זרמים חזקים גרמו לקרחון הענק A68a, שהתנתק מאנטארקטיקה לפני כמה שנים, לשנות את כיוונו. הקרחון עדיין עלול להתנגש באיי ג'ורג'יה הדרומית שבדרום האוקיינוס האטלנטי. בנוסף, התנתק חלק מהקרחון הענק. כך הודיעו מדענים העוקבים אחר תנועתו של הקרחון.
בשבועות האחרונים עוקבים מדענים אחר תנועתו של הקרחון, ששיטחו כ-4,200 קמ"ר. חוקרים חששו כי הקרחון הענק עלול לגרום לנזק גדול לאיים, שבהם חיות בר רבות ולשבש מערכות אקולוגיות תת-ימיות. בין היתר החשש הגדול הוא מפגיעה בפינגווינים החיים באי.
הקרחון A68a התקרב בשבוע שעבר לקצה המערבי של האי. אבל זרמים חזקים גרמו לקרחון הענק להסתובב בכמעט 180 מעלות. "אפשר לדמיין זאת כפניה שנגרמה כתוצאה מהפעלת בלם יד, מפני שהזרמים היו כל כך חזקים", אמר האוקיינוגרף הבריטי ג'רינט טרלינג. במהלך תזוזת הקרחון נשבר חלק ממנו, שכבר זכה לכינוי A68d.
2 צפייה בגלריה
הקרחון הענק, הקרחון שהתנתק ממנו ומעליהם האי
הקרחון הענק, הקרחון שהתנתק ממנו ומעליהם האי
הקרחון הענק, הקרחון שהתנתק ממנו ומעליהם האי
(צילום: EPA)
ביום שישי האחרון היה הקרחון העצום במרחק של כ-50 ק"מ מהחוף המערבי של האי. בשלב זה הוא פנה לכיוון דרום מזרח. כעת החשש הוא שהקרחון יגרום לאסון סביבתי בחוף המזרחי של האי. "כל הדברים האלה עדיין יכולים לקרות, שום דבר לא השתנה בהקשר הזה", אמר טרלינג.
מדענים עדיין לא יודעים מה יהיה מסלולו של הקרחון הקטן, ששטחו הוא כ-150 קמ"ר – קצת פחות מהשטח של הכינרת. מדענים צופים כי עוד חלקים מהקרחון הענק יישברו בתקופה הקרובה.

2 צפייה בגלריה
פינגווינים באי ג'ורג'יה הדרומית
פינגווינים באי ג'ורג'יה הדרומית
פינגווינים באי ג'ורג'יה הדרומית
(צילום: רויטרס, ALEK KOMARNITSKY )
בכתבה של אור אליאסון ממכון דוידסון לחינוך מדעי, שפורסמה גם ב-ynet, נכתב כי הזרמים הימיים באוקיינוס הדרומי, שעל גביהם נסחפים הקרחונים המתנתקים מאנטארקטיקה, הם בין זרמי המים העוצמתיים בעולם, והם נתונים לשינויים מקומיים תכופים. תכונה זו מקשה על חיזוי מדויק של מסלול הקרחון העושה את דרכו אל ג'ורג'יה הדרומית, ולא מן הנמנע שהוא אף יחטיא את האי לגמרי.
במהלך עשרות השנים האחרונות נצפתה עלייה במקרי הסידוק והביקוע של מדפי הקרח הנפרשים משולי יבשת אנטארקטיקה אל תוך האוקיינוס, ובהיווצרותם של קרחוני ענק חדשים, שינוי המשויך בחלקו להתחממות האקלים העולמית. מוקדם לקבוע אם המקרה הנוכחי הושפע משינוי האקלים או שהיה מתרחש גם בתקופות אחרות, אולם קיים חשש שאירועים כאלה ייעשו שכיחים יותר ויותר, דבר שייאלץ את המינים המקומיים והמערכות האקולוגיות בדרום כדור הארץ להסתגל לאוקיינוס מסוג חדש.