2 צפייה בגלריה
חתימה על הסכם ניתור אוויר
חתימה על הסכם ניתור אוויר
חתימה על הסכם ניתור אוויר. בתמונה משמאל לימין (ביני זומר, אסיף איזק,ניר סהר).
(צילום: איגוד ערים שרון כרמל)
יו"ר איגוד ערים שרון כרמל אסיף איזק ומנכ"ל האיגוד ניר סהר חתמו היום (א') על הסכם לניטור אוויר על אסדת הגז לוויתן עם ביני זומר, סגן נשיא לעניינים איזוריים בנובל אנרג'י. ניטור האוויר הרציף על האסדה יבוצע על אף שלא הוגדר בהיתר הפליטה של האסדה או בחוק המחייב את נובל אנרג'י לעשות כך, הסכם מסוג זה הינו ראשון מסוגו בישראל ובין היחידים בעולם.
לפי ההסכם, נובל אנרג'י תציב מערכת לניטור רציף של פליטות הכימיקלים BTEX (בנזין, טולואן, אתיל בנזין, וקסילן), וכן מערכת מטאורולוגיה על גבי האסדה בתוך שמונה חודשים. המפרט הטכני של מערכת הניטור המיועדת יועבר להתייחסות האיגוד טרם התקנתה. זאת כדי שתתאים להנחיות הממונה על מערך ניטור האוויר הארצי (מנ"א) במשרד להגנת הסביבה. מערכת ניטור האוויר תופעל ותתוחזק על ידי חברה חיצונית המוסמכת לכך על ידי הרשות להסמכת מעבדות ומנ"א.
2 צפייה בגלריה
אסדה קידוח גז לווייתן
אסדה קידוח גז לווייתן
אסדת קידוח גז לווייתן
(צילום: AP)
עם הפעלת המערכת, איגוד ערים שרון יקבל גישה לצפייה בזמן אמת בנתוני הניטור הרציף. החברה החיצונית שתפעיל ותתחזק את מערכת הניטור תפעל לביצוע תיקוף של נתוני המערכת לרבות בקרה, אימות ודיגול נתונים בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה על בסיס יממתי, ותעביר את הנתונים המתוקפים לאיגוד. עם קבלת הנתונים המתוקפים, יפרסם זאת האיגוד לציבור וזאת לאחר בדיקת מעמיקה מקצועית וקפדנית של הנתונים.
יו"ר איגוד ערים שרון אסיף איזק אמר: "ההסכם מהווה נקודת מפנה, שינוי- בו לראשונה מקבל הציבור ונציגי הרשויות המקומיות את הגישה למידע מהותי וחשוב בתחום איכות הסביבה שנמצא בידי גוף פרטי שמפעיל תעשייה בים. מדובר בהסכם - הישג תקדימי ויש כאן אמירה ברורה שלנו - הדאגה לאיכות הסביבה ואיכות חיי 700 אלף תושבי מרחב האיגוד לא מתקיימת עד קו החוף, מרגע אישור ההסכם הדאגה לאיכות החיים ואיכות הסביבה מתחילה כבר בים. יש לכך חשיבות אסטרטגית גדולה לאור האתגרים העומדים בפנינו".
ביני זומר, סגן נשיא לעניינים איזוריים בנובל אנרג'י, ציין כי "כחלק מתפיסתנו הרואה מקום לשקיפות ודיאלוג עם תושבי האזור, חתמנו היום מול איגוד ערים שרון כרמל על הסכם תקדימי לביצוע ניטור רציף על גבי אסדת לוויתן. אנחנו גאים להוביל ביחד עם האיגוד מהלך בונה אמון זה מול הציבור ומקווים כי התושבים יפיקו תועלת ותחושת ביטחון מנתוני הניטור שיתקבלו מהאסדה. מאז שהחלה הפעלת אסדת לוויתן בתחילת השנה, הוכח מה שטענו תמיד: לא נרשמה אף לא חריגה אחת בתקני איכות האוויר ביבשה כתוצאה מפעילות האסדה וניכר כי, איכות האוויר באזור נשמרת ואין השפעה על הסביבה בחוף. אנחנו מחויבים להמשיך לעבוד עם איגוד ערים שרון כרמל כדי לשקף לציבור את הנתונים והעובדות כמו גם להמשיך ולספק למשק בישראל גז טבעי בבטיחות ואמינות. ככל שהשימוש בפחם בתחנת הכוח בחדרה יפחת והשימוש בגז טבעי יגדל, כך יהנו התושבים במרחב האיגוד מאוויר נקי יותר".
יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית": "המתנו חודשים רבים לפרסום ההסכם, שהוסתר מאיתנו, רק כדי לגלות שמדובר בהסכם יח"צ מרוקן מכל תוכן אמיתי פנינו בחודשים האחרונים פעמיים בכתב לאיגוד ערים כדי לקבל את טיוטת ההסכם ואף הצענו את עזרת יועצינו המקצועיים בגיבוש פרטיו הטכניים. מסיבות תמוהות, סורבנו. כעת עולה מהנוסח שפורסם, כי אשר יגורנו בא לנו- אין מפרט טכני מצורף- לא ברור כלל מה יימדד, היכן על גבי האסדה יימדד והיכן ימוקם ביחס למקורות הפליטה המשמעותיים באסדה, האם המערכת תמוקם במיקום אחד/ קומה אחת באסדה או בפריסה רחבה, אין התייחסות לכיווני רוחות, לספי מדידה, לטכנולוגיית המדידה ולהתאמת טכנולוגיה זו לסביבה הימית, למדיניות הכיולים, לגיבוי, לתחזוקה ועוד... נוסח ההסכם (ס' 4) המגדיר כי המאפיינים ומערכת הניטור יהיו כפופים לאילוצים תפעוליים של נובל אנרג'י, מבהיר לנו כי מדובר באחיזת עיניים ותו לא".