מרבית תיקי החקירה המתנהלים במדינת ישראל מתנהלים דווקא נגד אזרחים נורמטיביים. נתון מפתיע? תלוי את מי שואלים. מרבית אזרחי המדינה נחשבים שומרי חוק, כך שהם מכירים את עולם המשפט הפלילי דרך מהדורות החדשות, סדרות טלוויזיה וסרטים. מה צריך לעשות אדם נורמטיבי שמצא את עצמו מעורב בפלילים? אספנו המלצות וכללים בסיסיים עבורכם.

כלל ברזל: ייעוץ עם עורך דין לפני חקירה

אזרחים רבים חושבים שיוכלו להתמודד לבד עם חקירת משטרה מכיוון שהם נורמטיביים. האבסורד הוא, שככל שהאזרח נורמטיבי יותר כך הוא זקוק יותר לייעוץ עם עורך דין פלילי לפני החקירה. דווקא אותם אזרחים מהיישוב, שאחראים למרבית תיקי החקירה במשטרה, הם בעלי הניסיון המועט ביותר בהתמודדות עם סיטואציה כל כך מורכבת של חקירה פלילית.
אף אחד מאיתנו לא באמת יודע למה לצפות כשהוא מגיע לחקירה במשטרה, לא מכיר את הגבולות, מה מותר לחוקר לעשות ומה אסור לו לעשות ואנו לא מכירים את הזכויות והחובות שלנו כנחקרים. למרבה הצער, אזרחים רבים מסתמכים על "ידע" שצברו מצפייה בסדרות וסרטי פשע ומנסים להתמודד עם החקירה לבדם.
אם נחשוב על זה בצורה רציונלית, שימוש ב"ידע" שנרכש מצפייה בסדרה ב-Netflix על מנת להתמודד עם תיק פלילי, דומה לביצוע הליך רפואי באופן עצמאי על בסיס "ידע" שאספנו מצפייה בפרק של "האנטומיה של גריי".
פערי הכוחות בין האזרח לבין משטרת ישראל הם עצומים! ככל שהאזרח לא מעורב בפלילים, כך פער הכוחות הזה מתעצם, לכן הדבר הנכון לעשות בכל הסתבכות עם רשויות החוק הוא לפנות בהקדם לאיש מקצוע מומלץ, עורך דין פלילי במקרה הזה, לצורך ייעוץ וליווי מקצועי.


1 צפייה בגלריה
עו"ד אלעד שאול
עו"ד אלעד שאול
עו"ד אלעד שאול
(צילום: יח"צ)


כמו בחיים, גם בבחירת עורכי דין "הזול הוא היקר"

כל שירות שאנו מקבלים מנותן שירות מקצועי מתומחר לפי מספר גורמים לא מבוטל. כשמדובר בעורך דין, אלו הגורמים המשפיעים על מחיר השירות:
1. האוניברסיטה בה רכש את השכלתו המשפטית.
2. המקום בו ביצע התמחות מקצועית.
3. שנות הניסיון של עורך הדין.
4. כמות כוח האדם שמטפל בתיק.
5. איכות הטיפול המשפטי ומיומנות צוות עורכי הדין.
בסופו של דבר, טיפול משפטי מצריך שעות עבודה רבות. לימודי חומרי חקירה וניתוח ראיות משפטיות, הכנת חשוד לחקירה במשטרה, ליווי בשטח לתחנה או לבית המשפט, קיום דיונים משפטיים, הליכי משא ומתן, שיחות טלפון רבות ונסיעות לכל חלקי הארץ - הם רק חלק מהפעולות אותן נאלץ עורך דין פלילי לעשות במסגרת הטיפול בלקוח.
אנשי מקצוע מכל התחומים מתוגמלים באמצעות תשלום כספי על שעות העבודה שלהם. ככל שאיש המקצוע יתוגמל פחות, כך סביר שהוא יקדיש פחות שעות לטיפול במקרה שלכם ויותר באיתור לקוחות חדשים או טיפול בלקוחות שמשלמים מחיר הולם. זה לא אומר בהכרח שיש לבחור בעורך הדין היקר ביותר, אך זה בהחלט אומר שצריך לצפות לשלם שכר טרחה הולם והוגן ולהיות סקפטיים לגבי הצעת שכר טרחה נמוכה משמעותית ממחיר השוק.
המטרה של כל חשוד, בסופו של יום, היא לקבל ייצוג משפטי איכותי והגנה משפטית חסונה בפני ההליך הפלילי - האינטרס למצוא עורך דין פלילי טוב הוא בראש ובראשונה של החשוד ובני משפחתו ולכן מומלץ בהחלט לעשות סקר שוק, לבחון היטב את האלטרנטיבות ולבחור בעורך הדין אליו הכי התחברתם, גם אם תג המחיר שלו גבוה יותר מהמתחרים.
השלכות ההליך הפלילי על חיי הנאשם הן משמעותיות: בין היתר, מדובר על פגיעה בשם הטוב, רישום פלילי, פיטורין מהעבודה, פגיעה בתא המשפחתי ובמקרים הקשים אף אובדן החירות האישית וריצוי עונשי מאסר בפועל. בעידן בו הישראלי הממוצע מבזבז עשרות אלפי שקלים בשנה על טיול משפחתי לחו"ל, מחליף רכב משפחתי כל שנתיים ומשלם מאות אלפי שקלים לאולמות אירועים בשמחות חתונה ובר-מצווה, לא סביר להתחיל לחסוך דווקא על ייצוג משפטי בתחום הפלילי.

לכו עם הלב שלכם

עורך דין פלילי הוא איש סודו של הלקוח, בין השניים קיים חיסיון עורך דין-לקוח, שהוא החיסיון החזק ביותר במשפט הישראלי, חיסיון שכמעט בלתי אפשרי להסיר אותו. חשוד או נאשם בהליך פלילי אמור לספר לעורך דינו כל מה שידוע לו, את כל מחשבותיו בנוגע למקרה, על מנת שהסנגור יוכל לעזור לו בגיבוש קו הגנה ומלחמה על חפותו.
בחרו איש מקצוע שאתם סומכים עליו, שאתם חשים נוח אתו ומרגישים שהוא קשוב אליכם, מבין אתכם ולוקח אתכם ברצינות. הדרך הטובה ביותר לבחון את הכימיה עם עורך הדין היא בשיחת טלפון ראשונית שלאחריה תתקיים פגישה במשרד עורכי הדין. אם במהלך שיחת הטלפון הראשונה אתם חשים עויינות מסוימת, התנשאות או תחושת חוסר ביטחון - יתכן שזה לא איש המקצוע הנכון עבורכם. מצד שני, אם שיחת הטלפון רצינית, איכותית ואתם מוצאים שפה משותפת עם עורך הדין, זה הזמן לקבוע פגישת ייעוץ במשרד.
הגעתם למשרד עורכי הדין הפלילי? מצוין. הביטו סביב והרגישו את האווירה. כפי שהמלצנו קודם לכן, התרשמו שמדובר במקום מכובד בו נעשית עבודה רצינית ואיכותית, הרי בסופו של דבר אלו האנשים שילחמו על החיים שלכם מול המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט.
בסופו של יום, בחירת עורך דין פלילי היא אחת הבחירות החשובות ביותר בחייו של אדם, על אחת כמה וכמה אם מדובר באזרח ושומר חוק שהסתבך לראשונה עם המשטרה. ישנם נותני שירות רבים בשוק, אלפים למען האמת, כך שמלאכת הבחירה צריכה להתבסס בסופו של דבר על התרשמותכם מרמת המקצועיות של עורך הדין, מידת הרצינות שלו כלפי המקרה שלכם והחיבור האישי שלכם עם איש הסוד שהולך להגן עליכם בבית המשפט.

התרחקו מהבטחות וסיסמאות

אם נתקלתם בעורך דין שמבטיח הבטחות כגון: "אני מבטיח שאסגור לך את התיק במשטרה" או "אני חותם לך שלא יוגש נגדך כתב אישום", מדובר בתמרור אזהרה חד משמעי!
בתחום המשפט הפלילי בלתי אפשרי ואף אסור להבטיח ללקוח תוצאות. ההיגיון שעומד מאחורי האיסור הזה הוא פשוט ביותר - עורך הדין הפלילי הוא לא מי שמקבל את ההחלטה בתיק. ההליך הפלילי מנוהל על ידי גורמי החקירה או התביעה הפלילית של מדינת ישראל, לרוב, באמצעות משטרת ישראל או פרקליטות המחוז במשרד המשפטים והם אלו המוסמכים להגיש כתב אישום או לסגור את התיק נגדכם. לכן, אם סנגור מבטיח הבטחות לסגירת תיק, אי העמדה לדין או כל הבטחה לתוצאה - הוא, בלשון עדינה, מטעה אתכם.
אדם שנמצא בסיכון למעצר, הרשעה פלילית או עונש מאסר מחפש בכל דרך ישועה, לכן קל מאוד "ללכת שבי" אחרי אלו שמבטיחים הבטחות ללא כיסוי. האמת היא הפוכה לחלוטין, דווקא מי שנמצא במצב מסוכן צריך למצוא עורך דין אמין שמשקף ללקוח את האמת כמו שהיא, ללא טריקים שיווקיים וללא הבטחות סרק כך שהלקוח יידע בדיוק:
1. מה הסיכונים שעומדים בפניו במסגרת ההליך הפלילי.
2. אילו דרכי פעולה אפשר לנקוט כדי להגן על עצמו.
3. הערכה ריאלית ומציאותית לגבי המצב המשפטי.
מעבר לכך שאסור להבטיח תוצאה בהליך פלילי, ההבטחה גם גורמת נזק נוסף ללקוח בכך שהיא גורמת לו להתנהג בשאננות ולא לקחת ברצינות את הסיטואציה המשפטית בה הוא נמצא. חשודים ונאשמים שמיוצגים על ידי עורך דין פלילי אחראי שמשקף להם את המציאות כמו שהיא, מגיעים לחקירה במשטרה, לשימוע לפני העמדה לדין או לתיק הפלילי עצמו - בעיניים פקוחות ובמודעות מלאה לקראת מה שצפוי להם.
בסופו של דבר, התיק הפלילי הוא שלכם, הוא נוגע לזכויות, לשם הטוב ולחירות שלכם, ואתם הראשונים שצריכים לדעת את האמת, בשקיפות ובמלוא הרצינות. התחושה הקשה ביותר לנאשם היא לעמוד בפני בית משפט ולהרגיש שהוליכו אותו שולל בהבטחות סרק לאורך כל הדרך.
בדקו את הרקע של עורך הדין
במציאות של ישראל בשנת 2021 כל עורך דין יכול לעסוק בכל תחום עיסוק משפטי ללא הגבלה ואין חובה להתמחות במשפט פלילי כדי לייצוג בתיק פלילי. הצפת מקצוע עורכי הדין היא תופעה ידועה שאף נכתב עליה רבות בכלי התקשורת. בשל ההצפה המקצוע, עורכי דין רבים מייצגים במגוון תיקים "מכל הבא ליד", גם ללא ידע וניסיון מעמיק בתחום.
בואו נשוב לדוגמה שציינו קודם לכן מעולם הרפואה: אם חליתם, חס וחלילה, במחלת לב שמצריכה טיפול דחוף, האם תפנו לקרדיולוג (רופא מומחה לב)? איך תרגישו אם רופא שיניים יציע לטפל לכם במחלת הלב? הדבר דומה לעו"ד שעוסק במגוון תחומי המשפט האזרחי ומציע לחשוד או נאשם לטפל לו בתיק הפלילי. לכן, כלל הברזל הוא שתיק פלילי צריך להיות מטופל על ידי עורך דין פלילי בלבד.
איך תוכלו לוודא שעורך הדין מתמחה במשפט פלילי? ראשית, בדקו במנוע החיפוש Google את שמו של עורך הדין ובדקו אם הוא ממתג את עצמו כעורך דין פלילי. שנית, שאלו את עורך הדין היכן צבר ניסיון בתחום המשפט הפלילי. ההמלצה היא לבחור עורך דין שעבד בעבר ברשויות התביעה, בין אם כתובע משטרתי במשטרת ישראל או כתובע בפרקליטות המחוז – הדבר מבטיח שמדובר במי שלמד את תחום המשפט הפלילי לעומק על ידי מדינת ישראל וייצג אותה כתובע בהליכים פליליים. שלישית, בדקו אם משרדו של הסנגור מדורג על ידי אחת מחברות הדירוג כמשרד עורכי דין מוביל בתחום המשפט הפלילי או עבירות צווארון לבן.

אמור לי מי הוא עורך דינך ואומר לך מי אתה

ישנם עורכי דין רבים שמתראיינים בכלי התקשורת ומוכרים כמי שמייצגים ארגוני פשיעה, עבריינים מקצועיים ודמויות מפתח בעולם הפשע הישראלי. אותם סנגורים מוכרים גם בקרב משטרת ישראל והפרקליטות כמי שמייצגים עבריינים מסוכנים.
מצד שני, יש משרדים שמזוהים בעיקר עם קהל לקוחות נורמטיבי, בעלי חברות, עורכי דין, רואי חשבון ואנשים מהיישוב שהסתבכו עם החוק בפעם הראשונה. מדוע חשוב לבחור עו"ד שמייצג בקביעות לקוחות נורמטיביים? "אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה" הוא אחד הביטויים העתיקים בשפה העברית והוא נכון, כפל כפליים, במסגרת ההליך הפלילי.
חשוד או נאשם שמיוצג על ידי עורך דין פלילי המזוהה עם ארגוני פשיעה ועבריינים סדרתיים, עלול לזכות ביחס תואם ממשטרת ישראל ורשויות התביעה. מנגד, כשלפגישת משא ומתן עם התובע הממונה על התיק מגיע עורך דין המזוהה עם קהל לקוחות לא-עבריין, התובע נכון יותר לשמוע את גרסת הסנגור ולשקול אותה ברצינות ובכובד ראש.