הם נכחדו לפני עשרות אלפי שנים, אבל הקשר הרומנטי שלהם עם אבות (ואמהות) אבותינו עלול לסכן אותנו בעת הידבקות בקורונה: מדענים אמרו כי גורם הסיכון המרכזי לחלות באופן חמור בקורונה מגיע דווקא מגנים שאותם ירשנו מהניאנדרטלים.
מחקר שפורסם אתמול במגזין Nature בחן מקבץ גנים שקושרו לסיכון רב יותר לאשפוז ולאי-ספיקה נשימתית אצל הנדבקים בקורונה. המדענים הוגו זברג וסבנטה פאבו קבעו כי הגנים שייכים לקבוצה, או הפלוטיפ, שהגיעה כנראה מהאדם הניאנדרטלי. הפלוטיפ נמצא אצל כ-16% מהאוכלוסייה באירופה וחצי מהאוכלוסייה בדרום אסיה, ואילו באפריקה ובמזרח אסיה הוא לא קיים.
2 צפייה בגלריה
הניאנדרטלים נכחדו לפני עשרות אלפי שנים
הניאנדרטלים נכחדו לפני עשרות אלפי שנים
הניאנדרטלים נכחדו לפני עשרות אלפי שנים
(צילום: shutterstock)
2 צפייה בגלריה
 גן מהניאנדרטלים? הסכנה עולה
 גן מהניאנדרטלים? הסכנה עולה
גן מהניאנדרטלים? הסכנה עולה
(צילום: AFP)
הניאנדרטלים ובני האדם המודרנים הזדווגו זה עם זה בשלבים שונים בהיסטוריה, והתוצאה היא החלפת גנים שאותם עדיין ניתן למצוא היום. הגנים הם אחד מכמה גורמי סיכון לקורונה, בהם גיל, מין ומחלות רקע קודמות כבעיות לב וסוכרת, לצד השמנת יתר.
"מתברר שהגרסה הזו של הגן הגיעה בתורשה לבני האדם המודרנים מהניאנדרטלים בעת הזדווגויות לפני 60 אלף שנה", אמר זברג. "היום, לאנשים שירשו את המוטציה הגנטית יש פי 3 סיכוי שהם יחוברו למכונות הנשמה אם יידבקו בקורונה". פאבו הוסיף: "זה מדהים שלהורשה הגנטית מהניאנדרטלים יש כאלו השלכות טרגיות במגפה הנוכחית".
החוקרים, ממכון קרולינסקה בשבדיה ומכון מקס פלנק בגרמניה, ציינו כי שיא נוכחות אותה קבוצת גנים ניאנדרטלית במקור הוא בבנגלדש, שם על פי ההערכה 63% מהאוכלוסייה נושאים העתק של הפלוטיפ. הם ציינו מחקרים מבריטניה שהראו שהסיכון של יוצא בנגלדש למות מקורונה גבוה פי 2 ביחס לאוכלוסייה הכללית.