אין דבר יותר מתסכל מלראות את התינוק הרך שלכם מתפתל מכאבי בטן, בלי היכולת לעזור לו. תינוקות רבים מפתחים קשיי עיכול בחודשים הראשונים לחייהם, זו תופעה טבעית שהיא חלק מתהליך ההתפתחות של התינוק.
בעזרתה של רונית דוייב, המנהלת המדעית של סימילאק, אספנו את כל הסימנים לבעיות עיכול, הטיפים להפחתת אי הנוחות והרכיבים התזונתיים שכדאי לבדוק בפורמולה שבחרתם. זה הזמן להבין כיצד ניתן בכל זאת להקל על התינוק האהוב שלכם.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם הסימנים שיעזרו לכם לזהות בעיות עיכול אצל התינוק?

קוליק - תופעה מוכרת שחולפת אחרי מספר חודשים
תופעה מוכרת אצל תינוקות החל מגיל שבועיים-שלושה, המתאפיינת בכאבי בטן\חוסר נוחות ועוויתות חוזרות. תוכלו לזהות את התופעה בעקבות בכי בלתי מוסבר, חזק וממושך. אם התינוק שלכם בוכה ברצף מעל שעתיים-שלוש ולא נרגע, ייתכן שהוא סובל מקוליק. התופעה נעלמת לרוב בגיל 4 חודשים לערך.
פליטות - תופעה נורמלית שצפויה לעבור בהמשך
תינוקות רבים פולטים לאחר ההאכלה במהלך השנה הראשונה לחייהם - מדובר בעלייה של תוכן הקיבה לוושט, תופעה נורמלית לחלוטין המתרחשת מספר פעמים ביום. רוב התינוקות מפסיקים לפלוט בגיל 9 חודשים לערך, אך התופעה עשויה להמשיך עד שהתינוק מתחיל ללכת ואף מעבר לכך.
עצירות ממושכת ושינויים משמעותיים ביציאות
אם הצואה של התינוק קשה (לעומת המרקם המשחתי האופייני לתינוקות), אם התינוק חווה אי שקט ומאמץ בזמן פעילות מעיים, אם הבטן נפוחה ואם התדירות נמוכה מ-3 פעמים בשבוע, יש לגשת לבירור רפואי.
באופן כללי, היציאות של תינוקות עשויים להשתנות מפעם לפעם בצבע, במרקם ובתדירות. למרות זאת, אם מתחולל שינוי משמעותי במספר או מרקם היציאות (הופכות מימיות, עם דם או מלוות בכאב) יש להתייעץ עם רופא.
אי סבילות ללקטוז - כדאי להתייעץ עם רופא ולהחליף תמ"ל במידת הצורך
חלק מהתינוקות הניזונים מתמ"ל על בסיס חלב פרה, המכיל לקטוז (סוכר החלב), עלולים לחוות בעיות בעיכול הלקטוז, מה שמתבטא בשלשול, נפיחות, גזים וכאבי בטן. במקרה כזה ניתן לעבור לתמ"ל דל-לקטוז, כגון סימילאק גולד קומפורט עם רכיב ה-HMO, לאחר התייעצות עם רופא.

כיצד ניתן להקל על בעיות העיכול מבחינה תזונתית?

במידה והתינוק ניזון מחלב אם, היא התזונה הטובה ביותר עבורו, ואין צורך לשנות אותה. במקרה בו התינוק ניזון מתמ"ל, חשוב להקפיד על הרכיבים התזונתיים שיכולים להקל עליו כמו חלבון קל לעיכול, הרכב פחמימות דל בלקטוז, הרכב שמנים ללא שמן דקל, וגם הרכיב החדשני 2FL HMO, המסייע לעיכול קל ולהגנה החיסונית החיונית בשנה הראשונה לחיי התינוק.
2FL HMO הוא רכיב הקיים בחלק מהפורמולות לתינוקות, אשר לאחר יותר מ-20 שנות מחקר נמצא כי אחד היתרונות שלו הוא תמיכה בשגשוג החיידקים הטובים המסייעים גם לעיכול קל וגם להגנה החיסונית, יש חשיבות רבה לבחירת תמ"ל הכולל רכיב זה.
מומלץ לבחור בתמ"ל המכיל חלבון מי גבינה (whey) המפורק חלקית שנמצא כמקל על בעיות עיכול.
אם התינוק חווה אי נוחות וגזים ניתן לבחור בתמ"ל דל לקטוז שהוכח במחקרים כמסייע לעיכול קל יותר.
בכל הנוגע לסוגי השמנים הנמצאים בפורמולה, מומלץ לבחור בתמ"ל כשברשימת הרכב השמנים שלו הוא ללא שמן דקל, כיון ששמן דקל עלול לגרום ליציאות קשות. פורמולות ללא שמן דקל נמצאו במחקרים כמסייעים לעיכול קל, להפחתת פליטות ולתדירות יציאות תקינה. בנוסף, תמ"ל שאינו מכיל שמן דקל מסייע לספיגה גבוהה יותר של הרכיבים התזונתיים כגון סידן, חומצת שמן אומגה 3 ועוד, התורמים לגדילה מיטבית והתפתחות שכלית.
כיום סימילאק גולד קומפורט, תמ"ל המיועד לבעיות עיכול, אי נוחות וגזים מכיל את שילוב כל הרכיבים המסייעים לעיכול קל: 2FL HMO , דל בלקטוז, חלבון מי גבינה מפורק חלקית והרכב שמנים ללא שמן דקל. מאז השקתו, סימילאק גולד קומפורט הוא התמ"ל המוביל בישראל בקטגוריית הקומפורט, אשר הוכח מדעית הן כמסייע להגנה חיסונית והן כעדין לעיכול.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

טיפים נוספים להקלה על בעיות עיכול

באשר להאכלה עצמה, ראשית דאגו לאווירה נעימה ונינוחה בזמן ההאכלה. היו קשובים לדרישות של התינוק שלכם, מבחינת זיהוי סימני הרעב והשובע- סימני רעב עשויים להיות הכנסת ידיים לפה או הנעת הראש בחיפוש אחר מזון. אם התינוק הגיע לשלב של בכי, מדובר בסימן יחסית מאוחר של רעב. סימני שובע עשויים להיות הירדמות, הוצאת הבקבוק מהפה, דחיפה של מקור ההזנה וסיבוב הראש. חשוב להיות ערים לסימנים אלו ולהימנע מהאכלת יתר.
לבסוף, הקפידו על הוצאת אוויר (הגרעפס הידוע והטוב) מידי פעם. אם הילד אוכל מבקבוק, יש למנוע ממנו בליעת אוויר בזמן האכילה, על ידי הקפדה על המשך זרימה קבועה של הפורמולהלפטמת בקבוק, באזור הפתח ממנו התינוק ניזון.

ואיך מרגיעים תינוק הסובל מבעיות עיכול?

אם התינוק שלכם סובל מבעיות עיכול, ישנם מספר צעדים בהם אפשר לנקוט כדי להקל עליו: ניתן להשכיב את התינוק עם הבטן על הברכיים שלכם ולעשות עיסוי עדין בחלק האחורי של הגב. אמבטיה חמה ונעימה עשויה להרגיע את הכאבים, כמו גם חיבוק תוך כדי נדנוד קל. אפשר לנסות נדנוד משותף בכיסא נדנדה. בנוסף, כדאי להכיר את תנוחת 'נמר על העץ'- הנחת בטן התינוק לאורך הזרוע שלכם, כאשר 2 הרגליים שלו משני צדי הזרוע, תוך אחיזת הראש שלו בכפות הידיים קרוב לגופינו.
אם כן, בעיות במערכת העיכול הן תופעה נפוצה במהלך החודשים הראשונים של חיי התינוק. על מנת לעזור לו (ולכם) לעבור את התקופה, כדאי לדעת לזהות, לטפל ולמנוע ככל האפשר בעיות שכאלו, באמצעות פתרונות התנהגותיים וגם על ידי תזונה מותאמת.
האפשר בעיות שכאלו, באמצעות פתרונות התנהגותיים וגם על ידי תזונה מותאמת.
לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק.
HMO מסוג 2FL הוא אחד ממשפחת ה-HMO הקיימים בחלב אם ואינו מופק ממנו.
עפ"י סטורנקסט מכר כספי 2020 חציון 1




פורסם לראשונה: 11:26, 20.12.21