתמקדת בקידום תוכניות חינוכיות בכימיה, חקלאות וקיימות, לצד טיפוח מצוינות ומנהיגות. כחלק מהמדיניות, בוחרים בחברה להשקיע בפרויקטים המשלבים התנדבות ומעורבות עובדים. "אנשינו מעורבים ומתנדבים בשטח במרבית התוכניות שלנו למען הקהילה, והם מעידים שיותר משהם תורמים, הם נתרמים", מספרת לי זינגר שניר, מנהלת האחריות החברתית הגלובלית באדמה. לדבריה, "לקט ישראל" הינו שותף טבעי לפעילות, ובשנים האחרונות מקדמים שני הגופים יחד מגוון פרויקטים. "בתקופת הקורונה חברנו לארגון כדי להציל תוצרת חקלאית המיועדת להשמדה ולחלקה לנזקקים, ומנגד הענקנו תגמול נאה לחקלאים שתרמו את התוצרת ונקלעו למשבר כלכלי. בחנוכה התנדבנו, עשרות מהעובדים ובני משפחותיהם, בחוות הקטיף של לקט ישראל בראשון לציון, ואספנו כ־2 טון ירקות שנתרמו לקהילה. באירוע המיוחד זכינו לפעול לצד הדור הבא ולהנחיל להם ערכי עבודת אדמה לצד נתינה", מסכמת זינגר שניר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: לקט ישראל)
שיתופי פעולה עסקיים, המשלבים תרומה לקהילה, יחסי ציבור וחשיפה, מותאמים בעיקר לחברות מעולם הקמעונאות ומוצרי הצריכה. במסגרת שיתוף הפעולה עם "לקט ישראל", החברה מציירת מעגל תמיכה המשלב את עובדיה ולקוחותיה, וכך ממצבת את עצמה כגוף ערכי, המקדם אוכלוסיות חלשות ותורם לקהילה. איך זה עובד?
התוכנית מותאמת לצורכי החברה ולתרבות הארגונית שלה, והיא משולבת בפעולות הרווחה השונות המתרחשות בארגון כל השנה. התוכנית כוללת:
- תמיכה כספית של החברה בחלוקת ארוחות מבושלות ו/או ארגזי פירות וירקות למשפחות נזקקות.
- התנדבות עובדים בקטיף או מיון ואריזה של תוצרת חקלאית.
- רכישת מתנות חברתיות לעובדי החברה סביב חגים.
- הפקת ימי קטיף סגורים לעובדי/לקוחות החברה ובני משפחותיהם.
- בניית קמפיינים מיוחדים בשיתוף פעולה עם החברה במטרה להנגיש לעובדי החברה את היכולת, כדי שיוכלו גם הם לתמוך ולהשפיע לטובת האוכלוסייה החלשה.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לטל דויד במייל: tald@leket.org