רמלה היא סוג של אבן יקרה, שבעשייה נחושה ועקבית נחשפת במלוא הדרה. העיר ההיסטורית, שקלטה עלייה ומתאפיינת ברב־תרבויות ובחיים משותפים של יהודים וערבים, עוברת בשנים האחרונות עדכון גרסה משמעותי, עם תנופת פיתוח והתחדשות חסרת תקדים במגוון תחומים ועתידה להכפיל את אוכלוסייתה עד 2040.
"רמלה משנה את פניה והופכת למטרופולין אזורי בתחומי התעסוקה, התרבות, הפנאי והשירותים, ול'עיר עולם' על מפת התיירות בישראל, תוך התבססות על רב־תרבותיותה. העיר היא מוקד משיכה לתושבים ממגוון תרבויות, המחפשים איכות חיים, סביבה ירוקה, חינוך איכותי ונגישות תחבורתית גבוהה במרכז הארץ" - זוהי תמצית החזון, שמתווה את התנופה המתחוללת בעיר, ותורגם לתוכנית פעולה מגובשת. התוכנית נבנתה תוך ניתוח מצב קיים, מיפוי הצרכים וסקר בין התושבים. היא מתחשבת בנקודות החוזק של העיר, ונועדה לבסס את חוסנה הכלכלי־חברתי, למשוך צעירים, להוביל בחינוך, להעצים את המסחר והשירותים, למשוך תיירים ולהצטיין במגוון תחומי התרבות והפנאי.
5 צפייה בגלריה
רחוב הרצל המחודש
רחוב הרצל המחודש
רחוב הרצל המחודש
(צילום: יח"צ)
די להציץ בהיקף הפרויקטים – אלה שהושלמו, אלה המוקמים בהווה ואלה המתוכננים, כדי לסמנה בראש רשימת הרשויות המתחדשות, המעודכנות והמבוקשות, וכעיר מחוז המספקת שירותים ציבוריים וממשלתיים לאזור כולו. הסיבות לכך מגוונות – מיקום אסטרטגי סמוך לצירי תנועה מרכזיים ומהירים, בניית שכונות עם אלפי דירות כמענה לביקוש ההולך וגובר למגורים, קידום התחדשות עירונית בחלקה הוותיק, תוכניות פיתוח לאזורי תעשייה, מסחר והייטק במתחם הרג"מ, אתרים היסטוריים והשקעה בתרבות כגורמי משיכה לתיירות.

התחדשות עירונית: רצף אורבני מוקפד

לא פחות משש תוכניות של התחדשות עירונית מיושמות בימים אלה בשכונות הוותיקות של רמלה, וצפויות להניב כ־10,000 יחידות דיור.
"עם צפי לתוספת של כ־50,000 תושבים, אנחנו שמים דגש על תוכניות פינוי־בינוי. לשם כך הקמתי את מינהלת ההתחדשות העירונית, שאנשיה עוברים בכל שכונה, מסייעים לתושבים, עורכים מפגשים עם יזמים וקבוצות מיקוד, מציגים תוכניות ומגבשים נהלים העומדים במבחן המציאות", אומר ראש העיר מיכאל וידל, ומציין במיוחד את רובע ה"רמבלס": "נקים את הרובע כמוקד עירוני משמעותי ותוסס, שיחבר בין השכונות הוותיקות שעוברות התחדשות ובין העיר העתיקה שבכוונתי לשמר ולחזק. המרכז החדש יכלול מבני ציבור, בניין העירייה החדש, מבני תעסוקה, מסחר, בית מלון ופארקים".
5 צפייה בגלריה
רמבלס הדמיה
רמבלס הדמיה
רמבלס הדמיה
(הדמיה: יח"צ)
תוכניות ההתחדשות במרכז רמלה מצטרפות לתנופת בנייה חדשה, כשבימים אלו נשלמת הקמת שתי שכונות חדשות: נאות יצחק שמיר במערב העיר תכלול כ־4,000 יחידות דיור, כשמאות מהן כבר נבנו ומאוכלסות. תמהיל הדירות מגוון, מדירות קטנות לזוגות צעירים, דרך דיור מוגן, ועד דירות גג וגן. "מדובר במתחם בעל אופי אורבני מודרני ומוקפד, המשלים וממשיך את הרצף העירוני של השכונות הוותיקות, עד לגבול המערבי של העיר", מסביר וידל. המתחם כולל שימושים מעורבים של מסחר ותעסוקה לאורך השדרה הראשית, שבילי אופניים, צמחייה וריהוט רחוב, תחבורה ציבורית, מבני ציבור וקהילה, פארק גדול ועוד.
5 צפייה בגלריה
רמבלס הדמיה
רמבלס הדמיה
רמבלס הדמיה
(הדמיה: יח"צ)
השכונה השנייה, נאות פרס, בכניסה הראשית לעיר מכיוון תל אביב, נמצאת בשלבים ראשונים של בנייה, ומתוכננות בה 1,200 יחידות דיור.

תעסוקה: 30 אלף מקומות עבודה חדשים

את הגידול הצפוי בהיקף האוכלוסייה מגבות תוכניות כלכליות משמעותיות בהיבטי תעסוקה, תעשייה, מסחר, עסקים וכמובן, תעסוקה.
בשנה החולפת גדל שטחה של רמלה ב־11% שהם כ־1,400 דונם (11%), כתוצאה ממעבר הבקו"ם לעיר. לצד זאת קורם עור וגידים המגה־פרויקט טרמינל 6 - הרג"מ, בשיתוף פעולה בין שלוש רשויות: עיריית רמלה 50%, מועצת גזר 40% וחבל מודיעין 10%. "זה יהיה אזור תעשייה חדשני ומשוכלל על שטח של כ־3,000 דונם, שיספק כ־30,000 מקומות עבודה חדשים. המתחם יכלול כ־2 מיליון מ"ר של פארק תעשייה, מסחר ומשרדים ברמה הגבוהה ביותר", מסביר ראש העיר את חשיבותו הרבה של הפרויקט לעיר ומוסיף שבקרוב מאוד יחלו בביצוע עבודות תשתיות נרחבות, כולל כבישים, בהיקף של כמיליארד שקל. הפרויקט צפוי להכניס לקופת העירייה מאות מיליוני שקלים בשנה, שלדברי ראש העיר, יופנו לטובת התושבים.
5 צפייה בגלריה
  פארק רגם
  פארק רגם
פארק רגם
(צילום: יח"צ)
יתרונו של המתחם טמון ללא ספק בנגישות של העיר לכל מקום. וידל: "אנחנו בטבורה של המדינה. רמלה יושבת ממש על כביש 6 כשהגישה לעיר נוחה גם מכבישים אחרים, וזה היתרון לכל העסקים ומרכזי השירות. שיקול מרכזי נוסף הוא המיסים: ברמלה משלמים חצי מגובה הארנונה שמשלמים באזורי מסחר, עסקים ותעשייה בגוש דן. העיר גם עוברת מהפכה תחבורתית, עם פרויקט 'מהיר לעיר', הכולל הקמת ארבע תחנות מטרו, מערכת הסעה עירונית, רכבת קלה עם שני קווים עירוניים, כבישים חדשים ומחלפים, שדרוג הכניסות לעיר, שבילי אופנים, מדרחוב עם תחבורה ציבורית ברחוב הרצל, שיהיה מהיפים בארץ ועוד".
מד"א וצה"ל בחרו ברמלה. תוכל לספר על זה?
"בימים אלה נשלמת הקמת בנק הדם הארצי של מד"א על שטח של 22 דונם, עם מבנה תת־קרקעי גדול ומנחת מסוקים. המהלך הוא חלק מהקמת הקריה הרפואית הגדולה בארץ, עם מטה ההנהלה של הארגון ומרכז ההדרכה של מד"א.
"גם צה"ל בחר להתמקם בעיר, ועד שנת 2025 צפוי בסיס הקליטה והמיון להתחיל לפעול ולהביא אלפי חיילים והורים, שיבקרו בעיר מדי יום ויתרמו לכלכלה המקומית".

תיירות: מושכת ונגישה

רמלה התברכה במגוון מרתק של אתרים היסטוריים, המושכים אלפי תיירים. לאחרונה החל שיפוץ של בריכת הקשתות המפורסמת. במקום ייבנה מרכז מבקרים מונגש, לצד בית קפה ואמפיתיאטרון. עוד הסתיים שיפוץ המגדל הלבן, ולאחרונה נחנכה בשוק העירוני חצר ”הפטרייה": מתחם קפה ומסעדות במתכונת שוק מחנה יהודה. גם השנה התקיים פסטיבל "עיר עולם", וגולת הכותרת היא הקמתו המתוכננת של תיאטרון רמלה. "רמלה ממשיכה להתפתח בהתאם לתוכנית האסטרטגית 'רמלה 2030'. עם סיום התוכנית בעוד כשמונה שנים תשלים רמלה את המהפך החשוב בתולדותיה", אומר מנכ"ל העירייה רונן עזריה, כשאת הדברים מסכם ראש העיר: "אנחנו עושים הכול כדי להפוך את רמלה למקום בילוי ופנאי נגיש, נוח ואטרקטיבי".
5 צפייה בגלריה
הדמיה: Media Evolve ,תכנון: גיורא גור אדריכלים
הדמיה: Media Evolve ,תכנון: גיורא גור אדריכלים
הדמיה: Media Evolve ,תכנון: גיורא גור אדריכלים
ת.ז.
שם הרשות: רמלה
ראש הרשות: מיכאל וידל
מספר תושבים: 84 אלף
שטח מוניציפלי: 12,655 דונם
ההישג הגדול ב־2021: העברת השטח המוניציפלי בגודל 1,375 דונם מהמועצה האזורית גזר לעיריית רמלה.
חזון ותוכנית עבודה ל־2022:
- תחבורה - חנוכת המקטע הראשון של פרויקט "מהיר לעיר", פתיחת כביש 200 (מכיוון כביש 44)
- פתיחת בנק הדם של ישראל
- קידום תוכניות התחדשות עירונית והמשך אכלוס משפחות בשכונת נאות שמיר
- יישום התוכנית האסטרטגית בחינוך, קידום תוכניות לימוד, הקמת מוסדות לימוד והמשך העלייה בזכאות לבגרות
- שדרוג רמת הטיפוח, הניקיון והתחזוקה ושדרוג השירות לתושב, בדגש על שירותים דיגיטליים ושיתוף ציבור
- ביטחון אישי - הגדלת מערך המצלמות העירוני ופעילות אגף הביטחון, והרחבת המענים לכל סוגי האוכלוסייה.