על רקע משבר האקלים המתעצם, התכנסו לאחרונה מנהיגי העולם בוועידת האקלים בגלאזגו במטרה לגבש דרכים לצמצם את השפעותיו ולהתמודד עם השלכותיהן. אלא שבנספרסו, חברת הקפה הבינלאומית המובילה, מבינים כבר יותר מעשור את עומק המשבר, וכבר לפני שנתיים הכריזה החברה, כי כל ספל קפה שלה יהיה הלכה למעשה ידידותי לסביבה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
יותר ויותר צרכנים לוקחים בחשבון גורם זה בבחירת מוצרים, ובנספרסו מיישרים קו ומתקדמים צעד גדול נוסף לעבר המטרה, עם ההכרזה על התחייבות למדרך פחמני ניטרלי עד לסוף שנת 2022. משמעות הדבר היא שאומנם גזי חממה ממשיכים להיפלט, אך מולם פועלים כוחות ממתנים במגוון אמצעים ושיטות.
מאחורי התוכנית השאפתנית והאיכותית – שעתידה להשפיע לטובה גם על מגדלי הקפה וקהילותיהם - עומדות שנים ארוכות של פעולות משמעותיות שנקטה החברה לשם צמצום ואף איפוס טביעת הרגל הפחמנית בכל שלבי הייצור, למשל נטיעת עצים וייעור חקלאי באזורי הגידול, תוך שמירה על המגוון הביולוגי.
נספרסו היא חברת הקפה הראשונה בעולם שמתחייבת ליעד שאפתני זה. "שינויי האקלים הם מציאות קיימת, ועתידנו תלוי ביכולתנו להתקדם מהר ובעוצמה עם ההתחייבויות שלנו לאיכות הסביבה", אומר מנכ"ל החברה העולמית, גיום לה קונף ומציין שכבר בשנה הקרובה החברה תפיק קפה מפולים משובחים שמקורם בגידול בר קיימא, עם השפעה ניטרלית על הסביבה.

אנרגיה מתחדשת, מִחזור אינסופי

ההתחייבות לניטרליות פחמנית מצטרפת לשאיפת קיימות רחבה יותר בחברה, הכוללת שימור קפה איכותי, בניית מערכת חקלאות קפה גמישה ומתחדשת, עידוד מעגליות בפעילות העסקית והנעת פרנסה בת קיימא לחקלאים, תוך ייחוס חשיבות גבוהה לרווחתם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
משאבים רבים הושקעו לאורך זמן בתשתיות ובחינוך מחדש ופרטני של המגדלים בחוות גידול גדולות במרכז אמריקה, כשהחברה אמונה על הפנסיה שלהם, הסכמי עבודה והתקשרות ממושכת, חסינות מתנודות השוק, ביטוח רפואי וביטוח פגיעה ביבול.
אז מה כוללת תוכנית האקלים של נספרסו, ואיך היא תעמוד ביעד השאפתני עד סוף שנת 2022?
הפחתת פליטת הפחמן: התמקדות ביעילות אנרגטית בכלל פעילות החברה, כולל בדיקת אפשרות לשימוש מלא באנרגיה מתחדשת בכל חנויות החברה והרחבת השימוש בגז המופק מחומר אורגני בתהליך הייצור.
הרחבת השימוש החוזר והמִחזור במוצרי החברה ובמארזיה: חומר ממוחזר במכונות ואלומיניום ממוחזר עם טביעה פחמנית נמוכה בקפסולות.
נטיעת עצים בחוות קפה ובסביבתן: העצים מסייעים להיעלמות הפחמן, התחדשות המערכת החקלאית, יצירת צל המשפר את איכות הפולים וכמותם, ומניעת מצבים הפוגעים בסביבה, כמו סחף קרקע ומפולות. נספרסו מתכוונת לשלש את היקף העצים שתשתול במדינות יצרניות קפה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
האצה בהשפעה הסביבתית: השקעה בפרויקטים התומכים בשימור ובשיקום יערות, ויישום פתרונות לשימוש באנרגיה נקייה בקהילות מגדלי הקפה.

קפה משובח הופך ליין משובח

גם בישראל מקדמת החברה את תוכנית הקיימות. לפני כארבע שנים החל שיתוף פעולה יצירתי ראשון מסוגו עם יקב הרי הגליל בקיבוץ יראון, שבמסגרתו בנספרסו מפרידים את הקפה מקפסולות האלומיניום המשומשות, והוא הופך לדשן איכותי לגפני הכרם, שמניבים לבסוף ענבי יין משובחים. במסגרת זו הופקו עד כה שני יינות: סוביניון בלאן וגליל קברנה פרנק 2019.
"קיימות היא ערך ליבה בפעילות העסקית שלנו. אנחנו שמחים שהצלחנו לחבור לשותף אמיתי, שמחובר לערכים ולתפיסת הקיימות של נספרסו. החיבור עם היקב מאפשר לנו להבטיח סגירת מעגל ושמירה על חומרי גלם, ולהבטיח ללקוחותינו שמשהו נהדר יכול לצאת מקפה ממוחזר" מסבירה מנכ"לית נספרסו ישראל סוניה נסטסה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

קיימות במספרים - כמה נתונים מעניינים על פעילות הקיימות בנספרסו:

- נספרסו, הפועלת ב־84 מדינות, סללה את הדרך ליצירת אלומיניום הניתן למִחזור אינסופי. למותג יש כיום יותר מ־100,000 נקודות איסוף של קפסולות משומשות, המאפשרות ל־91% מהצרכנים למחזר בתום השימוש.
- החברה עובדת עם יותר מ־110,000 חקלאים ב־14 מדינות באמצעות התוכנית AAA Sustainable Quality להטמעת שיטות קיימות בחוות ובסביבותיהן, למטרת שיפור היבול ואיכות הקציר, הבטחת אספקה בת קיימא של קפה איכותי ושיפור פרנסת החקלאים וקהילותיהם.
- החברה השקיעה כ־15 מיליון פרנק שוויצרי בפתרונות אקלים טבעיים לצד נטיעת 5.2 מיליון עצים.