141 שנה חלפו מאז נוסדה המושבה ראשון לציון ועד שהפכה למטרופולין הבא של ישראל, וללא ספק מדובר בהגשמה מיטבית של החלום העירוני.
העיר, המונה כיום כ־300 אלף תושבים, היא הרביעית בגודלה בישראל ובשנים הקרובות אף צפויה להפוך לשלישית בגודלה, עם כניסתם של כ־100 אלף תושבים חדשים למתחם האלף ולשכונות החדשות. קרבתה לתל אביב ממצבת אותה כאלטרנטיבה של גוש דן.
ראשון לציון נמצאת בתנופת פיתוח אדירה בכל אחד מהתחומים המוניציפליים. בין היתר מתחוללת בה מהפכת תחבורה ותשתיות עם פרויקטים בהיקף של כ־15 מיליארד שקל, לצד כ־200 פרויקטים של התחדשות עירונית, כולל פרויקט מהגדולים בישראל בשכונת רמת אליהו.
2 צפייה בגלריה
שדרות הדקלים
שדרות הדקלים
שדרות הדקלים
(הדמיה: באדיבות עיריית ראשון לציון)
בשנה האחרונה זכתה העיר בשלל פרסים, כאשר רק החודש הזה נוספו לה שני פרסים יוקרתיים בתחום איכות הסביבה – GREEN TEN וקריה יפה ומקיימת בישראל יפה. מתברר שהיא גם העיר שהכי טוב לגור בה, כך לפי מדד איכות החיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), וזאת בתחומי שביעות הרצון מאזורי המגורים, השטחים הירוקים, שיעור המשתמשים באינטרנט, שיעור המועסקים בתפקידים המאפשרים קידום וכן באחוז הנמוך ביותר של תחושות דיכאון, בדידות ואפליה.
ראשון לציון גאה במיוחד על פרס החינוך הארצי לשנת תשפ"א-תשפ"ב, שניתן לעיר בזכות איכות מערכת החינוך, חדשנותה והעובדה, כי מערכת החינוך הציבורית פועלת במודל מיוחד מזניק מצוינות, שהיה שמור בעבר רק למערכות חינוך פרטיות. בראש החזון החינוכי בעיר עומדת המטרה להכשיר את הילדים לעולם המחר באמצעות מיומנויות מגוונות ותוכניות חדשניות - כבר מהגן. החינוך נמצא בראש סדר העדיפויות, כאשר התקציב המופנה אליו עומד על 36% מתקציב העירייה לשנת 2023 – השקעה יוצאת דופן.
בהקשר זה חשוב לדעת, כי אחד המאפיינים הייחודיים של מערכת החינוך בעיר הוא ריבוי הזרמים והגישות הפדגוגיות, הבאים לידי ביטוי בבתי הספר השונים. כך, במערכת החינוך הציבורית הוטמעו שיטות לימוד הנהוגות במערכת החינוך הפרטית - רג'יו אמיליה, מונטוסורי, אנטרופוסופי, מדעי, דו־לשוני, חברתי ועוד – ללא כל עלות נוספת של ההורים. במצב הנהוג כיום, יכולים תושבי ראשון לציון לבחור את שיטת הלימוד המועדפת עבורם במחירי החינוך הציבורי, תוך הענקת יחס אישי לכל אחד ואחת.
עוד ממוקמת העיר במקום הראשון עם הציון 100 במדד היצע השירותים הדיגיטליים לתושבים ולעסקים; ציון 100% במדד השקיפות הארצית; במקום הראשון בשירות לתושב במגזר הציבורי; במקום הראשון בשביעות רצון התושב לפי מדד אתר "מידרג" ועוד ועוד.

התמודדות יעילה עם יוקר המחיה

התקופה הנוכחית מתאפיינת ביוקר מחיה, המקשה על חיינו בכל ההיבטים. גם המשבר בענף הנדל"ן למגורים, שמקורו בהתייקרות עקבית במחירי הדירות והעלאות הריבית התכופות, תורם למצב המאתגר. בראשון לציון לא שוקטים על השמרים ופועלים לילות כימים כדי ליזום פתרונות ומענים יצירתיים לרווחת התושבים במגוון תחומי החיים, בין היתר במתן הזדמנות למגורים הולמים וראויים לתושבים הקיימים וכן לרבים שצפויים להצטרף לעיר בשנים הקרובות.
אחד מהמענים הללו הוא בתחום ההתחדשות העירונית. לצד מאות פרויקטים של תמ"א ופינוי-בינוי המקודמים בעיר בימים אלה, הונחה לאחרונה אבן הפינה למיזם "קומפלקס תש"ח 2" – מדובר בפרויקט לדיור בר השגה ארוך טווח, שבו כ־140 דירות להשכרה במחיר מסובסד. המתחם, המיועד לזוגות צעירים, משפחות חד הוריות ואוכלוסיות המתקשות למצוא דיור הולם, יהיה מעורב שימושים ויכלול גם חניה, מועדון דיירים וקומת מסחר ומשרדים.

2 צפייה בגלריה
קומפלקס תש"ח. 140 דירות במחיר מסובסד
קומפלקס תש"ח. 140 דירות במחיר מסובסד
קומפלקס תש"ח. 140 דירות במחיר מסובסד
(הדמיה: באדיבות עיריית ראשון לציון)
זאת ועוד, בחלק מהשטח הצפוי להתפנות במתחם מטווח 24, מתוכננות להיבנות 10,000 יחידות דיור, חלק ניכר מהן יוקצו לדיור בר השגה עבור המשפחות הצעירות וצעירי העיר. מטווח 24 הוא למעשה בסיס צבאי עצום בן 9,500 דונם במערב העיר, שקיים מאז קום המדינה, ושימש לאורך השנים כמתחם הניסוי הגדול והמשמעותי של צה"ל. המתחם, המתפרש על רצועת חוף ארוכה, מונע מהציבור גישה למקטע ים רב ערך. בסוף השנה שעברה חתמה העירייה על הסכם תקדימי לפינוי המתחם, צעד שיאפשר הקמה של שכונה חדשה לצד משרדים, אזורי מסחר, בתי מלון שימשכו תיירות לעיר ועוד. אולם גולת הכותרת של ההסכם החדש היא הגדלה עצומה, בהיקף של 3 ק"מ, של רצועת החוף לרשות תושבי ראשון לציון והציבור הרחב.
וזה לא הכול. אשתקד השיקה העירייה מעונות סטודנטים במימון עירוני של כ־110 מיליון שקל, ובכך למעשה הפכה ראשון לציון לעיר הראשונה בארץ שהשקיעה מכספה עבור הקמה של פרויקט כזה. הדירות במעונות מגיעות מאובזרות ובמחיר הנמוך בכ־20% ממחירי השוק - כשעדיפות ניתנת לתושבי העיר.
לכל הפרויקטים העירוניים הללו ורבים נוספים מטרה אחת גדולה: להשאיר את התושבות והתושבים הצעירים בעיר המודרנית, התוססת, עטורת הפרסים, שלא עוצרת לרגע ורואה לנגד עיניה כל אחד מתושביה.
ראשון לציון = העיר שהכי טוב לחיות בה – כבר אמרנו?