פתרון לוויכוח מדעי? במשך עשורים מדענים פעלו מתוך הנחה שכדור הארץ "נולד" יבש, והמים הגיעו אליו רק מאוחר יותר, באמצעות כוכבי שביט ואסטרואידים, אבל מחקר פורץ דרך שפורסם בכתב העת Science טוען שכדור הארץ תמיד היה רטוב, והוא נוצר מסלעים מיוחדים, ספוגים במים.


לפי המחקר, צ'ונדרולים - בשפה המדעית, הם המרכיבים הנפוצים ביותר של מטאוריטים פרימיטיביים והם בין המוצקים הראשונים שנוצרו במערכת השמש. בשל הקרבה לשמש הניחו מדענים שאלו מטאוריטים סלעיים יבשים, אך במחקר התגלו ראיות למרכיבים מימיים בצ'ונדרולים, מה שאומר שאם כדור הארץ נוצר מהמטאוריטים הללו, אבני הבניין הקדומות ביותר של הפלנטה שלנו היו - רטובות.
במחקר עצמו השתתפו חוקרים מצרפת ומארצות הברית. "התגלית שלנו מראה שייתכן שאבני הבניין של כדור הארץ תרמו משמעותית למים בכוכב הלכת", אמרה החוקרת הראשית, לורט פיאני מאוניברסיטת לורן. "חומר הנושא מימן היה קיים במערכת השמש הפנימית שלנו בזמן היווצרות כוכבי לכת סלעיים, למרות שהטמפרטורות היו גבוהות מכדי שהמים יתעבו".
חלק מהחוקרים סבורים כי כדור הארץ נוצר כשהוא יבש, כיוון שהוא מורכב מחלקים שהיו במקומות חמים במערכת השמש. "החלק המעניין ביותר בתגלית מבחינתי הוא שכונדריטים, שחוקרים חשבו שהם 'כמעט יבשים', מכילים כמות גדולה באופן בלתי צפויה של מים", אמר ליונל ואצ'ר, פוסט דוקטורנט מאוניברסיטת וושינגטון.
3 צפייה בגלריה
כדור הארץ והירח
כדור הארץ והירח
כדור הארץ והירח
(צילום: נאס"א)
ועכשיו לגיבור היום שלנו - ההולך על ארבע: קונו (kuno) הוא כלב צבאי שמשרת בצבא הבריטי באפגניסטן.
לפני שנה במהלך היתקלות עם מחבלי אל קאעידה, קונו לא חשב פעמיים והסתער תחת אש על האויב כדי להציל את חיילי צבא הוד מלכותה, תוך שהוא מסכן את חייו ומונע מוות ודאי. במהלך התקיפה, ירה אחד המחבלים על קונו ופצע אותו בשתי רגליו האחוריות, מה שגרם לו לאבד את אחת מכפות רגליו, וכתוצאה מכך הוא הפך לכלב הצבאי הראשון בבריטניה שמקבל תותבות בהתאמה אישית.

3 צפייה בגלריה
הכלב קונו
הכלב קונו
הכלב קונו
(צילום: PDSA)
על גבורתו בזירת הקרב יקבל הכלב בנובמבר מדליה יוקרתית ואת עיטור הגבורה הבריטי בטקס וירטואלי. גיבור אמיתי.
ועכשיו, התגעגעתם קצת לחו"ל? לנופש מפנק? אז איים בברזיל, שהם גן עדן עלי אדמות, נפתחים מחדש למבקרים, אבל רק לכאלו שיכולים להוכיח שהחלימו מנגיף הקורונה, ולכאורה גם אמורים להיות חסינים אליו.
3 צפייה בגלריה
אי קסום בברזיל
אי קסום בברזיל
אי קסום בברזיל
(צילום: shutterstock)
נראה שבברזיל לא שמעו עדיין על אפשרות ההדבקה החוזרת, כי קבוצה של 21 איים תאפשר בקרוב למבקרים ראשונים להגיע, וזאת לאחר שהיו סגורים הרמטית מאמצע מרץ. כל מי שרוצה לבקר באחד האיים, יכול להגיש בקשה באופן מקוון, אבל עליו לספק הוכחות - או תשובה שלילית בת 20 יום, או בדיקה המציגה כמות נוגדנים בדם. אז אם התגעגעתם למי הטורקיז ולחופי חול מוזהבים – תתחילו בבדיקה קורונה שלילית ונתקדם משם.
מבזק החדשות הטובות בנושאי מדע, סביבה, בעלי חיים ועוד - מתפרסם ב-ynet בימים ראשון, שלישי וחמישי.