שנת 2020 הייתה שנה מאתגרת מעין כמוה עבור העולם, עבור המשק הישראלי, וגם עבור נמל חיפה כשער המרכזי למדינת ישראל. המעבר כבר בחודש פברואר לעבודה בקבוצות קבועות, ללא עירוב עובדים בין משמרות, איים למנוע אפשרות למתן שירות מיטבי ללקוחות הנמל. לפני שנתיים בדיוק, במוסף זה, קבע אשל ארמוני יו"ר דירקטוריון נמל חיפה, "שחדשנות היא יצירת ערך מוסף באמצעות פתרונות חדשים לצרכים קיימים או עתידיים, גם כאשר הצרכים העתידיים לא ברורים". שנתיים אחרי, האבחנה הזו הוכיחה את עצמה, כאשר המדיניות שהכתיב הדירקטוריון בראשותו של ארמוני הביאה להשלמה של שלוש קפיצות דרך טכנולוגיות משמעותיות שיצרו ערך מוסף ללקוחות וסייעו לנמל לעמוד במשימותיו למרות המגבלות:
הטמעת "פול (POOL) גוררים" – כחלק מתוכנית התייעלות מקיפה שנחתמה בין הנהלת הנמל לעובדים, הופעלה באחרונה טכנולוגיה הנקראת Prime Route של ענקית תוכנת הנמלים האמריקנית NAVIS. תוך שימוש בטכנולוגיה החדשה, מערכת המחשוב המנהלת את העבודה ברציפים יודעת לשלוח כל אחד מהגוררים הנמליים המשנעים את המכולות ברחבי הנמל, למקום שבו הוא "הכי נדרש" בכל נקודת זמן, ובכך להביא לנצילות מיטבית של הגוררים. נתוני התפוקות ברמה העולמית הגבוהה ביותר שהושגו בנמל בחודש האחרון היוו הוכחה להצלחת ההטמעה: מאוניית הענק MAERSK HORSBURGH שונעו החודש כ־190 מכולות לשעה בממוצע בסיוע 5 עגורנים, ובשבוע שעבר נשבר שיא נוסף בנמל של שינוע 258 מכולות בממוצע לשעה מהאונייה MSC GENOVA, תוך שימוש בשישה עגורנים.
2 צפייה בגלריה
אשל ארמוני, יו"ר דירקטוריון נמל חיפה
אשל ארמוני, יו"ר דירקטוריון נמל חיפה
אשל ארמוני, יו"ר דירקטוריון נמל חיפה
(צילום: ורהפטיג ונציאן)
פתיחת "שער המטענים הדיגיטלי" – בשער המטענים החדש של נמל חיפה, אחד המתקדמים בעולם, עוברות אלפי המשאיות שמגיעות לנמל מידי יום. בזכות כלים חדשניים, המידע על המשאית, הנהג והמטען נאספים על ידי שורה של מצלמות וסנסורים תוך כדי שהמשאית נוסעת ללא עצירה בכל אחד מ־17 מסלולי השער. בשניות הבודדות בהן המשאית נוסעת במתחם השער עד למחסום, מתבצעות ברקע כל הבדיקות הטכנולוגיות, ואם המידע תקין - המשאית מורשית אוטומטית להיכנס לתחומי הנמל.
"אתר האינטרנט של נמל חיפה" – מדובר באחד מאתרי הנמלים החדשניים בעולם, המאפשר קבלת מידע בזמן אמת על פעילות האוניות, העגורנים והמטענים בנמל. נתוני האתר, המתעדכנים מידי שלוש דקות, מציגים בשקיפות מלאה את פעילות הנמל, ובתקופת הקורונה, האתר משמש יותר מתמיד כ"עיניים" של הלקוחות בנמל. לראייה, מספר הביקורים באתר עלה מתחילת השנה ב־66% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, מספר הצפיות בדפים עלה ב־104% וזמן השהייה הממוצע באתר עלה ב־40%.
2 צפייה בגלריה
האונייה מארסק הורסבורג בנמל חיפה
האונייה מארסק הורסבורג בנמל חיפה
האונייה מארסק הורסבורג בנמל חיפה
(צילום: דוברות נמל חיפה)


"עשינו הרבה והרוב עוד לפנינו", הצהיר השבוע יו"ר דירקטוריון נמל חיפה אשל ארמוני, שכבר חוזה את השלב הבא. "הנמל נמצא בתהליך הפרטה, התחרות מול טרמינלי המכולות החדשים מתחילה בשנה הבאה, ועל נמל חיפה מוטלת החובה להמשיך ולהשתפר טכנולוגית, ולהביא לידי ביטוי את היצירתיות ואת המקצוענות של הנהלת הנמל ועובדיו".