החלום לבית עם גינה היה כאן מאז ומעולם, אך מאז ימי הקורונה ישנה עליה בדרישה לבתים צמודי קרקע על מנת להגשים אותו כמה שיותר מהר. ניתוח נתוני הלמ"ס מעלה כי ב-2022 נבנו 17% יותר בתים כאלה מאשר ב-2021, נתונים שמראים על מגמה ברורה בהעדפה של הישראלים. בימים אלה, ממש כמו בסגרי הקורונה, אנו נמצאים בתקופה בה אנחנו מתכנסים אל תוך עצמנו וביתנו, מנסים לארגן את אזורי הפנים והחוץ של הבית, כך שישרו שלווה ויעניקו מפלט ממה שמתרחש סביב.
רבות נכתב ומדובר על הפיכת הבית לאי של שקט באמצעות אדריכלות נכונה ובעיקר הום סטיילינג פנימי. בחרנו דווקא לדבר על החוץ, על אומנות היארד סטיילינג, הוספת אסתטיקה לטבע ויצירה של חלל חיצוני מזמין.
להוסיף אומנות לטבע
כאשר מדברים על המרחב הפרטי מחוץ לקירות הבית יש להתייחס גם למה שקיים ולייצר שילוב הרמוני בין הסביבה הטבעית ליצירתיות האנושית. זה מתחיל כמובן בשלב הראשוני של עיצוב גינות בהתאם לטעם האישי, הוספה של פרגולה, גדר או דק איכותי, זה ממשיך בבחירה נכונה של צמחיה, עצים ופרחים. לכל פריט ישנה אפשרות להשפיע על המראה ובעיקר על הוייב הכללי.
נפגשנו עם כמה מומחים לעיצוב חללי חוץ: אביב מרום, בעל משתלה המתמחה בגידול ושזירת פרחים, משלוח פרחים וכלי נוי לגינות, זאב דיאמנט, מעצב גינות יוקרה ועם אשר אביב, מומחה לבניית פרגולות על מנת לקבל מהם את "האני מאמין" שלהם והחזון המנתב את עבודתם ונוכחנו לגלות ששלושתם אנשי טבע, אוהבים את העבודה באוויר הפתוח ואת ההזדמנות להעניק ללקוחות שירות מקצועי ללא פשרות. ולכולם עסק אשר תורם להעצמת האסתטיקה והאווירה הכללית של הגינה.
2 צפייה בגלריה
אבי דיאמנט עיצוב גינות
אבי דיאמנט עיצוב גינות
סינרגיה בין המרחב הביתי לטבע שבחוץ
(צילום FREEPIK)
הרמוניה עם הטבע במרחב הפרטי
אנשים רבים מדמיינים עצמם עורכים בנחת ברביקיו בחצר האחורית או מתענגים על כוס קפה מתחת לפרגולה המעוצבת או עץ הפרי. עם זאת, הפיכת החלומות הללו למציאות דורשת תכנון קפדני, עיצוב אסטרטגי ובנייה יעילה. האתגר האולטימטיבי טמון במיצוי ניצול הקרקע, יצירת עיצוב מותאם אישית המדויק להעדפות הלקוח, לרבות הקמת גינה מאוזנת וחסכונית במים.
הצעד הראשון להגשמת החלום מתחיל עם תכנון נכון של גינת חלומות ומשם הכל כבר אפשרי. "בעיני עיצוב גינות יוקרה אין פירושו רק עיצוב אדריכלי אסתטי, אלא בעיקר ידע נרחב והבנה ספציפית של הענף ושל נפש האדם", אומר לנו זאב דיאמנט, מנכ"ל ובעלים ובעיקר מומחה לעיצוב נוף, בחברת "שדות – עיצוב והקמת גינות" המתמחים בהוספה של טבע לגינה הפרטית.
על מנת לייצר מרחב פרטי מושלם, נדרשת התאמה מדויקת של צמחיה ושילוב בין סוגים שונים שיכולים "לחיות" אלה עם אלה בסינרגיה, אבל עיצוב גינה הוא רק חלק מפרויקט תכנון חצר פרטית, יש עוד אלמנטים שמתחברים ליצירה מושלמת. "בכל הנוגע לעיצוב חללי חוץ, לאלמנטים מסוימים, כגון הוספה של פרגולה, גדר או דק, יש תפקיד מכריע ביצירת סביבה מזמינה ואסתטית", כך מספר לנו אשר אביב, בעלים של חברת "אביב פרגולות" המתמחה בעיצוב ובניה של פרגולות עץ ואלומיניום. מניסיונו, בחירה של הפרגולה המתאימה, בין אם מדובר על פרגולה מעץ, אלומיניום או שילוב בין השניים, תורמת לאווירה הכוללת ולהרמוניה הנדרשת.
בשנים האחרונות, בעיקר מתקופת הקורונה ואנו רואים זאת עכשיו אפילו יותר, אנשים מחפשים הרבה מעבר לנוחות ואסתטיקה, הם מבקשים לייצר מתחם חיצוני שמייצר שלווה ותחושה של בית. "עיצוב הגינה מניח את הבסיס ליצירת חלל חיצוני יפהפה, בניית פרגולה מוסיפה מבנה ועניין אדריכלי, והמשתלה שלי, עם מגוון השתילים ומשלוחי הפרחים מספקת את הגימורים והטאץ' האישי" כך מדגיש אביב מרום, הבעלים של משתלת "הסחלב" הקסומה, המחזיקה שפע של עצים וסוגי צמחים מגוונים ומתמחה גם בעיצוב משלוחי פרחים ייחודיים.
2 צפייה בגלריה
אבי דיאמנט עיצוב גינות
אבי דיאמנט עיצוב גינות
"הטבע אינו יוצר דבר שאין בו מן הגיוון"
(זאב דיאמנט עיצוב גינות)
איכות זה בטבע שלנו
עיצוב של חצר פרטית הוא למעשה שדרוג של הטבע, ומאחר שהטבע עצמו הוא וורסטילי, וכפי שגרס הפילוסוף הצרפתי מישל דה מונטן, "הטבע אינו יוצר דבר שאין בו מן הגיוון". לכן, לא נדרש הרבה על מנת לייצר חלל חיצוני יפהפה ומותאם אישית, המשלב אלמנטים של אסתטיקה, פונקציונליות ויופי טבעי. כל מה שנדרש, מעבר ללוקיישן כמובן, זאת חשיבה יצירתית ופניה לאנשי מקצוע הנכונים.
השלב הראשון בהגשמת החצר האידיאלית, כאמור הוא עיצוב גינות. לא רבים יודעים שזה הרבה מעבר לסוגיות של שתילה, גינון וטיפוח צמחייה, אלא מדובר על תחום הכולל בתוכו ידע והבנה מולטי דיסציפלינרית, לרבות תכנון אדריכלות נוף, שזה למעשה תכנון היחס שבין המבנים לקרקע ולנוף ובין האדם לטבע, נדרש ידע באקולוגיה והבנה בוטנית ואקלימית על מנת להתאים את סוגי הצמחייה לסוג הקרקע, לאיכות המים ולמזג האוויר ועוד. לדברי זאב, "על מנת להגשים ללקוחות את הריזורט החלומי, עיצוב גינות דורש גם בחינה אסתטית של החלל החיצוני, כולל תכנון וסידור של אלמנטים כגון צמחים, עצים, שבילים ופינות חמד לישיבה בגינה. אני שם לב לכל הניואנסים כדי ליצור סביבה חיצונית נעימה והרמונית מבחינה ויזואלית, אשר מתאימה לצרכים, לרצונות ולתקציב של הלקוחות".
לאחר שעוצבה הגינה והיא עומדת בסטנדרטים של איכות ויופי, ניתן להוסיף אלמנטים לשדרוג החצר. ב"אביב פרגולות", מספר לנו אשר, "אנחנו באמת מגשימים כמעט כל חלום. יש לנו פרגולות מעץ, פרגולות אלומיניום ולמי שרוצה אפילו פרגולות אלומיניום דמוי עץ. ומעבר לזה ניתן להוסיף בדרכים שונות ומגוונות עוד עץ איכותי לחצר. באמצעות גדרות בעיצובים שונים, חיפויים מדליקים, כמובן דק איכותי ומרשים ועוד, הכל מעץ איכותי לרבות איפאה, או שילובים של עץ גושני עם ברזל גס (בחיבורי המוטות, כתומכי תאורה ולפעמים גם כעיטורים המשולבים בתוך העץ), כל אלמנט כזה מקפיץ את הנראות והסטייל של החצר".
פרגולה - הרבה יותר מעיצוב
פרגולה היא הרבה מעבר לרהיט עיצובי שמשדרג את הסטיילינג הסביבתי, יש לה פונקציונליות גבוהה וחשובה, היא מספקת מחסה מרוחות וגשמים ומעניקה צל חלקי, משמשת תמיכה לצמחים מטפסים, מאפשרת הרחבה והגדלה של מרחבי המגורים והחלל הביתי, זאת באמצעות מיזוג הפנים והחוץ, ע"י קונספט עיצובי זהה ושילוב גופי ישיבה, תאורה וחימום, בעלי בתים יכולים ליצור חדרים חיצוניים לישיבה באוויר הפתוח. כך שלמעשה, הפרגולה המתאימה תוחמת אזור מוגדר למנוחה ואירוח כחלק בלתי נפרד מהבית ועיצובו הכללי.
חלל חיצוני מושקע ככל שיהיה אינו שלם בלי הטאץ' האישי והגימורים. זה כולל אדניות וכדים, עציצים, כלי נוי ואלמנטים עיצוביים שונים ואפילו הוספה של מגוון פרחים המוסיפים צבע וחיות לגינה ולמתחם הישיבה.
"בעיני, משלוח פרחים לא נועד רק עבור אירועים" אומר אבי מרום ממשתלת סחלב, "אם מסתכלים על פרחים במבט רחב יותר, הם בהחלט יכולים לשמש תחליף לעונתיות הקיימת בהרבה מאוד גינות, בזמנים בהם האקלים אינו מאפשר פריחה, הפרחים מוסיפים את הצבע והחיוניות שמבצבצים מתוך האפרוריות וניתן להחליף בכל פעם את הצבעים והסגנון". ועוד מוסיף אביב, "בעונה האפרורית שאנו נמצאים בה עכשיו, ניתן למצוא שפע של פרחי חורף כמו נוריות, כלניות, פרזיות, טוליפים בשלל צבעים ועוד, בתקווה שכל אלה יכניסו קצת שמחה ללבבות".
בימים חורפיים וגשומים, כאשר הכל אפרורי מסביב וקיימת מועקה כללית, אין כמו סידור הבית והחצר בצורה שאוהבים על מנת להכניס קצת חמימות ושלווה. על מנת לעשות זאת הכי מדויק אנו ממליצים לפנות לאנשי מקצוע איכותיים שבעיקר אוהבים מאוד את מה שהם עושים.
פורסם לראשונה: 17:04, 14.01.24