יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, התייחס הבוקר (חמישי) לנתוני התחלואה הגבוהים במגזר הערבי, ולמאבק שמנהלים ראשי הרשויות בציבור שרבים ממנו לא נשמעים להנחיות. בריאיון לאולפן ynet אמר עודה כי מנהיגי הציבור הערבי עושים כל שביכולתם על מנת להגביר את המודעות בקרב התושבים, תוך קריאה ברור שלא לקיים חתונות ואירועים המוניים.
"אני פניתי לקהל שלי בכל פלטפורמה. אמנם אין אירועים כמו שהיינו רואים פעם עם אלפי אנשים, אבל עדיין יש כאלו עם אלף משתתפים וגם את זה צריך למנוע", אמר עודה.
1 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
"הביקורת מוצדקת". איימן עודה
(צילום: אבי מועלם)
לא עצרתם את זה בזמן במובן המנהיגותי, אז מה עכשיו? "אני מקבל את זה שיש בעיה אמיתית, אבל לא צריך לעשות מאיתנו שעיר לעזאזל בגלל מיעוט שלא נשמע להנחיות. עם זאת, העובדה שמדובר במיעוט אינה גורעת מהחומרה, וזה ממש לא תואם את ההתנהגות האחראית שהפגנו בגל הראשון. האחריות היא שלנו. אנחנו נמצאים בצומת דרכים גורלית, לפני החורף ועם אחוז גבוה של חולים, לכן אין לנו זמן לבזבז וכל יום הוא קריטי. אנחנו עושים הכל כדי להשתלט על המצב ואני בטוח שהציבור שלנו ינהג באחריות".
מה אתם בדיוק עושים? היינו מצפים בשלב הזה לשמוע קריאה ברורה שלא לקיים חתונות ואירועים גדולים "אנחנו עושים את זה ומזהירים את הציבור. צריך לגלות אחריות, בין אם זה נוגע לחתונות או אירועי אבל, חייבים להקפיד על ההנחיות. אני אוהב מאוד אירועים ואוהב להיות מוקף באנשים, אבל לא אשתתף בשום דבר בניגוד לחוק. אני רוצה לומר שהכישלון הוא של הממשלה, גם בגלל חוסר ההתעניינות לאחר הגל הראשון, וגם בגלל אובדן האמון - אנשים לא מאמינים לראש הממשלה שמערב בין פוליטיקה לבין מוסריות. האחריות היא אכן שלנו והיא קריטית בשלב הזה ולכן נשנס מותניים ונדאג לפעול".
מה אשמה הממשלה כאשר בחוצפה רבה מחליטים לעשות אירועים פרטיים? איך הממשלה תשתלט על זה? "אני האחרון שאגן על מעשה שכזה, לכן אני שוב אומר בפירוש שהיו דברים בלתי אחראיים בעליל, והביקורת מוצדקת. אבל קיים כישלון באופן שבו יצאנו מהגל הראשון, ההוראות לא מובנות ולא אחת סותרות וההסברה בערבית עלובה. גם האכיפה הייתה בעייתית, חתונה זה הרי לא משהו שקורה בסתר, ועדיין לא עצרו זאת. יחד עם הכישלון הממשלתי, אנחנו בתור מנהיגי הציבור צריכים לעשות יותר".
המשטרה צריכה לאכוף את החוק יותר בתקיפות ביישובים ערביים ? "חד וחלק. אכיפה יותר תקיפה, להיכנס בכל הכוח אבל יחד עם שמירה על זכויות אדם, עם איזונים נדרשים. אני מקיים שיחות עם ראשי ערים ברשויות האדומות וביחד נחליט מה לעשות, גם בנוגע לנושא החתונות".