בשנת הלימודים הקודמת הושקה התוכנית הלאומית להכשרת הנדסאים וטכנאים מוסמכים, במטרה לפתח מסלול קריירה במקצועות הטכנולוגיים המובילים בישראל. ״גם עכשיו, אנחנו רואים עד כמה רוב המשרות בתפקידים טכנולוגיים, דוגמת הנדסאים, עמידות יחסית למשברים. מי שמחפש עבודה היום בתחומים אלה, יכול למצוא משרות עם תנאי העסקה טובים, אנשים מצוינים ויציבות תעסוקתית״, אומרת תאיר איפרגן, מנהלת מה״ט (המכון הממשלתי להכשרות טכנולוגיות) במשרד העבודה והרווחה. "התוכנית הלאומית שהקמנו יחד עם הג׳וינט, קרן עזריאלי ועמותת צורים יוצרים מציאות, הופכת את ההשכלה הטכנולוגית לאטרקטיבית אפילו יותר". התפרצות הקורונה בישראל הובילה לשינויים דרמטיים בשוק העבודה שהותירו רבים ללא פרנסה. אולם מלבד הטלטלה, ישנן הזדמנויות, ביניהן האפשרות לשנות כיוון ולייצר אופק תעסוקתי איכותי.
4 צפייה בגלריה
לומדים במכללה
לומדים במכללה
לומדים במכללה
(צילום: המכללה הטכנולוגית להנדסאים באריאל)

״התוכנית מייצרת מסלול הכשרה המשלב לימודים על פני כשנתיים במיטב המכללות הטכנולוגיות, לצד ימי עבודה בשכר אצל מעסיקים במקצוע הנלמד. שילוב המעסיקים באופן מובנה מהרגע הראשון מייצר הכשרה פרקטית מוכוונת תעסוקה״, אומרת איפרגן. במסגרת התוכנית יפותח בקרוב גם מסלול שנת הכשרה שלישית להנדסאים בעלי ניסיון במטרה לקדם אותם לתפקידי ניהול, הדרכה או מומחיות טכנולוגית רוחבית בתעשייה. התוכנית פועלת במיטב המכללות הטכנולוגיות, בהן המכללה להנדסאים אריאל, המכללה הטכנולוגית רופין, המכללה הטכנולוגית באר שבע, מכללת אורט בראודה כרמיאל, מכללת אורט קריית ביאליק ומכללת אורט סינגלובסקי, ובשיתוף עשרות מעסיקים בפריסה ארצית. השנה צפויים להשתתף בה כ־300 סטודנטים במגמות טכנולוגיות שונות בהן תוכנה, מכטרוניקה, אלקטרוניקה, טכנולוגיות מים, כימיה, רכב ותעשייה וניהול.


4 צפייה בגלריה
כיתת לימוד
כיתת לימוד
כיתת לימוד
(צילום: המכללה הטכנולוגית להנדסאים באריאל)

אלמוג שאתי, סטודנט במכללה להנדסאים אריאל, החל לעבוד כהנדסאי מכונות בחברת ״קראוס תעשיות״, מהמובילות בתעשיית המים והמתכת. "התחלתי הנדסת מכונות באקדמיה אבל התקשיתי להשקיע מספיק גם בלימודים במקביל לעבודה. כששמעתי על התוכנית הלאומית הבנתי כי זה מה שמתאים לי", אומר אלמוג. "השתלבתי בעבודה בקראוס תעשיות, אני זוכה לאמון מהמנהל שלי, והתפקיד מעניין ומתאים לכישורים והידע המקצועי שלי. התאפשרה לי גישה למסלול קריירה שמבחינתי היה בגדר הזדמנות שהייתי חייב לקחת".
גם רביד דניאל סלע, סטודנטית במכללה הטכנולוגית רופין, מצטרפת לדברים: ״את הלימודים התיאורטיים בכיתה, אנחנו מיישמים בבוקר למחרת בעבודה״. היא עובדת בחברת ״פלסאון״, העוסקת בייצור ופיתוח של מוצרים טכניים מתקדמים לצנרת הובלת מים וגז ומוצרים נוספים. ״אני מוקפת באנשים מדהימים, ולומדת מה שאני צריכה באמת, לא רק ידע, גם כישורים של עולם העבודה של מחר. החיבור הזה בין התיאוריה לפרקטיקה אצל המעסיק, יחד עם ליווי אישי, זה חלק משמעותי בלמידה ובחיזוק בחירת תחום הלימודים והתעסוקה העתידית. לשמחתי, "פלסאון" הוא מפעל חיוני ועל כן התאפשר לי להמשיך לעבוד בתקופת הקורונה״.

4 צפייה בגלריה
רביד דניאל סלע
רביד דניאל סלע
רביד דניאל סלע
(צילום: אלבום פרטי)
עינב אהרוני־יונס, מנכ״לית ג׳וינט־תבת, שותפות בין הג׳וינט והממשלה לפיתוח פתרונות שילוב בתעסוקה ולקידום פריון העבודה במשק, מסבירה כי לצד ההכשרה העיונית והמעשית, המודל מכיל רכיבי פיתוח כישורים לעולם העבודה המשתנה: ״הידע המקצועי העדכני הוא חשוב, אבל טכנולוגיות משתנות כל הזמן. למידה לאורך החיים, פרו־אקטיביות, מיתוג ושיווק עצמי, אוריינות דיגיטלית, עבודה רשתית וכיוצא באלו מבטיחים שהעובדים שאנחנו מכשירים היום יישארו אטרקטיביים ופרודוקטיביים גם מחר״. אהרוני־יונס מסבירה כי ״אנחנו לא מסתכלים רק על ההשמה בקצה ההכשרה אלא על שילוב של עובדים מקצועיים עם יכולות וכישורים להתפתח, להשתדרג ולייצר קריירה איכותית״.
מורן אייזקסון, מנהלת פיתוח פרויקטים במשאבי אנוש ב״קראוס תעשיות״, מסבירה כי מדובר במודל מאוד ייחודי. ״יש שיתוף פעולה צמוד עם המכללה, בבניית הסילבוס המשותף וכל תוכנית ההכשרה, זה לא מובן מאליו״. ״זה Win־Win״, אומר עמרי ספקטור, מייסד ובעלים DeveLeap, המתמחה בייעול תהליכי DevOps בחברות תוכנה וסטארטאפים. ״אנחנו מקבלים אנשי מקצוע מוכשרים, רלוונטיים ואיכותיים, שהיינו שותפים להכשרתם מהרגע הראשון, והמשתתפים מקבלים מקצוע עדכני שמתאים לצרכי המשק״.


4 צפייה בגלריה
בועז שמחי
בועז שמחי
בועז שמחי
(צילום: המכללה הטכנולוגית להנדסאים באריאל)

לדברי דנה עזריאלי, יו"ר קרן עזריאלי ישראל: "התוכנית הלאומית מחברת הלכה למעשה בין הלימודים הטכנולוגיים לבין הפרקטיקה בתעשייה. המעסיקים שותפים לשדרוג תוכניות הלימוד והסילבוס, להכשרה המעשית עצמה ולפיתוח ומיתוג המקצוע כולו. החיבור הזה מייצר הזדמנות בעבור ישראלים רבים לממש את הפוטנציאל האישי והמקצועי שלהם, ולהתקדם לקריירה איכותית במקצועות הטכנולוגיים המובילים בישראל".
ענת דגן, מנכ״לית עמותת צורים יוצרים מציאות השותפה לתוכנית: ״היום לתעשייה המתקדמת יש הרבה מה להציע. זו הזדמנות ללמוד ולהתפתח במסלול מעניין ומתגמל. יש עתיד בתעשייה הישראלית״. 
פרטים נוספים באתר התוכנית הלאומית להכשרת הנדסאים וטכנאים מוסמכים:
פורסם לראשונה: 12:30, 09.10.20