הנהגת חמאס ירדה למחתרת בעקבות ההסלמה ההדרגתית בדרום והרמיזות העקיפות והישירות של ישראל כי היא שוקלת לשוב למדיניות החיסולים. לפיכך, כל הדרג הפוליטי הבכיר וכן ראשי הזרוע הצבאית של הארגון נמצאים ופועלים ממקומות מסתור ותוך הקפדה יתרה על מידור תנועותיהם ומקום הימצאם. בתוך כך, לראשונה מזה 10 ימים, צה"ל לא תקף ברצועת עזה הלילה (יום א').
1 צפייה בגלריה
יירוט של כיפת ברזל
יירוט של כיפת ברזל
רקטות ויירוטי כיפת ברזל. מחזות כמעט יומיומיים בעוטף עזה
(צילום: רויטרס)
בשבוע הקרוב צפוי להגיע לאזור השליח הקטארי מוחמד אל-עמאדי כשבאמתחתו המענק החודשי לרצועה. אל-עמאדי מתכנן להיכנס לרצועה בחלקו הראשון של השבוע אך הדברים תלויים בהתפתחות ההסלמה ברצועה ובהיקפה. אם חמאס ימשיך בהפרחת בלוני התבערה ובירי הרקטות ישראל לא מתכוונת לאפשר לשליח הקטארי להכניס עמו לרצועה את המענק במזומן.
חמאס נתון בימים האחרונים ללחץ משולש מצד קטאר, מצרים ושליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב. כל אחד בדרכו ובשיטותיו מנסים להניא את ראשי הארגון ממסלול ההסלמה שהם מכוונים אליו תוך רמיזה לכך שהשבת השקט תוביל לכך שבעזה יקבלו הקלות ושיפורים נוספים שאינם קיימים בשלב זה של ההסדרה. לפי שעה ממשיך הארגון להתבצר בעמדתו ובמדיניות ההסלמה של המשך הפרחת בלוני תבערה, תוך הצבת משוואה שתקיפות ישראליות ברצועה ייענו בתקיפות נגד בדמות ירי רקטות או פעילות התקפית אחרת.
חמאס מתמודד במקביל עם לחץ פנימי כתוצאה מהפסקת פעילותה של תחנת הכוח ברצועה. הציבור בעזה שהתרגל לכמות דו-ספרתית של שעות חשמל ביממה, שב בימים האחרונים לימי המשבר הקשים כשמשק בית ממוצע מקבל 4-3 שעות חשמל ביממה. משבר החשמל המחודש, היעדר קידום פרויקטים תשתיתיים ברצועה, הנחת הארגון שישראל תעדיף שלא להיכנס לסבב לחימה בעיצומו של משבר הקורונה – מקשיחים את עמדותיו ואף מקלים עליו את ההחלטה להסיט את האש לכיוונה של ישראל.
נראה כי ישראל עדיין נותנת הזדמנות למתווכים לנסות ולהביא לרגיעה מחודשת, ללא הצורך לעבור בדרך בתחנת ההסלמה האלימה. עם זאת, גם בירושלים נחושים שלא להפוך את המצב הנוכחי למלחמת התשה ארוכה. אם מאמצי התיווך לא יישאו פרי, ישראל תיאלץ להחריף את צעדיה נגד חמאס גם במחיר של כמה ימי לחימה.
ואם יצליח מאמץ המתווכים – הרי שגם אז צפויה שיבה מדורגת וזהירה לרגיעה כשכל צד מבצע בכל פעם צעד בונה אמון עד להשבת השגרה המלאה.
פורסם לראשונה: 22:37, 22.08.20