קרן אצלאן, מנכ"לית חברת התחבורה הציבורית "סופרבוס", מודה כי היא לא נוסעת באוטובוסים. בריאיון ל-ynet הוסיפה כי המדינה צריכה להשקיע רבות בתחבורה הציבורית על מנת שזה יקרה, ומצהירה: אצלי האוטובוסים יהיו נקיים – ויגיעו בזמן.
5 צפייה בגלריה
קרן אצלאן מנכ"לית סופרבוס
קרן אצלאן מנכ"לית סופרבוס
"להחזיר את אמון הלקוחות". קרן אצלאן, מנכ"לית סופרבוס
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
קרן אצלאן מנכ"לית סופרבוס
קרן אצלאן מנכ"לית סופרבוס
(צילום: גיל נחושתן)
אצלאן, ששימשה בעבר סמנכ"לית רכבת ישראל ומונתה לפני קצת יותר משנה למנכ"לית סופרבוס, מתמודדת עם האתגר המשמעותי ביותר שלה – תפעול תחבורה ציבורית בעידן הקורונה. סופרבוס היא אחת מחמש המפעילות הגדולות של התחבורה הציבורית בישראל ואחראית על שירות האוטובוסים בבית שמש, פרוזדור ירושלים ואזור העמקים.
לדברי אצלאן, מספר הנוסעים צנח ב-40% בתקופה האחרונה. "אני מעריכה לפחות לגבי האשכולות שלנו שהם יחזרו למצב מאוד דומה למה שהיה לפני הקורונה", היא אמרה. "זה אמצעי ההתניידות היחידי של התושבים. אנשים יוצאים מהבית וצריכים לנסוע".
5 צפייה בגלריה
קרן אצלאן מנכ"לית סופרבוס
קרן אצלאן מנכ"לית סופרבוס
(צילום: גיל נחושתן)
מנכ"לית סופרבוס מציינת כי בתקופת הסגר בגל הראשון של מגפת הקורונה התפוסה בקווים הייתה 10%. "אמרנו שאם יסגרו לחלוטין כמעט ולא ניתן יהיה להחזיר את הענף. היום אנחנו מפעילים כמעט את אותו שירות והרשת כמעט מלאה לגמרי".
על רקע התחקירים שפרסמנו כאן ב-ynet על הלכלוך באוטובוסים ברחבי הארץ, כשבמקרים רבים אין הקפדה על נוהלי החיטוי, שאלנו את אצלאן על מצב הניקיון באוטובוסים של סופרבוס. היא השיבה כי לפי ההנחיות החברה מחויבת לבצע חיטוי באוטובוסים אם שהה בהם חולה קורונה מאומת.

"תמיד היה ניקיון", הדגישה. "אנחנו כמפעיל הגדלנו את היקפי הניקיון באמצעות חברות הניקיון שלנו ומבצעים בקרות מחמירות. תמיד צריך שיהיה נקי. בהתחלה אמרו לי שזה בגלל שאני אישה כי אני מדברת על זה מאז שנכנסתי לתפקידי".

דיוק זה תשומת לב ואכפתיות

אצלאן מדגישה גם כי במסגרת ניסיונה להחזיר את אמון הלקוחות בחברה, היא פועלת לשמירה על רמת דיוק גבוהה בלוחות הזמנים של הקווים. "התפקיד שלנו הוא להחזיר את אמון הלקוחות שלנו. חלק מהחזרת האמון לאנשים זה דיוק, תדירות ואמינות ומי שנוסע באוטובוסים פחות נהנה מזה. באשכולות שלי אנחנו בשיעור דיוק של 99.8%". היא מוסיפה: "שיעור דיוק גבוה חשוב כי בסוף הלקוח מצפה שהאוטובוס יצא בזמן ויגיע בזמן, זה בייסיק".
- איך שומרים על דיוק כשאין נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ)? "יש לנו זמנים מוגדרים ויודעים כמה זמן לוקחת הנסיעה".
- נסיעה שברכב לוקחת פחות "תלוי מאיפה לאיפה. יש הרבה דברים שמשפיעים על הדיוק - הגעה בזמן ויציאה בזמן, כמובן שיש מקרים של תאונות דרכים שמעכבות, אבל שיעור דיוק זה הקפדה על תשומת לב ואכפתיות. חייבים לרדת לכל הרמות בארגון".
5 צפייה בגלריה
אוטובוס של סופרבוס
אוטובוס של סופרבוס
"דיוק זה הקפדה על תשומת לב ואכפתיות". אוטובוס של סופרבוס
בראיון קראה אצלאן לטפל בתופעת האלימות כלפי נהגי אוטובוסים בעזרת חינוך, והביעה התנגדות לשביתות המחאה של הנהגים בתגובה למקרי אלימות שכאלו.
"אמוציונאלית זה מובן", אמרה על השביתות הללו, אחת מהן נעשתה רק לפני כשבועיים בעקבות תקיפת נהג ביקנעם. ארגון הנהגים המיוצג ב"כוח לעובדים" הודיע בעקבות אותה תקיפה על השבתה למשך שעה אחת של התחבורה הציבורית בעיר. "אבל זה פוגע בלקוחות האחרים שביום שישי רוצים לחזור הביתה והאוטובוס לא מגיע. התסכול ומה שחווה הנהג זה נורא ואיום וצריך לטפל בזה. האם השביתה הזאת זאת הדרך לטפל? אני בטוחה שלא".
- איזה עוד כלי יש לנהגים? "הכלי שיש זה לעשות טיפול ברמה הלאומית בתרבות במדינה, עם אלימות גם מול מורים ורופאים. אם תהיה הרבה הסברה יבינו שזה לא כלי לניגוח".
- מה לדעתך ארגון נהגים צריך לעשות כשתוקפים בברוטליות נהג? "צריך להכניס למודעות הציבור כל הזמן, גם דרך חברי הכנסת והממשלה ודרך התקשורת ולחלק פלאיירים, אני לא מומחית לזה. יש לנו כמה רעיונות אבל השבתה יוצרת עוד יותר אנטי ועוד יותר תסכול".

שהשירות יהיה וואו

כששאלנו את אצלאן האם בממשלה נותנים דגש מספיק על שירות באוטובוסים היא ענתה מיד: "חד משמעית לא". לדבריה, "ככל שההיצע יהיה יותר גדול - יהיה יותר ביקוש ועם כל הכבוד לרכבות הקלות והמטרו זה ייקח המון שנים, וב-10 שנים הקרובות לפחות הפתרון הוא אוטובוסים. צריך לטייב את השירות, יותר נת"צים וכל מה שצריך כדי שהשירות יהיה וואו. בינתיים עסוקים בענייני דיומא - יש תקציב, אין תקציב".
- את נוסעת באוטובוסים? "רק כשבאה לבקר באשכולות אבל לא לשימוש פרטי. הילדים שלי כן משתמשים".
5 צפייה בגלריה
קרן אצלאן מנכ"לית סופרבוס
קרן אצלאן מנכ"לית סופרבוס
(צילום: גיל נחושתן)
- למה? "כי איפה שאני גרה ואיפה שהמשרדים שלי זה לא משהו ריאלי ואין לי פתרון טוב. אני גרה בתל אביב וצריכה לנסוע לרמלה למשרד וזה לא פתרון באוטובוס".
- איך אפשר לשכנע אנשים כמוך שיש להם אלטרנטיבות אחרות בכל זאת לנסוע בתחבורה ציבורית? "שתהיה להם אלטרנטיבה טובה. אני לא אוהבת לנהוג בכלל ואם אני יודעת שיכולה לנסוע ברכבת קלה למשרד - השתכנעתי. בהיצע טוב אנשים יוותרו על הרכבים שלהם. איך שנוחתים באירופה עולים ישר על הרכבת ואף אחד לא חושב בערים הגדולות לקחת רכב, יש עוד מה לעשות כאן וצריך לשפר את העסק".