שנה עברה מאז נחפשה פרשת כרמל מעודה, הגננת שמואשמת בהתעללות בילדים, במשפחתון שניהלה בביתה. לאחרונה נחשפה פרשה נוספת, מדאיגה לא פחות, בפעוטון "טולי" ברמלה. נראה כי הרפורמות וההבטחות בכל הנוגע לחינוך לגיל הרך לא קרובות להתממש.
ההורים זועמים ושנת לימודים חדשה מתקרבת, ריכזנו חמישה דברים שחייבים להשתנות במסגרות לגיל הרך כדי להבטיח את שלום הילדים.

התקנת מצלמות, הגברת הפיקוח

הרבה טענות בעד ונגד הועלו ביחס לחוק המצלמות, שמחייב מעונות יום שבהם שבעה פעוטות ומעלה להתקין מצלמות לשם הגנה עליהם. החוק אמור היה להיכנס לתוקף בספטמבר הקרוב, אבל נכון לטיוטה הנוכחית של חוק ההסדרים הוא עתיד להידחות בשנתיים. הטיעונים לדחיית מועד היישום של החוק התבססו על הרצון לעזור לבעלי הגנים הפרטיים שנפגעו כלכלית בתקופת הקורונה.

אבל בדרך שלום הילדים נדחק לאחור, שכן התקנת מצלמות היא פתרון מיידי שעשוי לייצר הרתעה ולהציל ילדים שנמצאים בסיכון, וכן להוות תשובה להורים שחושדים כי היחס אל ילדיהם אינו ראוי, ובהמשך להוות ראיה ולהוביל להרשעה במידת הצורך.
מעבר למצלמות, הפיקוח האנושי על גני הילדים לוקה בחסר, כפי שמבקר המדינה קבע בעבר. בהקשר זה הכריז שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים איציק שמולי על מבצע אכיפה שבמסגרתו יגויסו עשרות פקחים ויבוצעו ביקורות פתע באלפי מסגרות לפעוטות ברחבי הארץ.

מבנים לא מתאימים, פחות מדי סייעות

גנים רבים נמצאים בדירות או במבנים וחללים אחרים שלא נועדו לכך, וחסרות תקנות שיגדירו כיצד צריך להיות בנוי המרחב הפיזי שבו נמצאים הילדים כדי לשמור על בטיחותם.
בנוסף למבנה הגן, כבר נקבע שיש לקבוע יחס קבוע של מספר מטפלות ואנשי צוות למספר ילדים. בדיוק כדי לתת מענה לשתי הנקודות האלה ב-2018 אושר חוק הפיקוח, אך התקנות הנדרשות לצורך יישומו טרם הובאו לאישור.
2 צפייה בגלריה
הפגנה על הסדר הטיעון של כרמל מעודה
הפגנה על הסדר הטיעון של כרמל מעודה
"עם חבל משחקים, לא קושרים"
(צילום: עמית הובר)

גננות ומטפלות ללא הכשרה מקצועית

החינוך והטיפול בפעוט בשלוש השנים הראשונות לחייו משפיעים עליו לאורך כל חייו בצורה משמעותית ועמוקה, וחוקרים רבים אף טוענים שלנסיבות החיים בשנים אלו יש השפעה גדולה יותר על ההתפתחות מאשר בכל תקופה אחרת בחיים. אבל בישראל 2020 רובן המכריע של המחנכות והמטפלות לגיל הרך לא עברו ולא עוברות הכשרה, והמשמעות מבחינת רמת הטיפול בילדים ברורה לכל.
לכן, כמו לכל אנשי החינוך האחרים, יש לבנות מערך הכשרות לצוותים שעובדים בפעוטונים. ההכשרה גם תעזור בסינון אנשים שאינם מתאימים לטיפול בילדים ותאפשר לעשות להם בדיקת רקע.
2 צפייה בגלריה
הפגנת ההורים בתל אביב
הפגנת ההורים בתל אביב
חשש לקראת פתיחת שנת הלימודים. הפגנת הורים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )

אין מערך הדרכות

הכשרת כל המטפלות, גם אם תתחיל, היא תהליך ממושך. בינתיים, בטווח הקצר, יש להכין מערך הדרכה לצוותי הגנים והמעונות במטרה לספק להם כלים עם שלל המצבים שעימם הן מתמודדות, כשהדגש צריך להיות על האופן בו נותנים מענה לילד בהתאם לשלב ההתפתחותי שלו. בנוסף יש לקיים הכשרות לעזרה ראשונה ולהתנהלות בטוחה בגן כתנאי בסיסי לפתיחתו ולהפעלתו.

יותר עסק, פחות חינוך

בשנים האחרונות נשמעה לא מעט ביקורת על ההחלטה להכניס את מערכת החינוך לגיל הרך תחת אחריות משרד העבודה, ולא תחת משרד החינוך שאחראי על מסגרות לילדים מגיל שלוש ומעלה. הטענה המרכזית היא שחוק חינוך חינם לא אמור לחול רק על ילדים מגיל שלוש ושיש להתייחס למסגרות אלו כאל גופים חינוכיים ולא כעסקים.
העברתן למשרד החינוך תאפשר להחיל את מערכי החינוך והפיקוח של המשרד על המסגרות לגיל הרך, תוך בניית מערך חינוכי תואם גיל.