2 צפייה בגלריה
דניאל הרשקוביץ אביחי מנדלבליט
דניאל הרשקוביץ אביחי מנדלבליט
דניאל הרשקוביץ ואביחי מנדלבליט
(צילום: חיים צח לע"מ, דנה קופל)
נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, אישר הבוקר (יום א') ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להקים את ועדת האיתור לבחירת פרקליט המדינה. האישור ניתן בעקבות שיחות אינטנסיביות שהתנהלו בין השניים בימים האחרונים. לפיכך מעתה ניתן יהיה להתחיל ולמיין מועמדים לתפקיד.
  • לקריאת ההודעה של נציב שירות המדינה - לחצו כאן
ההערכה היא שבין המועמדים שיוצגו לוועדת האיתור יהיו המשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר, פרקליט מחוז חיפה עמית אייסמן, וכן עורך דין פרטי ושופט מחוזי שיגיש את מועמדותו.
האישור מגיע אחרי עשרה חודשים ללא פרקליט מדינה קבוע. לפני ארבעה ימים הודיע מנדלבליט להרשקוביץ שאין באפשרותו למנוע את הקמת הוועדה, זאת לאחר שהנציב החליט לעכב את פרסום כתב המינוי של ועדת האיתור משום שלמשרד המשפטים אין מנכ"ל קבוע.
בשבוע שעבר החליט הרשקוביץ לעכב את פרסום כתב המינוי של ועדת האיתור בנימוק שלמשרד המשפטים אין מנכ"ל קבוע - ויש לפעול קודם לאישורו בממשלה. כפי שפורסם ב-ynet, ראש הממשלה בנימין נתניהו מונע מזה כמה חודשים את העלאת אישורו של המנכ"ל הקבוע של המשרד שאושר על ידי הנציבות, עו"ד שימי בראון.
הנציב הביע חשש שהשתתפות ממלא מקום בהליכי בחירה למשרות בכירות במשרד, "עלולה לפגוע במרקם יחסי העבודה בקרב הנהלתו הבכירה של המשרד ובינה לבין השר הממונה, ליצור מחנאות ופילוג בקרב הנהלת המשרד ולפגוע בעבודה השוטפת וביכולת המשרד לעמוד במשימותיו".
שר המשפטים אבי ניסנקורן והיועמ"ש מנדלבליט השלימו את הרכב הוועדה כבר לפני 10 ימים, וכל שנדרש היה פרסום רשמי של נציבות שירות המדינה. חברי הוועדה, בנוסף למנדלבליט והרשקוביץ, יהיו נציגת לשכת עורכי הדין עו"ד רחל תורן, פרופ' אורן גזל איל (נציג הפקולטות למשפטים) ומנכ"ל משרד המשפטים.
בתגובה אמר שר המשפטים אבי ניסנקורן: "אני מברך על החלטת נציב שירות המדינה להתניע את הליכי האיתור למינוי פרקליט המדינה. זו ההחלטה הנכונה והמתבקשת לטובת אזרחי ישראל ולתפקודה התקין של מערכת אכיפת החוק. אני בטוח שוועדת האיתור תעבוד באופן מקצועי ונטול פניות, ותמליץ על האדם הראוי ביותר לתפקיד".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו. מועמד הקרוב ל"עמדתו המשפטית"
(צילום: רויטרס)
במערכות המשפט והפוליטיקה חלוקים באשר לסיכוי שהמהלך יסתיים בקרוב בבחירת פרקליט מדינה. יש הטוענים שראש הממשלה נתניהו, המנוע מהתערבות בבחירה, לא יאפשר קיום דיון בממשלה בעניין בטענה שהקמת הוועדה מנוגדת להסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן, שקבע שבחירה ומינוי של פרקליט המדינה כפופים להסכמה הדדית. בכיר במערכת הפוליטית אמר: "תפקיד פרקליט המדינה הוא בעל חשיבות עצומה ומרכזית לנתניהו הנאשם בפלילים. גם בשל המשפט עצמו וגם במקרה שתהיה אפשרות לעריכת הסדר טיעון. הוא לא ירצה שבחירת הפרקליט תיקבע בניצוחם של ניסנקורן ומנדלבליט".
מנגד טוענים שהחלטה של הוועדה תקשה על הממשלה למסמס את המינוי. הם מזכירים שבג"ץ, שעסק בעבר בבחירתו של משה אשר למנהל רשות המיסים, כפה את המינוי על שר האוצר דאז יובל שטייניץ אף שלא רצה בו. בג"ץ קבע שניתן שלא למנות אדם שעליו המליצה ועדת איתור רק בשל סיבות "כבדות משקל".
מקורות העוסקים בנושא העריכו שמקורבי לנתניהו ינסו להריץ מועמד המקורב ל"עמדתו המשפטית", כלשונם, של ראש הממשלה.