טרמיט העל הפורמוסי זוהה בפתח תקווה על-ידי תומר לו, המתמחה בטרמיטים, שגילה ערנות ודיווח למשרד להגנת הסביבה. הטרמיט הועבר למעבדה האנטומולוגית של משרד הבריאות, שם זוהה בוודאות כטרמיט מהמין הפורמוסי.

במשרד להגנת הסביבה אמרו כי מקור מין פולש זה הוא בדרום מזרח אסיה והוא נחשב בעולם כטרמיט-על, בעל יכולות האכילה והריבוי הגבוהות ביותר מבין מיני הטרמיטים הידועים לאדם. גודל מושבה אחת מגיע למיליוני פרטים, והם עלולים להגיע למרחק של עד 100 מטר מהקן. הטרמיט פעיל במיוחד בתנאים של חום ולחות, הנפוצים בקיץ הישראלי. עוד אמרו במשרד כי בחלק מהמדינות בארצות הברית הטרמיט הפורמוסי הוא המזיק המסב את הנזק הכלכלי הגבוה ביותר, לאדם הפרטי ולמדינה. כבר כיום מושקעים מיליארדי דולרים לשנה בארה"ב בהוצאות עבור מניעה, עלות טיפול, תיקון נזקים ועוד. הטרמיטים התגלו בשכונת מגורים בפתח תקווה, הסמוכה לאזור תעשייה.
הטרמיט יכול לפורר מבנים, עמודים וריהוט. הוא חודר פלסטיק, גומי, בטון ומתכות רכות, ופוגע בצינורות מים ובתשתיות תת-קרקעיות של חשמל וטלפון, ואף פוגע בסוללות הגנה משיטפונות ולכן גורם להצפות. "טרמיט פורמוסי הוא המזיק ביותר בעולם. הוא פוגע בעצים חיים ומתים כאחד. לעתים קרובות הנוכחות שלו לא מזוהה במשך זמן רב, עד שרצפות עץ מתפרקות או חורים נבקעים בקירות גבס. הוא הורס אדני רכבת ועמודי טלפון", אומר ד"ר גלעד בן-צבי, מנהל המעבדה האנטומולוגית לאקולוגיה יישומית במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, באוניברסיטת תל אביב.
3 צפייה בגלריה
הטרמיט הפורמוסי
הטרמיט הפורמוסי
הטרמיט הפורמוסי
(צילום: באדיבות תומר לו, טוטאל הדברות)

למעשה, הטרמטים בפתח תקווה זוהו כבר ביולי 2019 על ידי מומחה הטרמיטים, תומר לו, אך רק לפני כחודש נוצר קשר עם אנשי המשרד להגנת הסביבה. "זה טרמיט שיש לו כמה מעופי כלולות" אמר תומר לו. "כשהוא מתפשט מתחת לאדמה הוא מסוגל לייצר קינים לווייניים, שמאפשרת לו התפשטות כמו סרטן. נכון להרגע הטרמיט ממוקד בפתח תקווה. אנחנו ממפים את התפשטות המין כעת". 

"מקווים שהטרמיט נמצא רק בפתח תקווה"

על הליך הזיהוי הסבירה ד"ר גל זגרון מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה כי "בארץ אין הרבה מומחים לטרמיטים. זה לא מזיק שמזיק לבריאות הציבור. בהתחלה הזיהוי של המין לא היה ברור. נורא קשה לזהות טרמיטים על פי המאפיינים החיצוניים וצריך לעשות ריצוף גנטי, שהסתיים ביום חמישי האחרון. אנחנו מקווים שהטרמיט נמצא רק בפתח תקווה".
3 צפייה בגלריה
מחילות טרמיטים בעץ נגוע
מחילות טרמיטים בעץ נגוע
מחילות טרמיטים בעץ נגוע
(צילום: אלון בר, המשרד להגנת הסביבה)
הגעה של המין הפולש המסוכן הזה לישראל מחדדת את הצורך בקידום חקיקה, יצירת מנגנונים ותקצוב ראוי למניעת הכניסה של מינים פולשים לישראל. במסמך של רשות הטבע והגנים על אודות הטרמיט נכתב כי "הניסיון העולמי מלמד כי הדברת טרמיט-העל, מרגע שהתבסס בשטח, אינה אפשרית כיום, ולכן חשוב כל כך להתמקד במניעת הגעתו לארץ ובאיתור מוקדם שלו". 
המשרד להגנת הסביבה הקים ועדת מומחים, הכוללת נציגים ממשרד הבריאות והחקלאות, חוקרים מהאקדמיה ואנשי מקצוע בתחום ההדברה, במטרה למצוא שיטות להדביר את הטרמיט הפורמוסי, ולהדריך את הרשויות המקומיות והעוסקים בתחום ההדברה. כמו-כן, המשרד מקדם כתיבת והטמעת תנאי בנייה באזורים בהם יש טרמיטים. המשרד קורא לרשויות, לציבור ולמדבירים לדווח על כל מקרה של חשד להימצאות טרמיטים מהמין הפורמוסי. מכיוון שמדובר במין פולש חדש, אמרו במשרד, חשוב לאתר את כל המקומות שבהם יש מושבות של הטרמיט הפורמוסי באופן מיידי, זאת על מנת לנסות ולמנוע את התפשטות והתבססות המזיק בכל הארץ. 
3 צפייה בגלריה
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
(צילום: אבי מועלם)
"מינים פולשים מהווים סכנה לבריאות הציבור, לסביבה ולכלכלה. טרמיטים באופן ספציפי עלולים לגרום לנזק רב לרכוש ולתשתיות", אמרה השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל. "כניסת מינים פולשים לישראל תעלה בשכיחותה בשנים הקרובות, עם החרפת משבר האקלים והגדלת המסחר. על כלל הגופים לרכז מאמצים ולפעול למניעת כניסת המינים הפולשים בגבולות ולמניעת התבססות והתפשטות הטרמיטים הפולשים בארץ".