1 צפייה בגלריה
בג"צ
בג"צ
נשיאת בית המשפט העליון חיות
(צילום: אורן בן חקון)
נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות תוקפת בחריפות את היוזמה לחקור את ניגודי העניינים של השופטים. במכתב לשופטים, כתבה כי "לצד גל הקורונה שעמו אנו נאלצים להתמודד נדרשת הרשות השופטת להתמודד בעת האחרונה גם עם גל עכור נוסף שהגיע לשיא או שמא אומר לשפל המדרגה בהצעה שעלתה ונדחתה בכנסת בשבוע החולף בדבר הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת 'ניגודי העניינים של בכירי המערכת המשפטית'.
∙ לעיון במכתבה של השופטת חיות - לחצו כאן
"דומני כי כל בר דעת יכול היה להתרשם כי מדובר בהצעה הנובעת ממניעים לא ענייניים שנועדה אך לנגח את הרשות השופטת בניסיון להלך עלינו אימים ולפגוע בעצמאות השיפוטית ובאמון הציבור בבתי המשפט", כתבה השופטת חיות.
עוד כתבה: "חשוב לומר – הרשות שלנו אינה מבקשת 'לטאטא דבר מתחת לשטיח'. היא נתונה לביקורת, קשובה לביקורת ופועלת בנחישות ובהתמדה לתיקון הטעון תיקון ולהגברת השקיפות של פעילותה. לצד זאת, חשוב לציין כי הרשות השופטת גם כיום היא אחת הרשויות השקופות והחשופות ביותר לביקורת.
"הדיונים בכל בתי המשפט פתוחים לציבור הרחב (למעט אלה שעליהם מוטל חיסיון על פי דין), השופטים נתונים לביקורת של נציבות תלונות הציבור על שופטים ולדין משמעתי במקום שבו הדבר נדרש והם מחויבים לכללי אתיקה מפורטים ולהסדרי פסלות הקבועים בחוק".
"אני סמוכה ובטוחה כי למרות גלי הקורונה והגלים העכורים האחרים המתרגשים עלינו בעת הזו, נמשיך לעמוד איתן ולמלא את תפקידנו נאמנה במקצועיות, במסירות ומתוך תחושת שליחות כדרכנו".
בשבוע שעבר נפלה בכנסת היוזמה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) להקים ועדת חקירה לבדיקת ניגודי עניינים של שופטי בית המשפט העליון. ההצעה קיבלה את תמיכת הליכוד, אולם 13 מחבריה ובכללם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא נכחו בהצבעה.
יום לאחר מכן אמר ח"כ סמוטריץ' בריאיון לאולפן ynet: "ח"כים ושרים מהליכוד שהיו בכנסת ברחו מההצבעה, ספרו אצבעות כדי לוודא שההצעה לא עוברת".
סמוטריץ' אף תקף בחריפות את ראש הממשלה נתניהו. לדבריו, "הוא אלוף בלנאום, לתקוף ולבקר. כשזה מגיע למעשים - פעם אחר פעם הוא מסכל כל יוזמה שתוכל לתקן את מערכת המשפט".
בכחול לבן נדהמו מהחלטת הליכוד לתמוך ביוזמה בשיא משבר הקורונה. עוד לפני שההצעה נדחתה ברוב של 54 מתנגדים מול 43 תומכים, אמרו במפלגתו של בני גנץ כי "ועדת חקירה לשופטים היא הכרזת מלחמה על הדמוקרטיה". גורמים אחרים בכחול לבן אמרו אז: "אם נתניהו מתעסק בשופטי העליון במקום הקורונה - אז הוא החליט על בחירות. זה מעשה מטורף".
גנץ עצמו אמר לאחר מכן: "במקום לטפל במובטלים ובעצמאים - הליכוד מבקש לחקור את השופטים. במקום לעסוק במחדל הכלכלי, מייצרים מחדל מוסרי. מי שמעדיף לחבל בדמוקרטיה במקום לעסוק בהצלת חיי אדם פוגע באזרחי ישראל. אני לא אאפשר זאת".
שר המשפטים אבי ניסנקורן מכחול לבן התעמת עם חבריו לקואליציה מהליכוד, ואמר בכנסת: "אני מתבייש בליכוד. מה שעושה הליכוד זו הפרה בוטה טוטאלית של ההסכם הקואליציוני והפרה של מערך יחסי העבודה של ממשלה. אני מתבייש שראש ממשלה הורה לחברי ליכוד להצביע בעד הצעה כזאת. אנחנו בסיטואציה משברית לקואליציה. מה שקורה פה לא יעלה על הדעת".