בעולם תגברו את קווי האוטובוסים, ואילו בישראל סברו שצמצום הקווים יוביל להפחתת הצפיפות. באופן לא מפתיע, הפטנט הישראלי נחל כישלון חרוץ, כפי שניתן לראות בתיעוד מרחבי הארץ שבכתבה הבאה. למרות ההגבלות החמורות בימי הסגר, מספקת התחבורה הציבורית מענה לאזרחים רבים לצורך הגעה לעבודה, לצורך הצטיידות במזון, בתרופות, הגעה לטיפולים רפואיים ולקרובי משפחה הזקוקים לסיוע. לצורך כל אלו, ניתן להשתמש בתחבורה הציבורית - העמוסה מאוד.

הנחיות "הסגר המהודק" שהטילה הממשלה בשבוע שעבר, הביאו עמן גם הגבלות דרמטיות על התחבורה הציבורית. לנוכח זאת, נרשמים בימים האחרונים עומסים כבדים באוטובוסים, שמספרם צומצם מאוד, אף שלפי ההנחיות, הם אמורים לספק שירותים לעובדים שמוגדרים חיוניים במשק.
בכל ערב, נזכיר, מסתיימים שירותי התחבורה הציבורית בשעה 20:00. בסופי השבוע, על פי ההנחיות, פועלת התחבורה הציבורית רק בתוך הערים – ואין שירותי נסיעה בין עירוניים. צמצום מספר האוטובוסים לצד המשך הפעילות במשק הובילו לצפיפות באוטובוסים, מחנק, ולעיתים גם להמתנה של שעות בחום.
9 צפייה בגלריה
קו 1 מיפו לפתח תקווה
קו 1 מיפו לפתח תקווה
עמוס בקו 1 מיפו לפתח תקווה
9 צפייה בגלריה
קו 1 יפו- רמת גן עמוס בנוסעים
קו 1 יפו- רמת גן עמוס בנוסעים
קו 1 ברמת גן עמוס בנוסעים
(צילום: 15 דקות)
טלי מולדבסקי, תושבת אשקלון, עובדת בכפר סבא. גם בשגרה, לדבריה, דרכה לעבודה אינה קלה, אולם בימים אלה, היא מתארת החרפה משמעותית בדרך. "אני קמה בכל יום ב-3:30 בבוקר והולכת לתחנה המרכזית באשקלון, ושם עולה על אוטובוס ומגיעה ב-7:00", סיפרה. "עכשיו, אני נוסעת כמעט 5 שעות ומגיעה ב-9:00".
לדבריה, "את הקו הראשון בין אשקלון לתל אביב ביטלו, והאוטובוס הראשון יוצא רק בשעה 6:00 בבוקר. הרכבת הראשונה ב-5:42, אבל האוטובוס אל תחנת הרכבת מתחיל רק אחרי 6:00. יש כמעט מיליון מובטלים, ואלו שיש להם עבודה לא יכולים להגיע. זו הדאגה לציבור של משרד התחבורה?".
עדי, שמתגורר בראש העין ועובד באזור הבורסה ברמת גן, מספר שגם בימים רגילים הנסיעה לשם אורכת לפחות שעה וחצי. מאז שהחל הסגר, כך הוא מתאר, הדרך הפכה גרועה יותר. "הם ביטלו קווים וחיכיתי בתחנה יותר מחצי שעה, עד שהבנתי שהם לא יגיעו ואף אחד לא הודיע. בקו היחידי שעובר נרשם צמצום והוא היה בתפוסה מלאה ולא עצר. הקו הבא הגיע כעבור שעה. זה אבסורד, התחבורה הציבורית היא כמו במדינות עולם שלישי. בחלקן היא אף טובה יותר", הוא טען.
9 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
אלכסיי, שנסע בימים האחרונים בקו 1 שנוסע בין בת ים לפתח תקווה, סיפר: "המשטרה הקימה מחסום בבני ברק והיינו זמן רב בפקק. עשרות אנשים דחוסים באוטובוס. זה היה מבהיל. אם היה שם חולה אחד – הלך על כל הנוסעים". לדבריו, "לפעמים אוטובוסים ריקים פשוט לא עוצרים. מה שקורה פה זו קטסטרופה".
בימים האחרונים הגיעו למייל האדום של ynet שורת תלונות על העומסים באוטובוסים. בתיעוד ששלחה גולשת נראה קו 66 מפתח תקווה לתל אביב מלא עד אפס מקום, בעוד שבעמוד הפייסבוק של ארגון התחבורה הציבורית 15 דקות נוסעים דיווחו על עומסים כבדים. "המדיניות החדשה של הסגר פוגעת בכל מי שאין לו רכב – בפרנסה ובבריאות", כתבה אחת מחברי הקבוצה.
"במודיעין פשוט אין אוטובוסים", הוסיף נוסע אחר. לדברי נוסע בקווים בין קריית ארבע לירושלים, "קווים יוצאים פעם בשעה במקום פעם ב-15-10 דקות. הם מתמלאים בתחנה הרביעית מתוך 16".
9 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)

הפתרון בחברות הפרטיות? "מדברים ללמפה"

גם בסגר הקודם צומצמו הנסיעות בקווי התחבורה הציבורית, ומראות דומים של עומסים והמתנות ארוכות נצפו. אז טענו במשרד התחבורה, כמו היום, שההגבלה על מספר הנוסעים מחייבת את הכפלת צי האוטובוסים. במשרד טוענים כי אין בידיהם משאבים לכך, אף שמפעילי התחבורה הציבורית נדרשו לספק שירותים בהיקף של 25% מבשגרה.
אפשרות נוספת שעמדה בסגר הקודם וגם בנוכחי בפני משרד התחבורה היא שימוש בכלי הרכב של חברות ההסעה הפרטיות, שבעליהן יושבים בבית, חלקם ללא פרנסה.
"אני חי מחסכונות מאז 15 במרץ", סיפר יוסי יעקובי, בעל חברת הסעות פרטית, שמחזיק 30 אוטובוסים. "אנחנו מדברים ללמפה. שרת התחבורה לא נפגשה איתנו ולמרות ההבטחות, לא משתמשים בנו לתגבור התחבורה הציבורית. אנחנו משלמים על כל אוטובוס שיושב בחניה, בזמן שהתחבורה הציבורית מתפקעת מנוסעים. אין עם מי לדבר".
9 צפייה בגלריה
קו 19 בירושלים
קו 19 בירושלים
קו 19 בירושלים
(צילום: 15 דקות)
בארגון חברות ההסעה הפרטיות מסרו: "מחדל העומסים בתחבורה הציבורית יכול היה להימנע באמצעות שילוב רבבות האוטובוסים והנהגים של חברות ההסעה שדוממים כבר חצי שנה. במקום לצמצם את מספר האוטובוסים, לצופף את ציבור הנוסעים ולפגוע בבריאותם, אנו קוראים לשרת התחבורה לקחת אחריות, להוסיף את האוטובוסים של חברות ההסעה הפרטיות למערך התחבורה הציבורית ולאפשר לכל נוסע להגיע למחוז חפצו בבטחה".
אתמול הודיעה שרת התחבורה מירי רגב על תגבור בקווים העמוסים, אולם ל-ynet נודע שהחברות המפעילות הוציאו נהגים רבים לחל"ת. בחלק מהחברות אף מדובר בשני שלישים מנהגי החברה, וקיים ספק אם העתודה התפעולית שנשארה בחברות תוכל למלא את התגבור.

"הסיכון להדבקות עלה"

"זו ממש איוולת. תגבור התחבורה הציבורית הייתה מצמצמת את הצפיפות ומונעת הדבקות", אמר ל-ynet האפידמיולוג פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור. "צריך להבין שלאנשים יש צרכים חיוניים ולא לכולם יש רכב פרטי. אתה לא יכול להפסיק את החיים".
"הקטנת התדירות מגדילה ומעלה את הסיכון להדבקות", הוא הוסיף. "לא ברור לי מה ההיגיון בצמצום. החלופה הייתה יכולה להיות פתרונות עבור הציבור שזקוק לנסיעות חיוניות בדרכים אלו ואחרות. אבל גם את זה לא עושים, אז איך אפשר לצמצם?".
פרופ' לוין ציין כי אין מספיק מידע על הדבקות בתחבורה הציבורית. "אם נקפיד על רישום מדויק של הנוסעים, זה יעזור בחקירות. זה מה שיאפשר לחיות עם הקורונה, אבל זה לא נעשה", הוא אמר. "המדינה לא משקיעה וזה פוגע במוכנות ארוכת הטווח להתמודד עם הקורונה. צריך לסייע לציבור".
9 צפייה בגלריה
קו 111 מטירת הכרמל לחיפה
קו 111 מטירת הכרמל לחיפה
קו 111 מטירת כרמל לחיפה
(צילום: שמחה שושן)
9 צפייה בגלריה
קו 72 בתל אביב
קו 72 בתל אביב
עולים לקו 72 ברחוב דיזנגוף בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
"יותר אנשים מחכים בתחנות, וחלקן מלכתחילה לא יועדו לשהייה ממושכת של אנשים. אין בהן מרחבי המתנה מרווחים מספיק, לא בשגרה ובוודאי שלא בתקופה הזו", הסביר פרופ' אראל אבינרי, ממכללת אפקה להנדסה בתל אביב. "ספסל בתחנה שבו שניים-שלושה מקומות ישיבה צמודים מתאים אולי לתדירות של אוטובוס בכל חמש דקות".

שקיפות ותגבור: ללמוד מהעולם

במדינות שונות בעולם, בניגוד לישראל, הרחיבו את שירותי התחבורה הציבורית במסגרת צעדי המאבק בקורונה. באותן מדינות גם מקפידים על הצגת תמונת מצב ומידע לנוסעים, בניגוד לישראל, שבה אף לא פורסמה רשימת הקווים שבוטלו.
שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, הסבירה ל-ynet שבאנגליה יצרו מדרג שמציע דרכי הגעה ממקום למקום. "העדיפות היא להליכה רגלית, בהמשך אופניים, ואחרי כן תחבורה ציבורית ורכב", היא אמרה. "הם מפרסמים את השעות הרגועות והמומלצות לנסיעה בתחבורה הציבורית ומספקים מידע לגבי תחנות שעדיף להימנע מהגעה אליהן. גם השירותים הורחבו משמעותית".
9 צפייה בגלריה
קו 72 בתל אביב
קו 72 בתל אביב
קו 72 בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
9 צפייה בגלריה
קו 66 פתח תקווה- תל אביב עמוס בנוסעים
קו 66 פתח תקווה- תל אביב עמוס בנוסעים
בניגוד להנחיות: נדחסים בקו 66 בפתח תקווה
(צילום: חני ינקוביש)
לדבריה, אנגליה היא לא היחידה. "במדינת ויקטוריה שבאוסטרליה, שם הוטל סגר נושם, תגברו משמעותית את כל שירותי התחבורה הציבורית. רק בשעה 21:00 יש צמצום. מנגד, יש קנסות עצומים על מי שמנצל את התחבורה הציבורית להפרת הנחיות הסגר. גם בשיקגו הוסיפו שירותים במקומות שבהם זיהו צורך".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: לאחר הערכת מצב שקיימה שרת התחבורה אמש, הנחתה השרה לתגבר את קווי השירות שנצפו בעומסים במהלך הימים האחרונים. השרה הנחתה את הרשות לתחבורה ציבורית לוודא שקווי השירות לנוסעים מתוגברים תוך מניעת עומס ומתן שירות מיטבי לנוסעים לצרכים חיוניים.