סופו של עידן: רשות המים החליטה להפסיק את זריעת העננים להגברת הגשם, בשל המפלסים הגבוהים של הכינרת ומי התהום. סיבות נוספת להפסקת הפרויקט: ההשפעה הנמוכה של ההליך ועלותו הגבוהה.

במשך עשרות שנים הפעילה חברת מקורות מערך גדול לזריעת עננים ביודיד הכסף, באמצעות מטוסים, במטרה להגביר את כמויות הגשם באגן היקוות הכינרת. מרשות המים נמסר הבוקר (יום ה') כי בשבע השנים האחרונות הפרויקט נערך כניסוי מבוקר, שנוהל על ידי רשות המים וצוות מומחים מתחומי המטאורולוגיה, הסטטיסטיקה וההידרולוגיה. ממצאי הניסוי הראו, שתרומת פעולות זריעת העננים מוסיפה 1.8% בממוצע לכמות הגשם. תוספת גשם זו מהווה תרומה של כחמישה מיליון מ"ק של מים בלבד לכינרת ולמאגרי מי התהום סביבה.
לאור ממצאי הניסוי ערכו כלכלני רשות המים בחינת כדאיות שהראתה כי העלות לביצוע זריעת העננים גדולה יותר מהערך של המים הנוספים בעקבות פעילות זו - ולכן פעולה זו אינה כדאית. בנוסף נלקחה בחשבון העובדה, שכתוצאה משני החורפים הגשומים, מפלסי המים הגבוהים בכינרת והסיכוי הקיים לפתיחת סכר דגניה, פעולת תיגבור הגשם היקרה אינה נחוצה – לא בשנה הנוכחית וגם לא בשלוש השנים הקרובות. הפסקת הפעילות תחסוך למשק המים מעל שלושה מיליון שקלים בשנה.


1 צפייה בגלריה
הזרעת עננים בשביל ירידת גשמים
הזרעת עננים בשביל ירידת גשמים
הזרעת עננים. ארכיון
(צילום: איתי בלומנטל)
גיורא שחם, מנהל רשות המים, אמר כי הוא הורה לחברת מקורות לעצור את הפעילות. "רשות המים מנהלת את משק המים בראייה מקצועית וכלכלית רחבה, לשם ניצול מיטבי של משאבי המים ותוך אחריות לשמירה על תעריף המים לצרכני המים בישראל. בשלב זה הוחלט, שלאור התרומה המזערית של זריעת העננים מול העלות הגבוהה הכרוכה בה, לעצור פעילות זו – במיוחד לאחר שנמצא שלא יהיה בכך צורך חיוני בשלוש השנים הקרובות".
בינתיים, מפלס הכינרת עלה ביממה האחרונה בחצי סנטימטר ועמד על 209.695- מטר מחחת לפני הים. כך נמסר מרשות המים. למפלס העליון חסרים כעת 89.5 סנטימטר.