נשיא מאלי, איברהים בובקר קייטה, הודיע הלילה (ד') כי הוא מתפטר מתפקידו ומפזר את הפרלמנט, שעות אחרי שנעצר על ידי חיילים. בנאום קצר ששודר בטלוויזיה הממלכתית אמר קייטה: "איני רוצה שיישפך דם כדי להשאיר אותי בשלטון". אמש עצרו חיילים בצבא מאלי גם את ראש הממשלה וחברים נוספים בממשלה, בהפיכה שמגיעה אחרי חודשים של הפגנות נגד השלטון.
ההפיכה יצאה לדרך בבסיס בפרברי הבירה במאקו, כשחיילים שמורדים בשלטון פתחו באש ועצרו כמה מפקדים. בבסיס, ששמו קאטי, החל ב-2012 מרד שהוביל להפיכה צבאית. בהפיכה הודח הנשיא אמאדו טומאני טורה. ההפיכה האיצה את נפילת צפון מאלי לידי הג'יהאדיסטים.
6 צפייה בגלריה
ניסיון הפיכה ב מאלי הנשיא איברהים בובקר קייטה וראש הממשלה בובו סיסה
ניסיון הפיכה ב מאלי הנשיא איברהים בובקר קייטה וראש הממשלה בובו סיסה
הנשיא קייטה (מימין) וראש הממשלה סיסה
(צילום: AFP)
גורמים ביטחוניים במאלי דיווחו שהנשיא נעצר על ידי חיילים במעונו בבמאקו. לפי הדיווחים הוא נעצר אחרי שהחיילים ירו באוויר מחוץ למעון. האיחוד האפריקני הודיע שראש הממשלה בובו סיסה, שקרא מוקדם יותר לדיאלוג, נעצר אף הוא.
אחרי הדיווחים על המעצרים תחנת הטלוויזיה הממלכתית של מאלי הפסיקה את שידוריה. כשהשידורים חודשו הוקרנו בערוץ הממלכתי תוכניות שהוקלטו מראש.
בעקבות הפרסומים על מעצרו של קייטה יצאו מאות ממתנגדיו לחגוג ברחובות עם דגלי המולדת. כרגע לא ברור מי עומד בראש החיילים שמורדים בשלטון, מה המניעים שלהם ומי ינהיג את מאלי אחרי התפטרותו של קייטה.
הקואליציה שמובילה את המחאה נגד קייטה אמרה אתמול שמעצרו לא נחשב ל"הפיכה צבאית, אלא להתקוממות עממית". דובר קואליציית M5-RFP הגיב למעצר: "קייטה לא הקשיב לעם שלו. כשהצענו אלטרנטיבה הוא הגיב בהרג".
6 צפייה בגלריה
מאלי חוגגים אחרי מעצר הנשיא
מאלי חוגגים אחרי מעצר הנשיא
חוגגים ברחובות אחרי מעצר הנשיא
(צילום: EPA)



מתנגדיו של קייטה מאשימים אותו בשחיתות ובמשבר הביטחוני החריף במרכז המדינה ובצפונה, שם פועלים הג'יהאדיסטים. באפריקה, ובצרפת, חוששים שההפיכה תפגע קשות במאבק נגד הג'יהאדיסטים באזור. צרפת, האיחוד האירופי והאיחוד האפריקני גינו את המעצרים ודרשו את שחרורם של בכירי השלטון במאלי. במועצת הביטחון יתכנסו היום לדיון חירום.
ב-2013, שנה אחרי ההפיכה הצבאית, פתחה צרפת במבצע נגד הג'יהאדיסטים במאלי (שהייתה בעבר קולוניה צרפתית). למרות המבצע הצרפתי מאז הג'יהאדסטים רק התחזקו, והגבירו את השפעתם בשכנותיה של מאלי, בורקינה פאסו וניז'ר. הם תקפו חיילים, אזרחים ותיירים שהגיעו מהמערב.
פורסם לראשונה: 22:28, 18.08.20