לאור נתוני התחלואה של היישובים האדומים שציוניהם בשיטת הרמזור השתפרו ביממה האחרונה ביקש היום (שני) מנהל "מגן ישראל", פרופ' רוני גמזו לקיים דיון בוועדת השרים לאזורים מוגבלים כדי להסיר את הסגר על היישובים רכסים, מודיעין עילית, ביתר עילית וכן על שכונת קריית מטרסדורף בירושלים. זאת אף ששיעור הבדיקות החיוביות עלול להצביע על תחלואה סמויה.
בשעות הערב קיבלה ועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל את הצעתו לגבי היישוב רכסים בלבד. ההחלטה תכנס לתוקפה הלילה לאחר פרסומה ברשומות. בבוקר, עם קבלת הנתונים, תדון הוועדה ביתר היישובים.
2 צפייה בגלריה
סגר בביתר עילית
סגר בביתר עילית
סגר בביתר עילית
(צילום: אלי מנדלבאום)
2 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
רוני גמזו
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
הבוקר אמר פרופ' גמזו בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בעניין כי "רכסים הוא יישוב שיצא מההגדרות, מודיעין עילית נמצאת על הגבול. אכן יש כאן שינויים טובים מאוד".
על פי הקריטריונים שהובילו לסגר וכתר באותם יישובים, אפשר לאשר הקלות שנדרשות אף על פי שיש חשש מתחלואה חבויה לפי שיעור הבדיקות חיוביות ומספר הבדיקות. דווקא בשל כך יש חשיבות עליונה להמשיך להקפיד על ההנחיות וההגבלות ובעיקר למנוע את פתיחת מערכת החינוך ללא אישור, ולהמשיך להיבדק.
הגיל הצעיר הוא גורם מרכזי בהפצת המחלה לגיל המבוגר ובסופו של דבר עלול להביא לתחלואה קשה. לכן, אי הקפדה בכל עיר עלולה לגרור אותה לממדי תחלואה שיחזירו אותה לצבע האדום ברמזור ולהגבלות מחודשות.
לפי נתוני משרד הבריאות היומיים ישראל מדורגת במקום ה-24 במספר הנדבקים הכללי והיא מקדימה במעט את אוקראינה. בבתי החולים בארץ מאושפזים 619 חולים שמצבם מוגדר קשה, ו-237 מונשמים. מספר החולים הפעילים בארץ עומד על 29,857.
מניין המתים בארץ עלה ל-2,248, מהם 660 שהלכו לעולמם רק באוקטובר. מדובר בממוצע של כ-35 מתים ביום. לשם השוואה, בחודש ספטמבר כולו מתו בישראל 642 חולי קורונה.
שיעור התמותה בישראל עלה ל-0.74%, כלומר אחד מכל 135 חולים בישראל. באוגוסט מתו 386 חולים, ביולי 234, ביוני 40, במאי 62, באפריל 203 ובמרץ 21.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס מוקדם יותר לבלימת התחלואה ואמר בפתח ישיבת סיעת הליכוד: "היינו ב-9,000 נדבקים ליום, וירדנו אל מתחת ל-1,000. היינו ב-19.5% חיוביים ביום, ועכשיו אנחנו על 3.5%. זו הצלחה גדולה. אני לא רוצה להגיד שאין בעיות. יש בעיות. צריך לצאת בצורה מודרגת ואחראית. הציבור החרדי שומר על ההנחיות, אבל יש מי שלא. אנחנו נגביר אכיפה, נהדק את הסגרים וננקוט צעדים דרושים".
פורסם לראשונה: 18:15, 19.10.20