הרשויות באיראן השהו את הוצאתם להורג של שלושה צעירים שהפגינו נגד הממשלה, אחרי קמפיין גדול שנערך למענם ברשתות החברתיות. לפי BBC איראן תערוך לשלושה משפט חוזר.
אמירחוסיין מורדי, מוחמד רג'אבי וסעיד תמג'ידי נעצרו במהלך ההפגנות נגד השלטון בנובמבר - שבהן מיליוני איראנים מתוסכלים יצאו לרחובות. הם מחו על העוני במדינה ועל התנהלות השלטון במשבר הכלכלי החריף, על רקע העלייה במחירי הדלק. כוחות הביטחון התעמתו איתם ומאות מפגינים נורו למוות.
שלושת הצעירים הורשעו בהצתה ובוונדליזם במהלך ההפגנות. בארגון אמנסטי מחו על הטיפול בצעירים ועל תנאי המשפט שלהם. לפי הטענות הם הודו במיוחס להם אחרי עינויים. הם הוכו, התחשמלו ונתלו במהופך במהלך החקירות.
2 צפייה בגלריה
איראן השהתה הוצאה להורג של שלושה צעירים
איראן השהתה הוצאה להורג של שלושה צעירים
שלושת הצעירים שנידונו למוות
בשלישי, אחרי שבית המשפט העליון באיראן אישר את ביצוע העונש, השתמשו מיליוני גולשים בהשטאג "אל תוציאו להורג". גם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייצב לצד הצעירים האיראנים וכתב בטוויטר: "שלושה אנשים נידונו למוות באיראן בגלל שהשתתפו בהפגנות. ההוצאה להורג צפויה להיות בכל רגע. הוצאתם להורג של השלושה שולחת מסר מחריד לעולם ואסור שהיא תקרה".
סלבריטאים איראנים לקחו חלק במחאה ברשת. אחד מהם הוא הכדורגלן מסעוד שוג'אעי, כוכב נבחרת איראן, שכתב באינסטגרם: "אני מבקש מהמנהיג העליון עלי חמינאי, מהנשיא חסן רוחאני ומראש מערכת המשפט איברהים ראיסי: בבקשה תהיו רחומים כלפי שלושת הצעירים האיראנים האלה. בבקשה תשהו את הוצאתם להורג לבקשת המשפחות שלהם והעם".
2 צפייה בגלריה
סניף בנק איראן הוצת מחאת דלק איספהאן
סניף בנק איראן הוצת מחאת דלק איספהאן
סניף בנק שהוצת במחאת הדלק באיראן
(צילום: MCT)
כאמור, לפי BBC ההוצאה להורג הושהתה והוחלט שאיראן תערוך משפט חוזר לשלושת הצעירים. לפי הדיווח עורכי הדין של השלושה יוכלו כעת - בפעם הראשונה - לעיין במסמכים של בית המשפט ולבחון את העדויות בפרשה.
אחרי סין, איראן היא המדינה שבה מספר ההוצאות להורג הוא הגבוה ביותר בעולם. ההוצאות להורג לא נפסקו גם בזמן מגפת הקורונה, שגבתה את חייהם של יותר מ-13,000 איראנים.
בשלישי הוצאו להורג באיראן שני גברים כורדים שנידונו לעונש מוות ב-2015. הם הורשעו בהטמנת מטען חבלה במצעד צבאי במשהד ב-2010. עורך דינם אמר ל-BBC שהם חפים מפשע ושבמשפט לא הוצגה נגדם שום ראיה מפלילה. כמו שלושת הצעירים שהשתתפו בהפגנות, גם הם הודו במיוחס להם אחרי שעברו עינויים.