2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
המתיחות בקואליציה נמשכת: הליכוד פרסם בצהריים (רביעי) הודעה תקיפה נגד כחול לבן בעקבות דיוני התקציב והאשימו את מפלגתו של בני גנץ ב"עצירת כסף חיוני לפתיחת שנת הלימודים".
בהודעת הליכוד נכתב כי "כחול לבן שוב נלחמים בממשלה בזמן שראש הממשלה נתניהו נלחם בקורונה. היום בוועדת הכספים הם עצרו כסף חיוני לפתיחת שנת הלימודים, כולל תוכניות לילדים בסיכון ולילדים בפריפריה. כחול לבן חייבים להפסיק להפריע לראש הממשלה להעביר תקציב ולפתוח את שנת הלימודים בזמן".
בכחול לבן לא נשארו חייבים והשיבו כי "הליכוד מפר את הבטחתו לאחדות ויציבות ומחפש בכל יום תירוץ חדש לבחירות. מי שטובת ישראל לנגד עיניו יפעל להעברת תקציב אחראי ולא ישפוך כסף פוליטי כדי להתחזק לקראת הבחירות". עוד ציינו כי "כחול לבן תפעל ותמשיך לפעול מתוך מניע אחד בלבד: למנוע בחירות למען מיליון מובטלים, ולמען עם ישראל כפי שהתחייבה".

המאבק על מינויי הבכירים

במקביל, בצמרת המערכת המשפטית הביעו חשש כבד מאחת הצעות הפשרה המסתמנות בסוגיית בחירת פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה. לפי הפתרון שמצוי היום על שולחן המשא ומתן בין הליכוד לכחול לבן, ועדת האיתור לבחירת פרקליט המדינה שבראשה עומד היועץ המשפטי לממשלה לא תבוטל.
ואולם, החלטת הממשלה בנוגע לוועדה תשונה, כך שהיא תחויב להודיע על שלושה שמות של מועמדים שנמצאו כשרים למלא את התפקיד ולא מועמד אחד כנהוג. לפי הפתרון המוצע, שני שרים - שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר שיבחר ראש הממשלה בנימין נתניהו - יחליטו ביניהם מי המועמד שיובא לאישור הממשלה. ללא הסכמה הדדית לא ייבחר איש.
שר משפטים ניסנקורן הצהיר עד כה שיחל בהנעת תהליכים לבחירת פרקליט המדינה, אך במערכת המשפטית מביעים חשש שראש הממשלה נתניהו ישנה את כללי הבחירה ויחתור לבחירה שתיטיב עמו, ולאחר מכן יביא להדחת היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט.
2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
מנדלבליט. "הוועדה תמיד הסכימה לדעת היועמ"ש"
(צילום: דנה קופל)
גורמים במשרד המשפטים הבהירו כי עתה, בשל ההסכם הקואליציוני בין כחול לבן ובין הליכוד, קיימת הקפאת בחירת מינויי הבכירים כמו פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה למשך 100 ימים. ההסכמה תפקע בסוף החודש.
בימים האחרונים הצהיר ניסנקורן כי ישמור על דרכי מינוי פרקליט המדינה וכל שומרי הסף מפני "פגיעה". ואולם, מקורות משפטיים אמרו כי "ברגע שהובא לאישור הממשלה מועמד אחד, הבחירה הייתה בשליטת ועדת האיתור שתמיד הסכימה להעדפת היועץ המשפטי לממשלה, שהוא האיש שצריך לעבוד עם פרקליט המדינה.
"היועץ בחר תמיד אדם שאין לו כל זיקה פוליטית ואינו מעורב במחלוקת ציבורית או פוליטית. אבל עתה, אם יהיו שלושה מועמדים, גם אם ראויים ביותר, אין ספק שחברי הליכוד בממשלה (נתניהו מנוע מלהשתתף בבחירה בשל כתב האישום נגדו) יבינו את מי עליהם לבחור. אסור לשכוח שלפרקליט המדינה תהיה אמירה מהותית בכל ההליכים שימשיכו להתקיים סביב משפט נתניהו, כולל האפשרות להגיע עמו לעסקת טיעון".