רק 14% מהיעד להשגת מספר מסכות ה-N95 שהקצה משרד הבריאות הושלמו עד כה, ורק 27.5% מהיעד לחלוקים החד-פעמיים. כך עולה ממיפוי הציוד שערך משרד הביטחון תחת משל"ט הקורונה והגיע לידי ynet. על פי נתוני המיפוי, היעד של משרד הבריאות למספר החלוקים החד-פעמיים הוא 25 מיליון, שמתוכם 9.4 מיליון נמצאו בהליך הזמנה ו-6.8 מיליון סופקו כבר.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב ניו יורק מסכות N-95 N95 מסכה מסיכות מסיכה נגיף קורונה
ארה"ב ניו יורק מסכות N-95 N95 מסכה מסיכות מסיכה נגיף קורונה
רק 14% מהיעד הושגו. מסכות N95
(צילום: רויטרס)
בתחילת משבר הקורונה נרשם מחסור ניכר בחלוקים חד-פעמיים בבתי החולים, ובעוד ש-38% מהיעד כבר הוזמנו – רק 27.5% סופקו. נתון מדאיג נוסף נוגע למסך המגן הפלסטי, אחד מכלי המיגון החשובים ביותר שנמצאים בשימוש הצוותים הרפואיים במחלקות הקורונה. על פי הנתונים, היעד של משרד הבריאות עומד על 23 מיליון בסך הכול, ואולם עד כה סופקו 7.7 מיליון בלבד.
עוד עולה מהנתונים כי המחסור החמור ביותר הוא במסכות N95. היעד של משרד הבריאות למספר המסכות הללו עומד על 18.3 מיליון, ואולם עד כה סופקו רק 2.5 מיליון. במהלך החודש צפויות להגיע לישראל כ-3 מיליון מסכות מסוג זה, בחודש הבא 2.7 מיליון והחל מספטמבר כ-6 מיליון מסכות. גם בתום הגעת כל המסכות שהוזמנו עד כה עדיין יהיו חסרות כ-4 מיליון מסכות מהדגם המבוקש.
"מדובר על חבילה של ציוד שנועדה לשמור על חברי צוות רפואי על מנת שלא יהיו בסיכון לחשיפה לווירוס", אמר ד"ר דניאל טרוצקי, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי שמיר, אסף הרופא. "אנחנו חייבים את כל ציוד המגן הזה, כולל מסכת N95 ומסך המגן ששומר על הפנים, העיניים ועל אזור חלל הלוע מפני התזות שונות. הציוד הזה הוא ציוד שאנחנו משתמשים בו לפני כל מגע עם חולה מאומת או עם חולים חשודים בעת פעולות שעלולות לייצר פיזור טיפתי. היעדר ציוד מיגון יגרום לחשיפות מרובות של צוותים רפואיים, שגם כך נמצאים בחסר", הוסיף.
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
(צילום: AFP)

בתוך כך, בבתי החולים מתמודדים בימים האחרונים עם הנחיית משרד הבריאות לצמצם את מספר הניתוחים האלקטיביים, כמו גם את הפעילות במכונים ובמרפאות החוץ. "מערכת הבריאות במדינת ישראל נכנסת לשגרה של מתן טיפול רפואי לחולי קורונה, לצד מתן טיפול רפואי לשאר המטופלים", אמרה אתמול סגנית בית החולים הציבורי אסותא אשדוד, ד"ר חגית סרבגיל. "ניתן לומר כעת בבטחה כי זו מציאות ארוכת טווח ולא אירוע נקודתי. אסור שמטופלים פוטנציאליים יימנעו מלהגיע לקבלת טיפול מחשש להידבקות בקורונה. בתי החולים ערוכים ומוכנים לספק טיפול מיטבי לכל החולים, כאשר יש הפרדה מלאה בין המענה לקורונה לבין רפואת השגרה. חוד החנית של בתי החולים במאבק בקורונה הם הצוותים במחלקות הפנימיות, בטיפול נמרץ, אותה קבוצה שהוזנחה על ידי המערכת במשך שנים. יש חובה כבר עכשיו לדאוג להם לתקציבים ותקנים ראויים".
שר הביטחון בני גנץ קיים הבוקר מפגש זום עם מפקדי המלוניות והמחוזות בפיקוד העורף, יחד עם גורמים נוספים במשרד הביטחון ובפיקוד העורף. במפגש סקרו מפקדי המלוניות את תמונת המצב, וסיפרו על האתגרים והמורכבויות לצד שיתוף הפעולה מצד הרשויות.
גנץ הודה למפקדי המלוניות על תפקודם בתקופה המאתגרת: "במערכה הזו אתם החזית, וזו מערכה שדורשת 'יצירתיות פקע"רית'. מדובר בשירות מציל חיים שגם מאפשר לנו להמשיך להפעיל את המשק. אני מביע הערכה עמוקה על הפעילות שאתם עושים ועל האופן שבו אתם עושים אותה. הנחת העבודה צריכה להיות פעילות עד סוף שנת 2021 – כלומר, כל שנת העבודה בשנה הבאה תהיה אף היא סביב המשבר. אני מתקשה לצערי לראות את זה מסתיים קודם, ועל כן המשימה שלכם היא להמשיך לתת את השירות המבצעי-לוגיסטי הזה ולייצר לעצמכם, למפקדים ולאנשים שפועלים בשטח אורך נשימה שיאפשר עבודה לטווח זמן ארוך".

"התסכול במעבדות - מוצדק"

ד"ר נדב סורק מהמעבדה למיקרו-ביולוגיה בבית החולים אסותא באשדוד התייחס מוקדם יותר לעומסים במעבדות, ואמר באולפן ynet כי התסכול בהן מוצדק, כלשונו. "זו הפעם הראשונה שבה אנחנו מתמודדים עם אלפי בדיקות מולקולריות ביום, זה משהו שלא עשינו בעבר. יש שחיקה של כוח אדם וקשה לתגבר ולהרחיב את המערך הזה", הוא הסביר.
"בתחילת המגפה עבדנו קשה מאוד כדי לוודא שהבדיקות אמינות. מעבר לשעות הארוכות, העבודה היא מאוד אינטנסיבית, תחת לחץ גדול ועם אחריות גדולה - כשאתה מוציא תשובה חיובית צריך לעמוד מאחוריה, כי המשמעות שלה היא רצינית.
"אנחנו רוצים שהמעבדות יעבדו 24/7, אנחנו רוצים להרחיב את מעגל הבדיקות, וזה לא יכול להתבסס על הצוותים הקיימים, טען ד"ר סורק, "הצוותים עובדים מסביב לשעון ורוצים קצת לנוח".
השתתפו בהכנת הכתבה: מתן צורי, אולפן ynet