מליאת הכנסת אישרה הערב (יום ב') בקריאה ראשונה את שתי הצעות החוק לסיוע כלכלי ("תוכנית המענקים") שהובאו בשל המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה והמשבר הכלכלי שנוצר בעקבותיו. הצעת החוק הראשונה מבקשת לאפשר להוציא סכום נוסף של 6.5 מיליארד שקל בשנת 2020, מעבר לסכום של 25 מיליארד שקל שכבר אושרו, לצורך מימון התכנית לתשלום מענקים חד-פעמיים.

לשם אישור הצעת החוק הזו נדרש רוב מיוחד של 61 חברת כנסת. 62 ח"כים תמכו בה, איש לא התנגד ואחד נמנע. בהצעת החוק השנייה שאושרה - "מענק לכל אזרח" - תמכו 80 ללא מתנגדים. ההצעות יועברו לוועדת הכספים להמשך הדיון.
בהצעת החוק השנייה תמכו 80 ח"כים ללא מתנגדים. מטרת ההצעה היא "לחלק מענקים חד-פעמיים כדי לעודד את הצריכה ואת התעסוקה ולהניע את גלגלי הכלכלה הישראלית".
עוד הוצע כי "בעד ילד ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 500 שקל ועבור תושב ישראל מעל גיל 18 או נער או נערה נשואים, ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 750 שקל".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה דרך הזום
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה דרך הזום
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה דרך הזום, לפני כשבוע
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
כמו כן, הוצע להעניק תוספת למענק של 750 שקל נוספים לאוכלוסיות של מקבלי קצבאות וגמלאות שונות המנויות בהצעה ולשלול זכאות למענק ותוספת למענק, למעט מענק בעד ילד.
שר האוצר ישראל כץ אמר: "החוקים האלה, שאני עומד מאחוריהם, הם בדיוק בהתאם לאותה השקפת עולם שרוב הבית תומך בדבר הזה. כי לא מספיק לבלום, לא מספיק להחזיק ולסייע, לא מספיק אפילו לכוון, חייבים להביא את המשק למצב שבמקביל למאבק מול הקורונה על כל ההיבטים, למצב של התחברות של שתי הרגליים הרגל המסייעת עם הרגל הצומחת שמצמיחה את המשק".
יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), הוסיף: "אנחנו בכחול לבן חשבנו שהכיוון הכללי הוא נכון אבל הוא לא מספיק. סברנו שמתן מענקים בסכום שווה לכל אזרח רק על פי קריטריונים של גיל ומספר הילדים לא עונה על הצורך הנדרש, וכמו בכל משבר החלשים נפגעים יותר מהחזקים.
"הנכים, הקשישים או אלה שידם אינה משגת ודאי מרגישים את עומק המשבר הזה יותר מאחרים ובדיוק מהסיבה הזאת התעקשנו לתקן לתקן את המשוואה באופן כזה שמי שיש לו פחות יקבל יותר".
היקף התוכנית שהובאה לממשלה הוגדל ב-500 מיליון שקל נוספים מהתכנון המקורי, כאמור, ל-6.5 מיליארד שקל, לאחר שהוחלט להכפיל את הקצבאות לאוכלוסיות החלשות המקבלות קצבאות מהביטוח הלאומי. כך, התוכנית צפויה להגדיל את כל תקציב שש תכניות הסיוע מאז פרוץ משבר הקורונה לקרוב ל-200 מיליארד שקל.