היום כבר אין ספק - מקורות האנרגיה של העתיד יהיו מתחדשים. משבר האקלים הוביל מדינות מכל רחבי העולם להתחייב להפחתת פליטות המזהמים במידה ניכרת בשנים הקרובות. חלק מרכזי במימוש ההתחייבות צפוי להסתמך על ייצור אנרגיה המבוססת על מערכות סולאריות (פוטו־וולטאיות, PV), תחום אשר מתפתח ותופס תאוצה. מה מצב הענף בישראל? ומהו הפתרון אשר כולל מעטפת אחת והכנסה פסיבית מהתקנת מערכת סולארית על הגג?
"למדינת ישראל ישנם יעדים, כרגע אנו רחוקים מהם אך ללא ספק הם ברי השגה. ניתן לשפר את הרגולציה ולשדרג את מנגנון התמריצים הקיים שידחוף לקצב מהיר יותר של הקמת מערכות סולאריות", אומר ניר פלג, מנכ"ל אנרפוינט מבית כלמוביל, מהחברות הוותיקות בתחום המערכות הסולארית בישראל. "בסופו של דבר, היקף מתקני הייצור יגדל ככל שהכדאיות לבעל הנכס תהיה גבוהה יותר".
3 צפייה בגלריה
(צילום: אנרפוינט מבית כלמוביל)
הממשק של חברת החשמל עם החברות בתחום המערכות הסולאריות נמצא אומנם במגמת שיפור, "ויש הרבה הקשבה מצד חברת החשמל", אומר פלג, "אך עם יותר השקעה והעמקה של השיח, אפשר להאיץ ולשפר תהליכים ולהתקדם לעמידה ביעדים".

סגירת המעגל הסולארי - מהפאנלים אל מערכות האגירה ועד להטענת הרכב החשמלי

לצד ההתפתחות של המתקנים הפוטו־וולאטיים, עולם ייצור האנרגיה המתחדשת מתקדם לשילוב של פתרונות אגירה, אשר יאפשרו לאגור את החשמל הסולארי שיוצר במהלך היום. "אנחנו בראשיתו של תהליך בישראל. יש צורך ללמוד את התחום כדי לבנות את הרגולציה המתאימה, אבל צריך לנוע מהר יותר", אומר פלג. הכניסה הגוברת של הרכבים החשמליים, לדבריו, "דורשת האצה של כל התהליכים, כי היא תגדיל את הביקושים לחשמל".
3 צפייה בגלריה
(צילום : אנרפוינט מבית כלמוביל)
אחד מהמהלכים המרכזיים בענף האנרגיה המתחדשת בישראל לאחרונה הוא רכישתה של אנרפוינט על ידי קבוצת כלמוביל, יבואנית הרכב הגדולה בישראל. "מהלך הרכישה הוא חלק מהראייה לעתיד של שתי החברות באשר לצמיחה בביקוש להטענת רכבים חשמליים", אומר פלג. "כעת אנרפוינט היא זרוע האנרגיה של כלמוביל הפועלת בין השאר על הקמת מערך המספק פתרונות לתחום טעינת רכבים חשמליים. החבירה לכלמוביל מספקת גב פיננסי ואיתנות המאפשרת לאנרפוינט לפתח תשתית איכותית לעתיד. יש סינרגיה מצוינת שתוביל להצעת החבילה הרחבה ביותר ללקוחות - רכב חשמלי, עמדת טעינה, ניהול אנרגיה חכם, מערכת סולארית ומערכת אגירה - הכל תחת בית אחד".

חלוצת המהפכה הסולארית בישראל מציעה תכנון הנדסי עד הפרט הקטן ביותר

אנרפוינט מבית כלמוביל פועלת בעולם האנרגיה המתחדשת כבר יותר מ־13 שנים, עם אלפי לקוחות בכל רחבי הארץ. החברה מציעה מערכות סולאריות (PV) למגזר הביתי, מבני מסחר, מבני תעשייה, מבני ציבור ועוד. השירות של אנרפוינט כולל מעטפת מלאה של ייעוץ, שיווק, תכנון הנדסי, התקנה, אחריות ושירות למערכות סולאריות. התהליך מנוהל על ידי מומחים מהשורה הראשונה בתחומי ההנדסה, החשמל, ההתקנה הרישוי והרגולציה.
תהליך התכנון של אנרפוינט מבית כלמוביל מבוצע באמצעות כלי תכנון מקצועיים וייעודיים למערכות סולאריות, לצד שימוש ברכיבים איכותיים ואמינים המיוצרים על ידי מיטב היצרנים הגלובליים. עבור אנרפוינט, כל התקנת מערכת היא פרויקט הנדסי המתופעל על ידי מחלקת הנדסה פנימית, אשר מתכננת את המערכת עד לפרטים הקטנים ביותר, בשיתוף פעולה ובשיקוף מלא עם הלקוח.
3 צפייה בגלריה
(צילום: אנרפוינט מבית כלמוביל)
מעבר לכך, האחריות המורחבת על המערכות ומערך הניטור ושירות הלקוחות המנוסה והמיומן של אנרפוינט, מובילים לשקט נפשי לטווח הרחוק.

הכנסה פסיבית שאולי לא הכרתם, ישירות מהשמש והגג

מעבר ליתרון הסביבתי הברור, התקנה של מערכת סולארית על הגג היא השקעה המניבה תשואה דו־ספרתית ברוב המקרים, עם התחייבות לתקבולים מחברת החשמל בהסכם שאורכו 25 שנים. פלג: "בשורה התחתונה, מדובר על השקעה עם סיכון נמוך, בעקבות ההתחייבות של חברת החשמל לתשלומים בטווח הרחוק ואמינות הטכנולוגיה של המערכת עצמה".
בכל הנוגע למימון ההשקעה, ניתן להקים כיום מערכת עם הון עצמי מינימלי ולממן את עיקר ההשקעה באמצעי מימון מגוונים. "בעתיד הקרוב נוכל להציע גם מימון מבית כלמוביל בתנאים מצוינים", אומר פלג.