המהפכה התעשייתית הרגילה אותנו לשרשרת אספקה שמתחילה במפעל הייצור, ממשיכה בתובלה שלוקחת זמן רב, דרך הליך מכס ביורוקרטי ולבסוף שינוע ליעד הסופי. מהפכת מדפסות ה-3D שואפת להמציא מחדש את שרשרת האספקה - באמצעות הדפסה של חלקי חילוף ורכיבים במקום, כבר לא צריך להיות תלוי במלאי או במהירות האספקה של היצרן.
עד כה, עולם הדפסות התלת מימד עמד מול חסמים משמעותיים - ראשית, הליך ההדפסה היה איטי מאוד ונמשך ימים שלמים. שנית, המדפסות היו מוגבלות בגודל שלהן, מה שהגביל את הפונקציונליות שלהן עבור ענפי תעשייה רבים. לבסוף, חומרי הגלם מהם הודפסו התוצרים היו חלשים מידי, בחלק המקרים.
3 צפייה בגלריה
(קרדיט: מאסיבית, צילום: כפיר הרבי)
לצפייה בראיון מנכ"ל מאסיבית, ארז צימרמן, בתוכנית חסכון של שידורי קשת אודות מאסיבית 5000, הקליקו כאן

מאסיבית טכנולוגיות פיתחה את הדור הבא של מדפסות תלת מימד, שמצליח לגבור על כל המכשולים ולספק פתרון לענפים שעד כה לא חלמו על שימוש בתוצרים מודפסים. מאות מדפסות של החברה משרתות חברות מכל העולם, והחברה כבר קיבלה מספר הזמנות לדגם החדש ופורץ הדרך, מאסיבית 10000, שצפוי להגיע לשוק במהלך 2022.
מאסיבית הוקמה ב-2013 על ידי גרשון מילר, איגור יעקובוב ומשה אוזן, והיא מנוהלת על ידי מנכ"ל החברה ארז צימרמן. מילר הוא אחד מחלוצי הדפסת התלת-מימד, ונחשב לגורו בתחום. בין המשקיעים בחברה ניתן למצוא את סטרטסיס, אחת מהחברות המובילות בעולם הדפסת התלת מימד, חברת יאסקווה היפנית, המתמחה ברובוטים לתעשייה ואוטומציה, לצד משקיעים מוסדיים, כגון מגדל ומור שהשקיעו בחברה לאחר ההנפקה בבורסת ת"א בפברואר האחרון.

להדפיס בגדול ומהר

יתרון עצום של המדפסות של מאסיבית הוא יתרון הגודל - המדפסות הקיימות בשוק לא מאפשרות להדפיס תוצרים גדולים, דבר שמונע מענפים שלמים את השימוש הפוטנציאלי בטכנולוגיה המתקדמת. כיום, חברות נאלצות לוותר על הדפסת תוצרים גדולים, או לחילופין, להדפיס מספר חלקים ולחבר ביניהם לאחר מכן. הדבר מאריך משמעותית את זמן הייצור ודורש הליך עיבוד נוסף לאחר ההדפסה. המדפסות של מאסיבית, לעומת זאת, מסוגלות להדפיס תוצר בגובה של 1.8 מטר, רוחב של 1.5 מטר ועומק של 1.2 מטר, מה שמאפשר לחברה להציע פתרון לתעשיות השונות שזקוקות להדפסת מוצרי תלת מימד בנפח גדול. חברת הרכבות הצרפתית Alstom, למשל, מייצרת באמצעות המדפסת של החברה חלקי רכבות גדולים וחוסכת בכך הוצאות רבות על ניהול מלאי, שילוח, וזמן השבתה של קטרים וקרונות עד לקבלת חלקי חילוף.
3 צפייה בגלריה
(צילום: מאסיבית)
אחד החסמים הגדולים בעולם הדפסות התלת ממד הוא הזמן הארוך שלוקח להדפיס כל תוצר. במקום להתיך מוצקים או להדפיס בעזרת נוזלים, המדפסות של מאסיבית משתמשות בחומר בצמיגות גבוהה שמספק יציבות, מצד אחד, וגמישות מצד שני. מהירות ההדפסה מושגת בזכות העובדה שהג'ל כבר 'חצי אפוי', מה שמקצר את הזמן עד לקבלת תוצר סופי, ומוביל להדפסה המהירה פי 30 ויותר לעומת כל טכנולוגיה קיימת אחרת. לוחות הזמנים המהירים מאפשרים להדפסה בתלת מימד להשתלב כחלק אינטגרלי בתהליך הייצור, במקום להוות שירות חיצוני ומשלים הדורש המתנה ארוכה של מספר ימים.

חומרי גלם מגוונים, פוטנציאל אינסופי

המדפסות של מאסיבית עושות שימוש בחומרי גלם בעלי תכונות מכניות חזקות ועדיפות על פני הטכנולוגיות הקיימות בשוק, לצד ייצור יעיל ונקי יותר, עם כמות נמוכה משמעותית של פסולת תעשייתית.
דגם מאסיבית 10000 של החברה מספק פתרון חדשני לייצור תבניות עבור ייצור של חומרים מרוכבים. חומרים מרוכבים מיוצרים עד היום בדרכים מיושנות ומסורבלות של כרסום (CNC), כלומר חיתוך והפחתה מחומר ההדפסה, דבר הגורם לבזבוז רב של חומר גלם. תבניות העשויות חומרים מרוכבים נמצאות כיום בשימוש בתעשיות התעופה, הביטחון, הרכב, וכלי השיט. נכון ל-2021, השוק העולמי של תבניות לתעשיית הפלסטיק והחומרים המרוכבים מגלגל כ-25 מיליארד דולר בשנה.
המדפסת של מאסיבית מציעה פתרון פורץ דרך, המיושם באמצעות טכנולוגיית Cast in Motion, הדפסת שני קירות תוחמים מחומר מיוחד שמתפורר במגע עם מים. ראש היציקה של המדפסת מדפיס את התבנית מהחומר המבוקש, לאחר מכן התוצר נשטף במי ברז, ונשארת תבנית חזקה במיוחד. הטכנולוגיה של מאסיבית מייצרת הרבה פחות פסולת תעשייתית ואינה משתמשת בחומרים כימיקליים רעילים בסביבת העבודה, אלא במי ברז בלבד, שאינם מזהמים ושאינם דורשים טיפול מיוחד. יתרון נוסף חשוב הוא ייעול של תהליך הייצור של התבניות, שמתקצר ל-4 שלבי ייצור בלבד במקום 19 שלבים בשיטה המסורתית.
לאחרונה, דגם ה-מאסיבית 10000 זכה בפרס ACE בתערוכת CAMX היוקרתית, המוענק לחברות עבור הצטיינות בחדשנות טכנולוגית בתחום של ייצור ופיתוח מוצרים עבור תעשיית החומרים המרוכבים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: מאסיבית)
"טכנולוגיית הדור הבא של המדפסות שלנו תאפשר לנו בעתיד הדפסה של עץ ממוחזר, אלומיניום, ושיש", אומר ארז צימרמן, מנכ"ל מאסיבית. "נוכל להדפיס כלים סניטריים, חלקי חילוף למטוסים, ריהוט בהתאמה אישית ועוד. הפוטנציאל הוא כמעט אינסופי. החזון הוא ליצור סטנדרט חדש בתעשייה - בלי תלות בייצור ובשרשרת אספקה. במקום שיסתמכו על החזקת מלאי, אנחנו רוצים להעניק לחברות את היכולת להדפיס אצלן בבית, לפי דרישה, במהירות, ועם החומרים המתאימים למשימה".

'המהפכה התעשייתית הרביעית'

בהתאם לחזון השאפתני, מאסיבית פונה למגוון עצום של ענפים - החל מענף הרכב, דרך ספנות, רכבות, אנרגיה, ריהוט, פרסום, עיצוב, ועוד. "היום מדפיסים מכשירי שמיעה, בתים, סוליות לנעליים ואוכל", אומר צימרמן. "לאחרונה הדפיסו לב אנושי בתלת ממד ממש פה באוניברסיטת תל אביב".
"הקהל הרחב עדיין לא מודע לחשיבות של הדפסות תלת ממד ולהשפעה שתהיה להן על שרשרת האספקה בעתיד", אומר צימרמן. "המהפכה כבר כאן, ומאסיבית לוקחת אותה צעד קדימה באמצעות פיתוח דגמים שהם הרבה מעבר להדפסה, ושיהיו חלק עיקרי בתהליך הייצור וזאת הודות ליתרונות הייחודיים שאנו מציעים - מהירות, גודל וגיוון בחומרים".
עם 50 נכסי פטנטים, מאות יחידות שנמכרו בעשרות מיליוני דולרים והזמנות מראש לדגם שעדיין לא יצא לשוק, מאסיבית ללא ספק לוקחת את עמדת ההובלה של שוק הדפסות ה-3D, מהמטה שלה בלוד. "אנחנו מעריכים את השוק הראשוני שלנו ב-במילארדי דולרים", אומר צימרמן. " מבחינת שוק פוטנציאלי, השמיים הם הגבול".
"יש מי שמכנה את התחום 'המהפכה התעשייתית הרביעית', משום שמדובר בשרשרת אספקה חדשה לחלוטין. הייצור מתקרב ללקוח הקצה והופך להיות זמין יותר מאי פעם", מסביר צימרמן. "בפעם הבאה שתגיעו למוסך ותצטרכו להחליף פגוש או כל חלק אחר, המוסכניק יוכל להדפיס את החלק באותו רגע ולהתקין אותו ברכב לאחר כמה שעות, במקום לחכות שבועיים להגעת החלק מחו"ל. המוסכניק לא יצטרך לצבור מלאים יקרים ומיותרים ויוכל לחסוך במקום אחסון".
עם טכנולוגיה בלעדית המאפשרת להדפיס מהר, גדול ועם חומרים בעלי תכונות מכניות גבוהות במיוחד, מאסיבית היא חלוצת הדור הבא של מדפסות ה-3D.