בסנאט האמריקני הסתמן הלילה (בין שני לשלישי) רוב להצבעה – עוד לפני הבחירות ב-3 בנובמבר – בעד המועמדת שהנשיא דונלד טראמפ צפוי להציג לבית המשפט העליון, למילוי המושב שהתפנה שם עם מותה של השופטת הליברלית רות ביידר גינסבורג.
6 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב אוהיו
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב אוהיו
טראמפ בעצרת הלילה באוהיו. הדמוקרטים המומים, אבל למי זה יתרום יותר בבחירות?
(צילום: EPA)

שני סנאטורים נוספים שקולם נחשב למכריע בסוגיה הודיעו הלילה על תמיכתם בהצבעה שכזו, למרות שפחות משישה שבועות נותרו עד לבחירות – ואף שהרפובליקנים ב-2016 התנגדו להצבעה על מועמדו אז של הנשיא ברק אובמה לבית המשפט. אובמה הציג את המועמד שלו, מריק גרלנד, תשעה חודשים לפני הבחירות – והרפובליקנים סירבו בכלל לשקול אותו בטענה שיש להשאיר את ההכרעה למנצח בבחירות.
בסנאט, נזכיר, יש רוב של 53 רפובליקנים מול 47 דמוקרטים, וכדי לחסום את המינוי הצפוי של טראמפ זקוקים הדמוקרטים לארבעה רפובליקנים לפחות שיתנגדו לו. אחרי ששתי רפובליקניות הודיעו בסוף השבוע על התנגדותן להצבעה לפני הבחירות, נותרו רק שלושה רפובליקנים בסנאט שעשויים היו להצטרף אליהן, אך כעת שניים מהם כבר הודיעו על תמיכה. גם אם הסנאטור האחרון שקולו טרם נשמע, מיט רומני מיוטה, יתנגד – ייווצר תיקו שבו מי שיכריע הוא סגן הנשיא מייק פנס.
אחד הסנאטורים הרפובליקנים שהביעו הלילה תמיכה בהצבעה במינוי לבית המשפט העליון הוא קורי גרדנר מקולורדו, שהדמוקרטים קיוו כי יתנגד להצבעה שכזו לאור העובדה שהוא עומד לבחירה מחודשת בנובמבר הקרוב ונמצא בקרב צמוד ביותר מול יריבו הדמוקרטי. "תמכתי ותמיד אתמוך במועמדים לבית המשפט שישמרו על החוקה שלנו, ולא יחוקקו מכס בית המשפט", מסר הלילה גרדנר. "אם יוצג מועמד ראוי שעומד בקריטריון הזה, אצביע בעדו".
6 צפייה בגלריה
אזרחים אבלים מחוץ ל בית המשפט העליון של ארה"ב ארצות הברית בעקבות מותה של רות ביידר גינסבורג
אזרחים אבלים מחוץ ל בית המשפט העליון של ארה"ב ארצות הברית בעקבות מותה של רות ביידר גינסבורג
אבלים על מותה של ביידר גינסבורג מחוץ לבית המשפט העליון. הדמוקרטים מאשימים את הרפובליקנים בצביעות
(צילום: EPA)
הסנאטור השני שהביע תמיכה בהצבעה בעד המינוי הצפוי של טראמפ הוא צ'אק גראסלי מאייווה, וזאת למרות שב-2016, כמי שעמד בראש ועדת המשפט בסנאט אז, הוא סייע לרפובליקנים לחסום את המועמד של אובמה לבית המשפט העליון. למעשה, גראסלי הביע התנגדות גם בקיץ הנוכחי להצבעה בעד מועמד לעליון לפני הבחירות, כשהאפשרות הזו עוד הייתה תיאורטית בלבד, ואמר שהדבר דרוש כדי לשמור על הגינות ועקביות.
כעת, כשהאפשרות הזו כבר אינה תיאורטית, הפך את עמדתו. בהודעתו הסתמך על בחירות האמצע ב-2018, שבהן הרפובליקנים חיזקו את הרוב שלהם בסנאט, וטען שהן מצדיקות את המהפך בעמדתו. "החוקה נותנת לסנאט את הסמכות, והבחירות האחרונות לא היו יכולות להיות ברורות יותר".
מי שהחליף את גראסלי בתפקיד יו"ר ועדת המשפט בסנאט, הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, אמר הלילה כי לרפובליקנים יש מספיק קולות כדי לאשר את המינוי של טראמפ. "יש לנו את הקולות לאשר את המחליפה של השופטת ביידר גינסבורג לפני הבחירות", אמר בראיון לרשת פוקס ניוז.

גרהאם עצמו נתון כעת לביקורת חריפה מצד חוגים ליברליים, אחרי שברשתות החברתיות ובכלי התקשורת הופץ סרטון משנת 2016 שבו הוא נשמע מצהיר כי מינוי של שופט עליון לעולם לא צריך להיעשות בשנת בחירות. "אני רוצה שתשתמשו במילותיי נגדי", אמר אז, במהלך הדיונים על מניעת מינויו של המועמד של אובמה, מריק גרלנד. "אם יהיה נשיא רפובליקני ב-2016 ובשנה האחרונה לכהונתו הראשונה יתפנה מקום בבית המשפט העליון, אתם יכולים לומר שלינדזי גרהאם אמר 'בואו נניח לנשיא הבא, יהיה אשר יהיה, למנות את המחליף'".

כוח, לא עקביות

בסוף השבוע האחרון כבר נשמע גרהאם אחרת לגמרי, כשהצהיר כי יתמוך במינוי שופטת עליון על-ידי טראמפ כבר כעת. במכתב ששלח אמש לדמוקרטים גרהאם לא ניסה לטעון שיש איזושהי עקביות בעמדתו. להפך, הוא טען ששינה אותה בעקבות היחס הלא-ראוי לדבריו שהפגינו הדמוקרטים בשימועים שקדמו לאישור מועמדותו של השופט ברט קבאנו ב-2018, על רקע ההאשמות הלא-מוכחות בדבר התנהגות מינית לא ראויה שלו בצעירותו. גרהאם טען גם שאילו הדמוקרטים היו בעמדת הכוח שבה נמצאים כעת הרפובליקנים, הם היו פועלים באותו אופן.
למרות הרוב המסתמן בסנאט, יש להדגיש כי מנהיג הרפובליקנים מיץ' מקונל טרם התחייב לקיום ההצבעה לפני הבחירות. בהודעה שמסר אמש אמר רק כי הסנאט יצביע על המינוי "במהלך השנה". לרפובליקנים יש אפשרות לאשר את המינוי של טראמפ גם לאחר הבחירות, אפילו אם טראמפ יפסיד בהן ואפילו אם הרפובליקנים יאבדו את הרוב שלהם בסנאט, כיוון שהסנאט החדש יושבע רק בתחילת ינואר.
6 צפייה בגלריה
רות ביידר גינסבורג
רות ביידר גינסבורג
רות ביידר גינסבורג. טראמפ הטיל ספק במשאלה האחרונה
(צילום: רויטרס)
מותה של ביידר גינסבורג מסיבוכי סרטן הלבלב פתח קרב חדש בין הרפובליקנים והדמוקרטים, כיוון שהוא מאפשר לנשיא טראמפ למנות שופט עליון חדש – שלישי במספר בכהונה אחת – שיגדיל את הרוב של השמרנים בבית המשפט העליון לשישה שופטים מול שלושה ליברלים בלבד. שופטי העליון בארה"ב ממונים לכל חייהם וממלאים תפקיד עצום בעיצוב המדיניות בנושאים שבמחלוקת כגון הפלות, זכויות להט"בים, החזקת נשק, חופש הדת, עונש מוות וסמכויות הנשיא. כך למשל ב-1973 הפך בית המשפט את ההפלות לחוקיות בכל המדינה, וב-2015 אישר נישואים חד-מיניים ברחבי ארה"ב כולה.
טראמפ הודיע אמש כי בכוונתו להציג את המועמדת שלו למילוי המושב של ביידר גינסבורג בסוף השבוע הקרוב, ככל הנראה בשבת. למרות שההודעה תיעשה לפני שביידר גינסבורג תובא למנוחות בשבוע הבא, טראמפ הסביר שהוא מתעכב מעט עם ההודעה על המינוי על מנת לכבד את זכרה, ולכן יעשה זאת לאחר טקסי האזכרה שייערכו לה בסוף השבוע בוושינגטון הבירה.
אלא שבמקביל, טראמפ הטיל ספק בדיווחים בתקשורת האמריקנית שלפיהם משאלתה האחרונה של ביידר גינסבורג הייתה שרק המנצח בבחירות יקבע מי יחליף אותה. הדיווחים הללו מסתמכים על דברי נכדתה. "אני לא יודע אם היא אמרה את זה, או שזה נכתב על ידי אדם שיף, שומר ופלוסי", טראמפ אמר אתמול בראיון לרשת פוקס ניוז. "אני נוטה יותר לאפשרות השנייה, אוקיי? זה הגיע משום מקום. זה נשמע כל כך יפה, אבל זה נשמע כמו משהו של שומר, או אולי פלוסי או שיפטי שיף? (שיף הנכלולי)".
6 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב אוהיו
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב אוהיו
שתי עצרות בחירות בלילה אחד. טראמפ באוהיו
(צילום: EPA)
באחת משתי עצרות הבחירות שקיים הלילה טראפ במדינת המפתח אוהיו, הוא התגאה בעובדה שהמינוי הקרוב יהיה השלישי שלו, מספר חריג ביותר עבור כהונה אחת בלבד. "יש נשיאים שבכלל לא מקבלים אף מינוי – שנמשך לכל החיים", אמר טראמפ. "לנו יש שלושה. זה מדהים אותם", הוסיף תוך שהוא מתייחס לדמוקרטים.

הרפובליקנים נלהבים, הדמוקרטים נבהלים יותר

הרפובליקנים מקווים שהמינוי לבית המשפט העליון ילהיב את הבוחרים שלהם וימשוך אל טראמפ שמרנים מתונים שאולי מאסו בו, אך ייתכן שהחשש הרב של הליברלים מפגיעה באורח חייהם, כמו ביטול הזכות ברחבי ארה"ב לביצוע הפלה או כרסום בתוכנית ביטוחי הבריאות שיזם אובמה, עשוי דווקא להגדיל את שיעור ההצבעה בקרב הבוחרים הדמוקרטים. סקר שפורסם אתמול על-ידי אתר "פוליטיקו" הראה כי 60% מהדמוקרטים אמרו שבית המשפט העליון הוא סוגיה "מאוד חשובה" עבורם, עלייה של 12% מהסקר הקודם. בקרב הרפובליקנים, 54% אמרו שזו סוגיה חשובה ביותר עבורם.
6 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי יו"ר  בית הנבחרים ב ארה"ב עם מסכה
ננסי פלוסי יו"ר  בית הנבחרים ב ארה"ב עם מסכה
פלוסי לא שללה אפשרות לעוד הליך הדחה. הדמוקרטים מאיימים לנקום
(צילום: EPA)
הדמוקרטים, אגב, מאיימים בנקמה אם המינוי יאושר, ואם ינצחו בבחירות ויזכו ברוב בסנאט. מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר לא שלל למשל את האפשרות שבמקרה כזה תפעל מפלגתו לביטול הפיליבסטר – הליך המחייב את אישורם של 60 מחברי הסנאט כדי לקדם חקיקה כלשהי, ולפיכך מאפשר למיעוט בסנאט לסכל יוזמות של הרוב.
צעד ענישה נוסף שעליו מדברים במחנה הדמוקרטי הוא הגדלת מספר השופטים בבית המשפט העליון, כך שיוכלו לחזק שם את כוחם של השופטים הליברלים. חוקת ארה"ב מפקידה בידי הקונגרס את הזכות לקבוע כמה שופטים יכהנו בעליון, ולפיכך הוא יכול להרחיב את מספר המושבים שם בהליך פשוט יחסית. צעד כזה לא נעשה כבר יותר מ-150 שנה.
גם בבית הנבחרים לא שוללים צעדים חריפים: יו"ר הבית ננסי פלוסי סירבה למשל לשלול את האפשרות של הליך הדחה נוסף נגד טראמפ. הנשיא התייחס לכך בדבריו הלילה באוהיו, ואמר: "שמעתם את החדשות היום? הם ניסו להדיח אותי בגלל שיחת טלפון מושלמת. עכשיו הם רוצים לנסות להדיח אותי שוב בגלל שאני מציע כפי שמחייבת החוקה מועמד לבית המשפט העליון. לכו על זה. אני רוצה שהם יעשו את זה".
6 צפייה בגלריה
איימי קוני בארט
איימי קוני בארט
קתולית אדוקה ואם לשבעה. איימי קוני בארט, המועמדת המובילה של טראמפ
(צילום: רויטרס)
טראמפ אמר אתמול כי ברשימת המועמדות שלו להחלפתה של ביידר גינסבורג נמצאות חמש נשים, אך לפי הדיווחים בארה"ב רק שתיים נשקלות בצורה רצינית ביותר. מי שנחשבת למועמדת המובילה היא שופטת בית המשפט הפדרלי לערעורים מהמחוז השביעי איימי קוני בארט. בארט כבר נשקלה על-ידי טראמפ למינוי השני שלו לעליון ב-2018, אך בסופו של דבר הוא בחר אז בברט קבאנו. משמעות הדבר היא שבארט כבר עברה את הליך הבחינה הקפדני והממושך, יתרון לאור רצונם של הרפובליקנים לאשר את המינוי בזריזות.
בארט בת ה-48 היא קתולית אדוקה ואם לשבעה ילדים. היא זוכה לתמיכתם של החוגים השמרניים בארה"ב ונחשבת למתנגדת חריפה להפלות. לתמיכה בה תורמת גם העובדה ששימשה בצעירותה עוזרת משפטית לשופט העליון המנוח אנטונין סקאליה, שנחשב לאחד השופטים השמרנים המוערכים ביותר. לפי "ניו יורק טיימס", טראמפ קיים עמה אתמול פגישה ממושכת, שבה בארט אמרה לו כי תהיה המקבילה הנשית של סקאליה בבית המשפט.
מועמדת בולטת נוספת ששמה מוזכר היא ברברה לגואה, ההיספנית הראשונה שכיהנה כשופטת בבית המשפט העליון של פלורידה. מאז 2019 היא משמשת כשופטת בבית המשפט לערעורים במחוז ה-11, לאחר שקיבלה את תמיכת שתי המפלגות בסנאט. אם תיבחר, היא תהיה השופטת הצעירה ביותר בבית המשפט העליון – בת 52 בלבד – כך שתוכל להישאר בתפקיד במשך עשורים. בחירה בה עשויה לחזק את התמיכה של טראמפ בקרב הבוחרים הלטינים בפלורידה, מדינת מפתח חשובה ביותר עבורו.