העימות המילולי נמשך בתוך בית המשפט: לבית משפט השלום בירושלים הובאו הבוקר (יום ד') שמונה מבין 50 החשודים בהפרת הסדר בהפגנה הסוערת הלילה של "הדגלים השחורים" נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בעיר.
שניים מהעצורים שוחררו, על שלושה נוספים נאסר להתקרב למרחק של 100 מטרים ממעון ראש הממשלה ברחוב בלפור למשך שבועיים, ושלושה מפגינים אחרים שוחררו למעצר בית עד יום ראשון.
השופט אורן סילברמן הורה לשחרר ללא תנאים את עו"ד גונן בן יצחק, פרקליטו של אמיר השכל שנעצר באחרונה מול מעון ראש הממשלה ואת יגאל רמב"ם שאמר לפני הדיון: "שוטרים קטפו אותי על המדרכה". לדברי השופט, "לא ניתן להתייחס באופן זהה לכל אחד מהמעורבים באירוע בלילה, ויודגש כי האירוע שהסלים מההפגנה הוא אירוע חמור".
השופט הוסיף: "ביחס למעורבים כאן אין חשד סביר פרטני בעניינם. אינני סבור כי לאור חומר החקירה והגרסאות הקיימות יש מקום לקבוע תנאים מגבילים בעניינם של המשיבים ולפיכך אני מורה על שחרורם ללא כל תנאי".

7 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לחשודים בהפרות סדר בהפגנה בבלפור ירושלים
הארכת מעצר לחשודים בהפרות סדר בהפגנה בבלפור ירושלים
עו"ד גונן בן יצחק בבית המשפט
(צילום: שלו שלום)
נועם חדידה, אחד העצורים, סיפר: "ניצלתי את הזכות שלי להפגין. אני לא צריך לעמוד בהגבלות כי הפגנתי למען הדמוקרטיה. באתי להראות מה זה דמוקרטיה. לא עצרו אותי באלימות, הציעו לי להיות מורחק חמישה ימים מבלפור ואני לא מוכן".
מנו רוזן, שאף הוא נעצר, אמר: "אנחנו מפגינים בעד הדמוקרטיה. הגיע הזמן שהדמוקרטיה תשלוט כאן. אתמול הייתה ההתחלה של המהפכה. ראיתי אנשים עם תקווה. הדרך הקלה של המשטרה לעצור את ההפגנה הייתה לעצור אנשים".

"אנשים עפו למרחקים"

עו"ד בן יצחק סיפר בבית המשפט: "אמרתי בחקירתי שנתקעתי בין שוטרים לבין רכב שמתיז מים. נשכבתי על הרצפה, הנחתי ידיים על הראש וניסיתי להימנע מהזרם. בשום שלב לא שמעתי את מפקד מחוז מוריה מכריז על הפגנה בלתי חוקית - זה לא קרה.
"אנשים עפו למרחקים ונפצעו מהזרם ומהשוטרים. המשטרה עושה דבר לא ראוי - מנסה לספר סיפור שלא קרה. על סמך מה אומרים 'תקיפת שוטר במילוי תפקידו?', לא היה ולא נברא".
בהמשך התפתח כאמור עימות בין המעורבים. בדיון בבקשה להאריך את מעצרם של שניים מהמפגינים בשלושה ימים, אמר נציג המשטרה: "אנחנו טוענים למסוכנות לשלום הציבור, לשוטרים ולרכוש הציבורי. מי שחשבנו שניתן להסתפק בשחרור עשינו את זה".

"עוצרים אנשים בגלל שיער ארוך"

עו"ד בן יצחק, שהפך בן רגע מחשוד למייצג, תהה: "אתם רוצים להאריך את מעצרם כי יש להם שיער ארוך? זה נוהג של פנימי של המשטרה - החזות החיצונית שלהם". נציג המשטרה השיב: "תחזור בך, ברור שהמשטרה לא עוצרת אנשים בגלל צבע עורם או אורך שיערם. אני מעריך שהיו עוד אנשים עם שיער ארוך בהפגנה והם לא עצורים".
אחד העצורים מחה: "הם טוענים שאני הורדתי לרצפה יס"מניק וחנקתי אותו ושהיה צורך ביס"מניק נוסף כדי לנטרל אותי. תגידו, אני נראה לך כמו בן אדם שמסוגל לנטרל שני יס"מניקים בו זמנית?". הפרקליט בן יצחק הוסיף: "השוטרים רצים אחרי קבוצות של אנשים, תופסים אותם ואז מלבישים עליהם עבירות. אלה אנשים נורמטיביים והמשטרה הייתה יכולה לסיים את החקירה בעניינם הלילה".
ישי הדס, ממארגני תנועת המחאה CRIME MINISTER הגיע לתמוך בחבריו העצורים. "עד שנתניהו לא ייצא מבלפור, העם בישראל יהיה בסכנה מתמשכת של אלימות מכוונת מצידו", אמר הדס.
עו"ד לאה צמל, שאמורה לייצג כמה מהעצורים, עודכנה משוטרים מחוץ לבית המשפט כי לפי הרישומים שבידיהם עליה לשהות בבידוד. אחת השוטרים במקום אמרה לפרקליטה: "לפי משרד הבריאות את צריכה להיות בבידוד". אחר כך התברר לשוטרים שעו"ד צמל לא צריכה לשהות בבידוד, ובעקבות כך התאפשרה כניסתה לבית המשפט. "לא קיבלתי שום הודעה מאף אחד", אמרה.
אחר כך אמרה צמל: "לא הייתי צריכה להיות בבידוד, הם נפלו על הראש. למזלי, שני שוטרים שאחד מהם פקד היה איתי באותו דיון שבו נכח סוהר מאומת ב-3 ביולי, ושני השוטרים קיבלו הנחיה מרופאת היחידה שלהם שהם לא צריכים להיות בבידוד ואפילו לא לעשות בדיקת קורונה שאני כן עשיתי. ב-9 ביולי הייתי שוב עם אותו פקד בדיון במחוזי והוא אמר לי את זה. הכול בבל"ת".
7 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
העימותים אחרי ההפגנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)


7 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)


7 צפייה בגלריה
הפגנה מול בית רה"מ בירושלים
הפגנה מול בית רה"מ בירושלים
ההפגנה מול מעון ראש הממשלה
(צילום: רויטרס)



רובם נעצרו בהפגנה במרכז ירושלים, שם נמשכה הלילה ההפגנה שהחלה מול מעון ראש הממשלה ושבה נכחו בתחילה אלפים.
מאות המפגינים במרכז ירושלים חסמו את נתיב הרכבת הקלה, השליכו חפצים לעבר שוטרים ותקפו עיתונאים. השוטרים הגיבו בזרנוקי מים. בהמשך שבו המפגינים לאזור מעון ראש הממשלה והציתו פחים בכיכר פריז.

במהלך המהומות, בלש סמוי ניסה לעצור את אחד המתפרעים. הקהל זיהה את הבלש כשוטר סמוי והחל לתקוף אותו בניסיון לשבש את המעצר. הבלש, שנותר לבדו, נפצע ברגלו ולאחר רגעים ארוכים חולץ על ידי פרשים ושוטרי יס"מ ופונה מהשטח.
במשטרה אמרו כי מאות הפרו את הסדר במרכז העיר, יידו אבנים, ביצים וחפצים לעבר כוחות המשטרה, ובנוסף גרמו נזק רב וונדליזם לרכוש בתי העסק. מפקד המחוז, ניצב דורון ידיד, הורה לפזר את מפירי הסדר. "משטרת ישראל תאפשר קיומה של מחאה וחופש הביטוי, אך לא תאפשר פגיעה בציבור וברכוש", נמסר.
ניצב ידיד, שעדכן הלילה כי 50 נעצרו או שעוכבו לחקירה, אמר למצלמות כי "התקיימה פה הפגנה של השמאל מול בית ראש הממשלה". מפגינים הגיבו מיד: "לא רק שמאל, לא רק שמאל. איזה שטויות, היו פה ליכודניקים, היו פה כולם".
במהלך ההפגנה העיתונאי אבישי בן חיים מחדשות רשת הותקף מילולית על ידי כמה מפגינים. בהמשך, במהלך הצעדה והמהומות במרכז העיר, בן חיים והעיתונאי יוסי אלי, גם הוא מחדשות רשת, הותקפו כמה פעמים על ידי מפגינים - שגם ניסו לחטוף להם את המיקרופון.
המפגינים, שחלקם הדליקו לפידים וניסו לפרוץ את המחסומים תוך כדי עימות עם המשטרה, הניפו דגלי ישראל וקראו "ביבי הביתה", "הון, שלטון, עולם תחתון" ו"המדינה שלנו ולא של נתניהו". מנגד, מפגינים אחרים קראו להם להפסיק את האלימות.
פורסם לראשונה: 09:55, 15.07.20