קבינט הקורונה אמנם החליט להטיל מיום שני סגר על חלק מהרשויות האדומות ברחבי הארץ, אבל - כרגיל - ההחלטות בנוגע לתחבורה הציבורית יתקבלו ברגע האחרון. במשרד התחבורה אמרו כי לא התקבלה כל הנחיה להפעלת התחבורה הציבורית ביישובים שבהם רמת התחלואה גבוהה. אמנם כ-30 יישובים מוגדרים "אדומים", אבל סגר יוטל כנראה רק על 8-10 רשויות, ולאו דווקא אלו שקיבלו את הציון הגבוה ביותר. רשימת הרשויות שעליהן יוטל סגר טרם פורסמה.
נכון לעכשיו, מתווה משרד הבריאות לא מאפשר ברשויות "אדומות" התקהלות של יותר מ-10 אנשים במקום סגור ושל יותר מ-20 אנשים במקום פתוח. במודל ה"רמזור" של הפרויקטור רוני גמזו מצוין כי התחבורה הציבורית ברשויות עם נתוני הדבקה גבוהים יפעלו לפי "מתווה התחבורה הקיים", ואולם בדיקה שערכנו בכמה מאותן רשויות "אדומות" הראתה כי מספר הנוסעים באוטובוסים עמד על עשרות בכל נסיעה.
2 צפייה בגלריה
עומס בקו 53 בני ברק- רמת גן בצל התפשטות נגיף הקורונה
עומס בקו 53 בני ברק- רמת גן בצל התפשטות נגיף הקורונה
קו 53 בבני ברק. "הנוסעים מתערבבים"
(צילום: עמית הובר)
במסגרת הסגר שמתוכנן ליום שני הקרוב, יוטלו על הרשויות "אדומות" מובהקות הגבלות שונות ובכללן איסור יציאה מהיישוב וכניסה אליו. ההגבלות שעליהן החליט קבינט הקורונה לא כוללות נכון לעכשיו את התחבורה הציבורית. מאחר שמשרד התחבורה לא קיבל כל הנחיה בנושא, כפועל יוצא מכך גם החברות המפעילות את התחבורה הציבורית לא עודכנו בפרטים הרלוונטיים עבורן.
גורמים בענף ציינו כי עוד קודם לישיבת קבינט הקורונה לא התקבלו הנחיות לתפעול התחבורה הציבורית ברשויות "אדומות" ובתפעול רשת קווי האוטובוסים, שחלקם עוברים בין ערים "אדומות" ובין ערים שאינן "אדומות". לא ברור גם כיצד התחבורה הציבורית תפעל בירושלים. חלק מהשכונות בעיר מוגדרות "אדומות" בעוד אחרות לא. הגבלת התחבורה הציבורית בעיר מסתמנת כצעד בלתי ישים.
גורמים בענף התחבורה הציבורית הביעו חשש שגם הפעם, כמו במקרים דומים מאז פרוץ המגפה, החלטות עלולות להתקבל רק לקראת החלת הסגר. אותם גורמים הבהירו כי יהיה קשה ליישם בשטח החלטות ללא התארגנות ראויה.

"מה זה ג'ונגל?"

לפי ההנחיות שנקבעו במודל, אוטובוס יכול להכיל 50% תפוסה ובסיכום בין שרי התחבורה והבריאות נקבע אף כי ייתכנו 75% תפוסה בשעות העומס. בעיה עיקרית, כאמור, צפויה במעבר של אוטובוסים בין רשויות "אדומות" לרשויות שלא ייכנסו לסגר. "זה מפחיד, בלגן אחד גדול", אמר עיסאן, נהג אוטובוס בדליית אל-כרמל - אחד מהיישובים שמוגדרים "אדומים".
הנהג הוסיף: "מתחילת הקורונה זה מלחיץ, אבל מאז שדליית אל-כרמל הפכה לעיר 'אדומה' זה מלחיץ עוד יותר". עיסאן, שעובד בקו בין דליית אל-כרמל לעוספיא ומשם לתחנה המרכזית בחיפה, אמר עוד: "יש שעות שבהן נכנסים המון אנשים, ועם חזרת בתי הספר זה בכלל עמוס. מההתחלה הייתה החלטה להכניס עד 10 אנשים למקום סגור, אז למה באוטובוס אפשר להעמיס?
"מה זה ג'ונגל? זה יער? אוטובוס הרבה יותר צפוף משאר המקומות, וזה מפחיד הרבה יותר. יש הרבה עומסים בקווים שאני נוהג בהם והרבה נוסעים שעולים בלי מסכה או מורידים אותה. יש הרבה סטודנטים שעולים במרכזית המפרץ לאוניברסיטת חיפה לצורך רישום ללימודים, ומתערבבים יחד עם יתר הנוסעים, חלקם מערים 'אדומות'. בלגן רציני".

עמיאס, נהג אוטובוס בטבריה שגם כן מוגדרת עיר "אדומה", סיפר: "האוטובוסים עמוסים עד כדי כך שנוסעים נשארים בתחנות. יש פה חתיכת קונפליקט כי בשאר המקומות אפשר פחות אנשים, ואוטובוס הוא יותר צפוף ממסעדה או אולם ספורט. כשאתה עולה לאוטובוס - אתה לא מכין את עצמך לאיזה ערב יפה. אנשים עולים מזיעים, משתעלים, אנחנו בחזית. העלו את מספר הנוסעים באוטובוס על חשבוננו".
עמיאס אמר עוד: "בשעות הבוקר אנשים נכנסים מפה עד להודעה חדשה. התנועה ענקית ואתה לא יכול לשלוט על זה, נוסעים נשארים לחכות בתחנה לאוטובוס הבא מרוב שהוא עמוס. טבריה היא עיר מרכזית בסביבתה ואנשים מגיעים ממושבים ומערים סביבה. אני מרגיש חשש בריאותי יותר מהרגיל, זה חשש אמיתי. אנחנו כבר קרוב לשבעה חודשים עם הנגיף. תושיבו את המומחים ותבנו קריטריונים וכללים ברורים".
ניצן תנעמי, מזכ"לית משותפת בארגון כוח לעובדים שבה מאוגדים הנהגים מטבריה ומדליית אל כרמל, מסופקת מכך שיותקנו בלחץ הוועד מחיצות בין הנהגים לנוסעים. אך לדבריה, במקביל נוחתות גזירות חדשות. "כדי לספק את צורכי הנוסעים ולהפחית את הלחץ מן הנהגים, יש להגביר את מספר הקווים. לדאבוננו ממשיך משרד התחבורה לפעול במנותק מהשטח.
"המשוואה ברורה לכל, מעט למשרד התחבורה: מיעוט הקוים יוצרים עומסים בתחנות ומי שנדרש לבלום את הנוסעים מנסיעה באוטובוסים המלאים הם שוב הנהגים. כשהם לא מסכנים את בריאותם - מסכנים הנהגים את ביטחונם באלימות מצד הנוסעים. המהלך המושכל כאן הוא הוספת הקווים והוספת מחיצות בין נהגים ונוסעים מהלך שבעקבות מאמצינו החל בכמה חברות הפעילות בערים אדומות".
לא מדובר במקרים נקודתיים. בתיעוד של ynet אתמול בעיר ה"אדומה" בני ברק, התערבבו בצפיפות נוסעים מהעיר עם כאלה שהגיעו מרמת גן בדרך לקריית אונו. ישיבה בדוחק, עם התערבבות של נוסעים מערים בצבעי תחלואה שונים, מחייבת את הרשויות למתן פתרונות הולמים ומהירים.
מטעם "מגן ישראל", הגוף שאמון על תוכנית ה"רמזור", נמסרה תגובה כללית שלא מתייחסת באופן ישיר לתחבורה הציבורית: "ההצעה אתמול בקבינט הייתה להטיל סגר על 8 ערים עם תחלואה גבוהה במיוחד והטלת מגבלות תנועה על כל הערים ה'אדומות'.
"החלטת הקבינט נתנה מנדט לצוות המקצועי בראשות פרופ' גמזו להרחיב את הערים ה'אדומות' שיוטל עליהן סגר מלא ולא רק מגבלות תנועה. ההחלטה הסופית תתקבל בסוף השבוע ותאושר על ידי הממשלה ביום א'".