ארצות הברית הודיעה הלילה (בין שני לשלישי) כי תחייב אלפי סטודנטים זרים לעזוב את תחומיה אם כל שיעוריהם בסמסטר הסתיו הקרוב מיועדים להיערך באופן מקוון בגלל נגיף הקורונה.
4 צפייה בגלריה
אוניברסיטה הרווארד קיימבריג' מסצ'וסטס ארה"ב
אוניברסיטה הרווארד קיימבריג' מסצ'וסטס ארה"ב
אוניברסיטת הרווארד. גם בקמפוס ילמדו מרחוק
(צילום: shutterstock)
לפי הודעת סוכנות ההגירה והמכסים ICE, סטודנטים המחזיקים בוויזה מסוג M1 (ויזה הניתנת ללומדים בתוכניות לא אקדמיות) ובוויזה מסוג F1 (הניתנת לסטודנטים לא-מהגרים העוברים קורסים אקדמיים וקורסים בשפות), אבל מוסדות הלימוד שלהם מתכוונים לקיים את השיעורים באופן מקוון בלבד – יחויבו לעזוב את ארה"ב או לעבור ללמוד במוסד שבו מתקיימים גם לימודים פנים אל פנים, בכיתה עצמה. אם לא יעשו כן, יעמדו בפני גירוש.
לפי ההודעה, מחלקת המדינה האמריקנית לא תנפיק אשרות שהייה לסטודנטים הרשומים לבתי ספר ולתוכניות שכל הלימודים בהם ייערכו באופן מקוון בסמסטר הסתיו הקרוב, וסוכנות המכס והגנת הגבולות לא תאפשר להם להיכנס לארה"ב.
4 צפייה בגלריה
ברני סנדרס מסיבת עיתונאים ורמונט ארה"ב
ברני סנדרס מסיבת עיתונאים ורמונט ארה"ב
סנדרס. "מאיימים - סכנו את חייכם או שתגורשו"
(צילום: AP)
בהודעה נמסר כי סטודנטים הרשומים למוסדות לימוד שמקיימים מערכת משולבת של שיעורים מקוונים ושיעורים הנערכים פנים אל פנים יורשו להמשיך בלימודיהם, כל עוד בתי הספר שבהם הם לומדים יאשרו שהתוכנית אינה מקוונת בלבד, שהסטודנט אינו משתתף רק בשיעורים מקוונים – ושהוא מגיע למספר ראוי של שיעורים שאינם מקוונים.
לא ברור מה מספרם המדויק של הסטודנטים שיושפעו מההחלטה שפורסמה הלילה, אבל לפי נתונים רשמיים, בשנת 2019 הנפיקה מחלקת המדינה 388,839 ויזות מסוג F ו-9,518 ויזות מסוג M. ההערכה כי ההחלטה נוגעת לאלפי סטודנטים.

הרווארד: גם בקמפוס ילמדו מרחוק

רוב המכללות והאוניברסיטאות בארה"ב טרם הכריזו על תוכניותיהן לסמסטר הסתיו. כמה בתי ספר בוחנים את האפשרות להנהיג מודל משולב של שיעורים שיתקיימו בכיתה, פנים אל פנים, ושל שיעורים שיתקיימו מרחוק, באופן מקוון. עם זאת, חלק מהאוניברסיטאות, בהן הרווארד, כבר הודיעו כי כל השיעורים שלהן יהיו מקוונים. הרווארד מסרה ש-40% מהסטודנטים לתואר ראשון יורשו לחזור להתגורר בקמפוס – אבל גם שם הלמידה שלהם תיעשה מרחוק.
4 צפייה בגלריה
הנשיא טראמפ. זה יגיע לבית המשפט
הנשיא טראמפ. זה יגיע לבית המשפט
הנשיא טראמפ. זה יגיע לבית המשפט
(צילום: AP)
ההחלטה הלילה עוררה במהרה ביקורת. "לאכזריות של אלה שמאיישים כעת את הבית הלבן אין גבולות", צייץ הסנאטור ברני סנדרס. "בפני הסטודנטים הזרים מוצב איום: סכנו את חייכם על-ידי כך שתגיעו לשיעור פנים אל פנים – או שתגורשו".
גונסלו פרננדס, סטודנט מספרד הכותב כעת את עבודת הדוקטורט שלו בכלכלה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון בבירת ארה"ב, אמר הלילה שהדבר הגרוע ביותר מבחינתו הוא חוסר הוודאות. "אנחנו לא יודעים אם יהיו לנו שיעורים בסמסטר הבא, אם אנחנו צריכים ללכת הביתה, אם הולכים לזרוק אותנו", אמר.

פער שעות ובלי גישה למשאבים

סטודנטים זרים בארה"ב הביעו חשש גם מהאפשרות שמוסדות לימוד המתכננים לקיים בסמסטר הסתיו לימודים שאינם מקוונים בלבד ייאלצו במהלכו לעבור ללימודים כאלה בגלל התפרצויות חדשות של הנגיף, ושבמקרה כזה הם – הסטודנטים – יעמדו לפתע בפני גירוש.
4 צפייה בגלריה
אוניברסיטה אוניברסיטת ג'ורג'טאון ארה"ב וושינגטון
אוניברסיטה אוניברסיטת ג'ורג'טאון ארה"ב וושינגטון
אוניברסיטת ג'ורג'טאון בוושינגטון. שכר הלימוד חשוב לתקציב
(צילום: AP)
יותר ממיליון סטודנטים זרים למדו בארה"ב בשנת הלימודים האקדמית 2019-2018. מדובר ב-5.5% מאוכלוסיית הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה שם. בשנת 2018 הכניסו סטודנטים זרים למשק האמריקני 44.7 מיליארד דולר. סטודנטים אלה הם גם מקור הכנסה חשוב לאוניברסיטאות רבות בארה"ב, משום שבמקרים רבים הם משלמים שכר לימוד מלא. הסטודנטים הזרים הרבים ביותר בארה"ב באים מסין, ואחריה מהודו, דרום קוריאה, סעודיה וקנדה.
לפי ארון רייכלין-מלניק, שעובד כיועץ מדיניות במכון "מועצת ההגירה האמריקנית" שמושבו בוושינגטון, כמעט בטוח שהתקנות החדשות שהוכרזו הלילה ייגררו לקרב בבית המשפט. הוא אמר שסביר להניח שסטודנטים זרים יתקשו להמשיך את לימודיהם בעודם נמצאים מחוץ לארה"ב בשל הבדלי השעות או בשל היעדר גישה למשאבים טכנולוגיים ואקדמיים.