מה קורה עם "בתי הספר של החופש הגדול"? בהגבלות החדשות שאישרה אחר הצהריים (יום ב') הממשלה נקבע כי הן יחולו רק על גילאי כיתות ד' ומעלה. אולם 160 גני ילדים ובתי ספר הפועלים במסגרת שמפעיל משרד החינוך כבר נסגרו לחלוטין בהנחיית משרד הבריאות, בעקבות חשיפה לחולי קורונה. ועדיין, שר החינוך יואב גלנט ממשיך בהתנגדותו לעבור למסגרת של "קפסולות".

סגן שר הבריאות יואב קיש מהליכוד אמר היום באולפן ynet עוד לפני הדיון בממשלה, שגם אם יוחלט להמשיך עם המסגרות כרגיל בשלב זה, ייתכן ש"בעוד שלושה ימים זה יבוטל".
"יש לשר החינוך עמדה, יש לשרים האחרים, ובסופו של דבר יצטרכו להחליט", אמר קיש. "ברור לנו שאם אנחנו נמשיך להתנהל, ואני אומר גם הממשלה וגם הציבור, כאילו העסק באמת נשלט אז נגיע באמת למצב של חוסר שליטה. היום זה הזמן לעצור".
גלנט מסר אחרי ישיבת הממשלה: "למען הסר ספק - בתי הספר של החופש הגדול לילדי הגנים ותלמידי כיתות א׳ עד ד׳ ממשיכים לפעול כסדרם, במתכונת שהייתה ובקבוצות שנקבעו. אין כל שינוי בהנחיות. כל שאר ההודעות בנושא, בטעות יסודן".
אחרי שגם כך אחוזי ההרשמה והנוכחות הצטמצמו לנוכח התגברות התחלואה - הורים, ארגונים ומפעילי קייטנות מוחים על עמדת שר החינוך בנושא. לא די בכך שגלנט סירב לקפסולות - כלומר חלוקת הכיתות לקבוצות קטנות שאינן מתערבבות ביניהן - הוא פעל לאישור מתווה הכולל 28 תלמידים בממוצע בכיתה. מצב זה יצר כיתות המכילות עד 37 תלמידים, דבר המגביר את הסיכון להידבקות.
1 צפייה בגלריה
גני ילדים באזור המרכז
גני ילדים באזור המרכז
עד מתי יימשכו הלימודים בחופש? (צילום ארכיון)
בנוסף לכך נאלצו רשויות מקומיות לערבב תלמידים מכמה כיתות שונות כדי לייצר כיתה של עד 37-35 תלמידים, ובכך נאלצו להפר את ההנחיה הקובעת שיש לשמור על קבוצות קבועות.
סגנית ראש עירית תל אביב ציפי ברנד אמרה כי הרשויות התריעו מאישור ממוצע של 28 ילדים, שהוביל לכיתות גדולות וסגירת גנים ובתי ספר. "זהו מחדל ושערורייה", אמרה ברנד.
יו"ר ארגון גני הילדים עו"ד אחז אגם הוסיף כי ההחלטה של המדינה לקבוע ממוצע של 28 ילדים לגנים, היא בבחינת לעג לרש. "העובדה שמכריחים את הרשויות לאחד כיתות, לפעמים אפילו של ארבעה גנים יחדיו, ולפצל ילדים, שרק אתמול חזרו לגנים, לעבור מחדש לגנים אחרים ולצוות חדש, מראה שאין מי שבאמת חושב על טובת הילדים אלא פועל אך ורק משיקולים כלכליים.
"במקום להשאיר את הכיתות המקוריות, מתוך הבנה שהחשיבות, הן הבריאותית והן החינוכית היא לכיתות קטנות, משחקים בבריאות הילדים שלנו ובונים מסגרות לא הגיוניות", הוסיף יו"ר ארגון הגנים.