1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו וגנץ. אישור התקציב ידחה עוד?
(צילום: רויטרס)
ברקע הפגנת הענק אמש (שבת) נגד התנהלות הממשלה בכל הנוגע למשבר הכלכלי והטיפול בעצמאים ובשכירים, שאלת אישור התקציב ואורכו עדיין נותרה פתוחה.
באוצר נערכים להביא לאישור הממשלה תקציב כבר ביומיים הקרובים, כלומר מחר או ביום שלישי, אלא שלא ברור עדיין האם יהיה זה תקציב למה שעוד נותר מהשנה הנוכחית – קצת למעלה משלושה חודשים, כמו שמבקש ראש הממשלה בנימין נתניהו, או תקציב רחב יותר כמו שמבקש ראש הממשלה החליפי מכחול לבן בני גנץ, בהתאם להסכם הקואליציוני.
עיקר המחלוקת נוגעת לסיכום אליו הגיעו נתניהו וגנץ במסגרת המו"מ להקמת הממשלה, ולפיו יקודם תקציב דו שנתי שיבטיח את יציבות המערכת. אלא שכעת, נתניהו, מגובה בעמדותיהם של בכירי האוצר ושר האוצר ישראל כץ, מבקש לסגת מהסיכום ולהביא תקציב קצר יותר, חד שנתי לחודשי השנה שנותרו.
הרגישות בבקשתו טמונה בחשש בקרב בכירי כחול לבן לפיו לפני גיבוש התקציב לשנה הבאה בעוד מספר חודשים, יוכל נתניהו לפזר את הכנסת מבלי לוותר על מקומו כראש הממשלה.
בימים האחרונים התקיימו דיונים של בכירי כחול לבן ובהם הוחלט שלא לאפשר לנתניהו תקציב חד שנתי ולהיצמד להסכם הקואליציוני. אתמול אף פורסמה תגובתם של בכירי המפלגה ולפיה אין כוונה לסגת מהדרישה המקורית לתקציב דו שנתי.
אלא שבליכוד ממשיכים להתעקש ובאוצר ככל הידוע, הכינו תקציב לתקופה קצרה יותר בהתאם לבקשתו של ראש הממשלה אף על פי שהחלטה סופית טרם התקבלה בנושא.
בשבוע שעבר נפגשו גנץ ונתניהו במטרה לגבש הסכמות אולם הפגישה הסתיימה ללא שורה תחתונה והוחלט כי תיקבע פגישת המשך.
גורמים פוליטיים מעריכים כי בשני המקרים, אישור תקציב דו שנתי או חד שנתי, הכנסת תידרש לחוק מיוחד שיאריך את התקופה שבה ניתן להביא את התקציב לאישור משום שלא יספיקו לאשרו עד התאריך האחרון האפשרי: 28 באוגוסט.
על פי ראשי משרד האוצר יש להגיע להחלטה הסופית בעניין התקציב "אם לא היום אז מחר".
היום ומחר צפויים צוותי הליכוד וכחול לבן לדון, מאחורי הקלעים, בסוגיה הכלכלית החשובה ביותר העומדת כעת על הפרק ולנסות ולגשר על הפער בין שתי האפשרויות - שאינו גדול. מיד כאשר יושג נוסח פשרה, שכבר מגבשים כעת, יאשרו את ההסכם, בשיחת זום ביניהם, נתניהו וגנץ. איש מהם לא רוצה כעת בחירות וזה ברור גם לראשי משרד האוצר.

הסיבה לפער הלא גדול בין הצדדים: עד שיאושר תקציב חד שנתי יישאר בדיוק עוד רבעון אחד בשנת 2020, לעומת אישור תקציב דו שנתי, שיכלול גם את ארבעת הרבעונים של שנת 2021.
מחד דורש ראש הממשלה בנימין נתניהו שהתקציב יהיה חד שנתי. נתניהו טוען כי יש לגבש במהרה תקציב לשלושה החודשים האחרונים של השנה ולא להתעכב בעיצומו של משבר הקורונה להכנת תקציב עד לסוף שנת 2021, מה עוד שאיש אינו יודע כיצד יתפתח משבר נגיף הקורונה בשנה הבאה ולכן אין טעם, כדבריו, להכין לה תקציב כבר עכשיו.
אולם, מאחורי הדרישה הזאת מסתתרת לה האפשרות של הפלת הממשלה באביב הקרוב אם יוחלט על תקציב חד שנתי. הסיבה: אם יהיה צורך לגבש תקציב מיוחד גם לשנת 2021, בהתאם לחוק אם הוא לא יאושר סופית בכנסת עד ל-31 במרץ – הממשלה נופלת ומוכרזות שוב בחירות. ובדיוק מזה חושש כעת גנץ, ראש הממשלה החליפי, שאמור להתמנות לראש הממשלה בחודש נובמבר של השנה הבאה.

גנץ טוען כי דווקא בשל משבר קורונה יש לגבש כעת תקציב דו שנתי, שיכלול גם את שנת 2021, כדי שתהיה וודאות במשק. במקרה הצורך, כך גנץ, יוכנסו בתקציב שינויים במהלך השנה הבאה, תוך כדי תנועה.
מה שמתרחש בניהול כספי המדינה מזה יותר משנה וחצי הוא ללא תקדים. שלוש מערכות בחירות לא אפשרו למעשה לבצע שום תכנית כלכלית חדשה, שום רפורמה, שום השקעה דחופה במשק.

התוכניות שמחכות

19 חודשים לא גובשה בישראל תוכנית כלכלית אחת, שלא בנסיבות של קורונה. התכניות והרפורמות הרבות שהיו בצנרת נתקעו.
גיל הפרישה לנשים לא הועלה ל-64, התכנית לגביית אגרות גודש לא הופעלה, כבישים נסללים לאט ומסילות ברזל לא מונחות במועד שנקבע. התכנית להקטנת הצפיפות בכיתות תקועה דווקא בימי הקורונה וכך גם תכניות דחופות בתחום הבריאות. למעשה לפחות 40 רפורמות לא בוצעו והזמן דוחק.
מדינה שפועלת ללא תקציב, לא יכולה להגדיל את השירותים לאזרחים, שמספרם גדל בכל שנה ב-2%. מדינה ללא תקציב חייבת לפעול בכל חודש בתקציב של חודש ממוצע אחד בשנה הקודמת וזהו אבסורד.
העימות המתמשך בין ראש הממשלה המכהן וראש הממשלה החליפי כבר הכבידו על התקציב עוד יותר מהעיכוב של 19 חודשים להתחיל ביישום תכניות ורפורמות דחופות..
החמור מכל הוא המינוס הענק, ההולך וגדל מיום ליום, בקופת המדינה. כבר עכשיו ברור, שאת המינוס הזה – שיגיע לכ-200 מיליארד שקל - ייאלצו במוקדם או במאוחר לכסות אזרחי המדינה.
בראשית השבוע יתקיימו מגעים דחופים בין ראשי הליכוד וכחול לבן. גורם המקורב למגעים אמר, כי אם לא יושג פתרון השבוע – יהיה קשה לגבש גם תקציב חד שנתי בזמן הקצר שנותר עד לראש השנה, המועד החדש שנקבע בין נתניהו לגנץ. המשמעות היא שהצוותים ינסו לבשל כעת פשרה שתהיה תקציב לחמישה רבעונים, שתחילה יאושר בהם רק הרבעון האחרון של השנה ובהמשך, באותו התקציב, ארבעה הרבעונים של 2021.
פורסם לראשונה: 13:13, 12.07.20