"טוב שבאת, מתי אתה הולך" – זה המשפט שרואה כל מי שנכנס בשערי קבוצת "שכולו טוב", הפועלת לשילוב מיטבי ומהיר של אנשים עם מוגבלויות בעולם התעסוקה ובחברה בכלל. הרעיון הוא לייצר לכמה שיותר מקרב האנשים הללו אפשרויות תעסוקה איכותית בתנאים אמיתיים, תוך תמיכה וליווי מלאים.
מודל ייחודי שפיתחה הקבוצה למטרה זו, זיכה אותה בפרסים מקומיים ובינלאומיים, בפניות מצד מדינות שונות בעולם שמבקשות להטמיעו, אבל יותר מכול פתח את השער לעשייה משמעותית עבור אלפים רבים המתמודדים עם מוגבלות נפשית, קוגניטיבית ופיזית.
5 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות קבוצת שכולו טוב)
ממחקרים רחבים שנעשו לפני תחילת משבר הקורונה, עולה כי כ־42% אנשים עם מוגבלות קשה היו מועסקים לעומת מעל 80% בקרב האוכלוסייה הכללית. מדובר בפער גדול מאוד, הנובע ממספר סיבות: סטיגמות של המעסיקים, החברה והקהילה, פערי השכלה, חסמים שקשורים למגבלה ומחסור בהתאמות (לדוגמה הנגשה פיזית לאנשים עם מגבלה פיזית והנגשה תקשורתית לאנשים על הרצף האוטיסטי) וגם קושי סובייקטיבי של האדם לחזור למעגל העבודה אחרי שנים שבהן לא עבד. משבר הקורונה החריף את המצב, ואנשים רבים עם מוגבלות היו בין הראשונים שפוטרו או הוצאו לחל”ת.

פועלים בלב הקהילה

מיון ברגים במפעל, אירוז חבילות או פתרונות תעסוקה דומים שהוצעו במהלך השנים לאנשים עם מוגבלויות, לא זימנו להם תהליך של התפתחות אישית ומנעו מהם מפגש עם האוכלוסייה הכללית. לעומת זאת, המודל של "שכולו טוב" מספק להם הכשרה מותאמת ומוגנת, המדמה סביבת עבודה, באמצעות מרכזי שיקום הכשרה בכ־200 נקודות ברחבי הארץ. אלה למעשה מרכזי הכשרה המדמים עסקים אמיתיים הפועלים בפריסה ארצית, בהם: חנויות הספרים הפיזיות והאתר המקוון "סיפור חוזר", דוכני המתנות “TNX", רשת הביגוד "דנדשה", בית הקפה “קפה טוב” ושירות הדוגווקר – "כלב טוב". כך מקבלי השירות אינם נחבאים בקומה שנייה או באזור תעשייה, אלא נמצאים בלב הקהילה, זוכים לליווי צמוד של רכז השמה, זוכים להתאמות ספציפיות לתפקיד על־פי חוזקותיהם ומתרגלים מגוון רחב של מיומנויות, ביניהן לקום בבוקר ליום הכשרה, הכולל תקשורת עם לקוחות, ניהול יחסי עבודה עם עמיתים ומנהלים ועוד.
5 צפייה בגלריה
סיפור חוזר
סיפור חוזר
סיפור חוזר
(צילום: באדיבות קבוצת שכולו טוב)
"פלח גדול של אנשים עם מוגבלויות נופלים בין הכיסאות", מסביר עופר כהן, מנכ"ל הקבוצה, "הם יכולים למלא תפקיד בשוק העבודה, אבל אם ינסו לבד, יתקשו. הם זקוקים לתיווך, חיזוק מיומנויות עבודה, הרגלים, עבודת צוות, משימות, זמן, ביטחון עצמי, חיבור למעסיקים ועוד. המסגרות שלנו הן התשובה, כי הן עדיין מוגנות ומאפשרות למקבלי השירות לחזק מגוון מיומנויות ולמצוא את התפקיד המתאים להם. הם מתנסים מול לקוחות אמיתיים בסביבה מוגנת, ובכל יחידת הכשרה יש רכז השמה, שמפתח עימם קשר ומאתר מי כשיר לצאת לשוק החופשי. גם מקבל השירות יכול לפנות לרכז, כשהוא מרגיש מוכן".
5 צפייה בגלריה
   קפה טוב
   קפה טוב
קפה טוב
(צילום: באדיבות קבוצת שכולו טוב)
עם אילו גופים רשמיים הקבוצה משתפת פעולה?
"אנחנו שחקנים גדולים בתחומי תעסוקה ופנאי. כשהרשויות קובעות שהאדם צריך הכשרה מוגנת, אז מוצעים לו פתרונות בסביבתו. משרד הבריאות מפנה אלינו מתמודדים עם אתגרים נפשיים באמצעות ועדות בביטוח לאומי. משרד הרווחה אחראי על אנשים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית או על הרצף האוטיסטי. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות ומשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, וכן ספקים של המשרד הרווחה דרך הרשויות העירוניות".
ואכן, אלפי גברים ונשים הוכשרו והחלו את דרכם העצמאית במגוון חברות גדולות במשק, שהבינו את יתרונות המודל והחלו לקלוט ולשלב מקבלי שירות לעבודה בשוק התעסוקה החופשי, ביניהן: קסטרו־הודיס, גולן טלקום, מקדונלדס, הום סנטר, ארומה, הטכניון, מוזיאון ישראל, שטראוס־עלית ואיביי ישראל, לצד מאות ארגונים ומעסיקים נוספים בינוניים וקטנים. לדברי המנכ"ל כהן, המודל זוכה להתעניינות רחבה במדינות נוספות בעולם, ששוקלות לאמץ אותו.
5 צפייה בגלריה
עופר כהן, מנכ"ל
עופר כהן, מנכ"ל
עופר כהן, מנכ"ל
(צילום: באדיבות קבוצת שכולו טוב)

קידום במוזיאון ישראל

אחד מהגופים המעסיקים אנשים עם מוגבלויות הוא מוזיאון ישראל בירושלים. עודד רחמים, ראש אגף ביטחון וחירום ואחראי על שילוב אנשים עם מוגבלות במוזיאון, מספר: “חרטנו על דגלנו את נושא שילובם של אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה ובקהילה. לפני מספר שנים פנו אליי מקבוצת 'שכולו טוב' להוציא לפועל תוכנית משותפת, שהתגלתה כהצלחה מסחררת. מאז ועד היום למעלה מ־20 מקבלי שירות של הקבוצה השתלבו אצלנו בהצלחה במגוון תפקידים, כגון: מולטימדיה, שירות לקוחות, היכל הספר, מחשוב, מחלקת שירות לקהל, מחלקת הביטחון ועוד.
הם עובדים מעולים, שחלקם נמצאים איתנו מהיום הראשון של הפרויקט וחלקם אף התקדמו במוזיאון לתפקידים אחרים. אני ממליץ בפה מלא למעסיקים נוספים להירתם ליוזמה החשובה ולזכות בעובדים מן השורה הראשונה, שגם מקבלים ליווי תעסוקתי צמוד שמסייע מאוד להצלחה".
5 צפייה בגלריה
מוזיאון ישראל בירושלים
מוזיאון ישראל בירושלים
מוזיאון ישראל בירושלים
(צילום: טים הארסלי)
לדברי המנכ"ל כהן, קבוצת "שכולו טוב" היא גוף שיקום, שמוציא הכי הרבה אנשים לשוק בארץ ובעולם, עם מודל ייחודי עטור פרסים גם ברמת המהות וגם באמצעים. "אדם שבוחר להגיע אלינו, יקבל את השירות הכי מתקדם וחדשני, שמאפשר לו להשתלב בזמן הכי קצר", הוא מסכם.