בימים רגילים רמת הגולן מצטיירת כשקטה, רגועה ויפה. אך סוגיה אחת מצליחה לערער את הרוגע, לפחות באזור מסוים: הקמת טורבינות רוח. יזמים מקדמים בימים אלו תוכנית להקמת חוות טורבינות שצפויה לקום בשולי השטחים החקלאיים של קיבוץ מרום גולן ברמת הגולן. חקלאים תומכים בפרויקט בשל יתרונותיו הכלכליים. אך ישנם תושבים יחד עם ארגונים ירוקים המתנגדים להקמת הפרויקט, בטענה שהטורבינות גורמות לנזקים סביבתיים, והתוכנית קודמה ללא שקיפות.
4 צפייה בגלריה
טורבינות רוח ברמת הגולן
טורבינות רוח ברמת הגולן
טורבינות רוח ברמת הגולן
(באדיבות החברה להגנת הטבע)
ביום חמישי בשבוע שעבר הגיש שר האנרגיה יובל שטייניץ בקשה לממשלה להסמיך את היזמים להכנת תוכנית להקמת פרויקט "עמק הרוחות". מדובר בתוכנית להקמת חוות טורבינות בצפון רמת הגולן, שייעשה על ידי החברות "אנלייט" ו"אוירם". מדובר בהצעה שאמורה להיות מאושרות בימים הקרובים בממשלה ולעבור לאחר מכן לוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל).
להצעה זו יש כאמור מתנגדים ותומכים. עמותת "שומרי הגולן" – תושבים מרמת הגולן הפועלים למען שמירה על הטבע ברמת הגולן, מתנגדים להקמה של הטורבינות. במכתב שכתבה העמותה לשרי הממשלה נטען כי מלבד הנזקים הנופיים, הסביבתיים והבריאותיים של הטורבינות, התוכנית מקודמת ללא שקיפות, ללא שיתוף ציבור ומעל ראשם של התושבים ברמת הגולן.
4 צפייה בגלריה
טורבינות רוח
טורבינות רוח
טורבינות רוח
(צילום: shutterstock)
ניקול בכר, יו"ר העמותה, אמרה בשיחה עם ynet כי "הגולן חווה בשנים האחרונות מכה רצינית של תוכניות לטורבינות רוח, עד כה כבר אושרו שלוש תוכניות כשאחת מהן כבר בהקמה. מעבר לכך שטורבינות רוח אינן באמת אנרגיה ירוקה, משום שתפוקת החשמל שלהן בטלה בשישים לצד נזקים סביבתיים רבים, שלוש התכניות קודמו ואושרו ללא שקיפות וללא שיתוף ציבור. לפיכך הבקשה של התושבים ושל המועצה האזורית כיום הנה לעצור קידום תכניות נוספות וללמוד את מידת הנזק לאורך מספר שנות פעילות של החוות שכבר אושרו. חשוב להבין שהטורבינות שיוקמו בשנים הקרובות גדולות פי 3 ואף 5 מכל טורבינה אחרת שקיימת היום בישראל וגם כל חווה מונה עשרות טורבינות - זה חסר תקדים בישראל".
מנגד, חקלאים באזור תומכים בהקמת הטורבינות. לדבריהם, הקמת הטורבינות תטיב עם הכלכלה באזור ותוביל לעתיד ירוק. במכתב ששלחו השבוע לשרי הממשלה, ביקשו החקלאים לאשר את התוכנית. "מדובר בפרויקט שכולם נהנים מקידומו: מדינת ישראל, שמקדמת פרויקט לייצור חשמל באנרגיה נקייה, ותושבי רמת הגולן, שנהנים מהרווחה הכלכלית שיביא עמו הפרויקט", נכתב.
4 צפייה בגלריה
טורבינות רוח בלהבות הבשן
טורבינות רוח בלהבות הבשן
טורבינות רוח בלהבות הבשן
(צילום: זהר מאיר )
עוד מסרו החקלאים כי "אנחנו ממתינים בקוצר רוח ומצפים שהממשלה תסמיך את שותפות 'עמק הרוחות' להכין את תוכנית המתאר ותגיש אותה לוועדה, ואיננו מוכנים לכך שעמותה, המתיימרת לשמש פה לתושבי הגולן, אך פועלת בניגוד מוחלט לטובתם, תגרום לעצירתו של הפרויקט החשוב הזה".
גבי קוניאל, מרכז המשק של קיבוץ מרום גולן, אמר כי "המצב הכלכלי של היישובים ברמת הגולן הוא קשה מאוד בשנים האחרונות. אם לא נצליח למצוא הכנסה לתושבים שחיים פה, לא נוכל להתקיים באזור. אנחנו נמצאים באזור שיש לו משאבי טבע, והאנרגיה המתחדשת יכולה להניב רווח כלכלי לאזור".
בהתייחסות לטענת עמותת "שומרי הגולן" לפיה יש צורך לעצור את התוכנית ולבחון את השפעת הפעלת טורבינות לאורך כמה שנים, אמר קוניאל כי "יש רגולציה במדינה. יש מספיק משרדי ממשלה שבחנו את התוכנית ונתנו לה אישור. אנחנו לא יכולים לא לסמוך על הרגולציה כי היא לא משרתת את הערכים שלנו. בנוסף לכך, יש מיליוני טורבינות בעולם, כך שמדובר בתחום מוכר שנבדק גם לאורך שנים".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
יוסי מוסנגאד, מנהל עסקי במבוא חמה, הוסיף ש"הכלכלה בגולן מתבססת בעיקר על חקלאות ותיירות, שני ענפים שנפגעו. הגולן חייב לייצר לעצמו רגל כלכלית נוספת, ואנחנו רואים באנרגיות המתחדשות גב כלכלי שיכול לסייע לנו לעידוד הקליטה והשיפור הכלכלה".
המועצה האזורית גולן מקיימת דיונים בנושא, וסבורה כי יש להמתין כמה שנים עד לקבלת החלטה. ראש מועצה אזורית הגולן, חיים רוקח, ציין כי "אנו נמצאים בשלב שבו אין בידינו מספיק מידע על ההשפעות של טורבינות הרוח, על בעלי החיים, בעלי הכנף, הצומח ובטח ובטח על האדם בסביבת הטורבינות ובגולן בכלל. בסופו של דבר, לדעתי, יש להמתין מספר שנים, לנתר ולבחון את השפעות חוות הטורבינות על המרכיבים השונים שציינתי ורק לאחר מכן לקבל החלטה באם ממשיכים. חובה עלינו לנהוג במשנה זהירות ולשמור על הגולן למען ילדינו, נכדינו, ניניו ולמען עם ישראל כולו. בנוסף לכך, יש לציין כי המועצה ביקשה ממכון שמיר למחקר, לבצע ניתור ובדיקות שונות ברשות פרופ' דן מלקינסון".
כמו כן, לפי החברה להגנת הטבע, לטורבינות רוח תועלת אנרגטית קטנה ביותר, לעומת משמעות סביבתית שלילית משמעותית, על חיות הבר, במיוחד על בעלי כנף ועטלפים. בחברה להגנת הטבע סבורים כי אין לקדם חוות טורבינות חדשות עד שיצטבר מספיק ידע על השפעותיהם ויהיו כלים לצמצום השפעות אלה.
מאנלייט ואוירם נמסר: ״פרויקטי אנרגיית הרוח הנקייה בגולן מייצרים תרומה משמעותית לסביבה, לצמצום השלכות זיהום האוויר בישראל ומשבר האקלים העולמי, ולצמצום הפיגור בהשגת יעדי ממשלת ישראל בתחום האנרגיות המתחדשות. במקביל, פרויקטים אלה מחוללים תנופה כלכלית אדירה ומאות מקומות עבודה חדשים ברמת הגולן. כל ההחלטות לגבי הפרויקט התקבלו בשקיפות מלאה, בהתאמה להליכי התכנון, ויקודמו בשיתוף עם הקהילה והארגונים הסביבתיים. נדגיש, כי בסיומו של הליך שיתוף ציבור מקיף, מקצועי ושקוף במרום גולן, הפרויקט אושר בתמיכה של מעל 90% מחברי האסיפה. באופן טבעי, בכל תהליך המקודם תכנונית עולות התנגדויות. עם זאת, חשוב להדגיש שאנו מקבלים תמיכה חזקה בקידום הפרויקטים מרוב יישובי הגולן. כמו כן בפרויקטים קודמים החברה הגיעה להסכמות עם רשות הטבע והגנים בכל הקשור לשמירה על המגוון החי בדגש על בעלי הכנף באזור".