העגבנייה, אחד המרכיבים החיוניים במטבח הישראלי, היא גם תורמת רבות לבריאות העור, בעלת פוטנציאל להגן על בריאות העצם ועשויה לסייע בשמירה על איכות הזרע. היא עושה זאת באמצעות ליקופן, הפיגמנט המצוי בעגבניות, אשר ידוע ביתרונות הבריאותיים הרבים שלו. מהו ליקופן? כיצד הוא יכול לעזור לעור הפנים? ומה הופך אותו לגורם המונע דלדול של העצם וכזה השומר על הפוריות?

מגן מפגעי נזקי השמש, מעולה בתור מסכה לעור הפנים

ליקופן הוא פיגמנט אדום המעניק לעגבנייה את צבעה האדום והסמוק. הוא חלק ממשפחת פיגמנטים הנקראת קרוטונאידים, המקנים לירקות ולפירות רבים את הצבע שלהם. מחקרים מהשנים האחרונות מצאו כי הליקופן מהווה גורם המסייע לבריאות העור ולשיפור מראה עור הפנים.
אחד המחקרים בתחום גילה כי בעת חשיפה לקרינת שמש (UV), המשתתפים שצרכו ליקופן שמקורו ברסק עגבניות הראו תגובה טובה יותר לשמש. כלומר, הם "נשרפו" פחות. מחקר נוסף שנערך לפני שנה מצא כי שילוב של ליקופן וסובין חיטה מגן על עור עם עודף פיגמנטציה.
2 צפייה בגלריה
(קרדיט: בימות דיגיטל)
כך תנצלו את סגולות הליקופן באמצעות מסיכת פנים 100% טבעית:
  • אם אתם רוצים לרענן את עור הפנים, רסקו עגבנייה עם כף דבש, ערבבו, מרחו, השאירו ל-15 דקות ושטפו במים פושרים.
  • לניקוי הפנים, הוסיפו לעגבנייה המרוסקת אבוקדו לספיגה טובה יותר של הליקופן, ערבבו, מרחו, השאירו ל-20 דקות ושטפו במים קרים.
  • לכיווץ נקבוביות עור הפנים, הוסיפו לעגבנייה המרוסקת כמה טיפות לימון, מרחו על הפנים ושטפו לאחר מספר דקות.
  • לבסוף, להקלה על כוויות, ניתן לרסק חצי עגבנייה עם מעט יוגורט להרגעת העור ולאפקט מצנן ומרענן. יש לנו סימוכין לדבר הזה?

הליקופן משפיע לטובה גם על בריאות העצם

מחקרים רבים חקרו את הקשר בין צריכת עגבניות (ליקופן) לבריאות העצם ומצאו קשר חיובי בין צריכת ליקופן למניעת דלדול עצם. כך למשל, מחקר שחקר אוסטאופורוזיס מצא קשר הפוך בין צריכת ליקופן לבין אובדן עצם בעמוד השדרה המותני ובהמשך גם קשר מופחת לשברים בירך. כלומר, הליקופן שמר על בריאות העצם.
מחקר נוסף בקרב נשים לפני גיל המעבר מצא קשר חיובי בין צריכת ליקופן למסת העצם הכללית והתוכן המינרלי שלה. מחקר שבדק תוספת של 30 מ"ג ליקופן ביום למשך מספר חודשים בקרב נשים, מצא שהתוספת הובילה לירידה ברמות המרקר לספיגה חוזרת של העצם.
מחקרי מעבדה מצאו שליקופן יכול להשפיע ישירות על הגברת ייצור תאים בוני עצם ועל הפחתת ייצור של תאים מפרקי עצם.

ליקופן הוא נוגד חמצון טבעי עוצמתי ומועיל גם לפוריות

יתרון חשוב נוסף של הליקופן עבור גברים הוא השפעה חיובית על איכות הזרע והיציבות שלו. מתוך כלל הבעיות של זוגות המעוניינים להקים משפחה, כרבע מהן נובע מירידה באיכות הזרע. על מנת לשפר את איכות הזרע והפוריות, מרפאות פוריות רבות ממליצות היום של שינויים פשוטים באורח החיים כגון פעילות גופנית מוגברת, טיפול קוגניטיבי התנהגותי ושינויים בתזונה.
סקירה מדעית מקיפה שנערכה לאחרונה בספרד, מצאה כי איכות זרע נמוכה מקושרת לחסרים תזונתיים ברכיבי מזון שונים, כגון נוגדי חמצון. נוגדי החמצון נקשרים לרדיקלים החופשיים ומונעים את ההתפתחות שלהם ובכך הם את תהליך החמצון ואת הפגיעה בתאים. הקרוטנואידים, מהם מגיע הליקופן, הם נוגדי החמצון הטבעיים בעלי הריכוז הגבוה ביותר בסרום וברקמות הגוף.
היום ידוע כי קיים כמויות גדולות של רדיקלים חופשיים ומצבי סטרס משפעים לרעה על איכות הזרע, הספירה והתנועתיות שלו. על פי סקירת המחקרים, צריכה מוגברת של נוגדי חמצון, וביניהם ליקופן הידוע בתור נוגד חמצון עוצמתי, עשוי לשפר מצבים מסוג זה.
באחד המחקרים שבוצעו באירופה, נמצא שתוספת של 14 מ"ג ליקופן במשך 12 שבועות שפרה את תנועתיות הזרע וצורתו בקרב גברים צעירים במסגרת תזונה ים תיכונית מאוזנת.

איך מוודאים ספיגה אופטימלית של ליקופן בגוף?

מהי הדרך היעילה ביותר לצריכת ליקופן? ראשית, חשוב לדעת שליקופן לא מיוצר בגוף האדם, כך שכל צריכת הליקופן שלנו חייבת לבוא ממזונות צמחיים. המקור העיקרי לליקופן בעולם המערבי (כ-80%) הוא עגבניות טריות ומוצרי עגבניות.
2 צפייה בגלריה
(קרדיט: בימות דיגיטל)
כדי להפיק את המיטב מהליקופן המצוי בעגבניה ולשפר את הספיגה שלו בגוף, ההמלצה היא לבשל את העגבניה ולאכול אותה בשילוב עם מזון שומני כמו טחינה, שמן זית או אבוקדו. לכן, כאשר מבשלים עם עגבניות או רסק עגבניות, מומלץ להוסיף שמן לתבשיל.

מהי כמות הליקופן המומלצת ליום?

על פי ההמלצה המקובלת בעולם התזונה, רמת הצריכה המינימלית של ליקופן עומדת על 10-15 מ"ג ביום. כדי לקבל סדר גודל, עגבניה טרייה ולא גדולה מכילה כ-3 מ"ג ליקופן, בעוד שקופסה קטנה של רסק עגבניות 22Bx מכילה 13 מ"ג.
הליקופן הוא סופר-פוד של ממש. הוא מכיל יתרונות בריאותיים רבים עבור נשים, גברים ובאופן כללי. לא משנה איך תסתכלו על זה - צריכה בריאה של עגבניות ומוצרי עגבניות היא מהלך חכם טעים ובריא. שיהיה בתיאבון!