בית גיורא הוא בית לחיילים וחיילות בודדים ששוכן בשכונת קריית יובל בירושלים. לצד עולים חדשים, מתגוררים בו חיילים שאין להם קורת גג ומבחינתם זהו המקום היחיד לו הם קוראים בית.
בשנה האחרונה התלוננו חיילות בפני גורמים הקשורים למבנה על התנהגות לא ראויה לכאורה מצד אב הבית, אבי מזרחי. לטענתן, הוא נכנס לדירות שלהן ללא רשות ונישק אותן ללא הסכמתן. בנוסף, הן טוענות כי התלונות לא זכו לטיפול ראוי והן נאלצו לעזוב את המקום. אב הבית, נכון לעכשיו, ממשיך בתפקידו.
2 צפייה בגלריה
תלונות על הטרדות מיניות בבתי חיילים בודדים בירושלים
תלונות על הטרדות מיניות בבתי חיילים בודדים בירושלים
בית גיורא
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מזרחי נחשב לדמות אהודה בקרב הדיירים במקום. "הוא מחבק ומנשק, אפשר להגיד שקצת יותר מדי", מספרת מיכל (שם בדוי), חיילת שטוענת שהוטרדה ועזבה את בית גיורא, "בהתחלה חשבתי שהוא כמו אבא, מראה חום ואהבה. הגענו ממקומות שבהם דמות האב הייתה חסרה, אז כנראה לא הבנו. פעם הגעתי לבניין עם כמה חברים מהבסיס שלי והם ראו איך הוא מחבק ומנשק אותי. הם אמרו לי: 'זה לא נורמלי, זה יותר מדי'".
מה שהתחיל בחיבוקים ונשיקות חברותיים לכאורה או משפחתיים עבר, לטענת מיכל, לנשיקות בפה. "הוא היה נכנס לדירה שלי מתי שרצה", היא אומרת. "אלו דירות שאנחנו שוכרות והוא לא אמור להיכנס אליהן. הוא היה מראה את הדירה לאנשים, או סתם נכנס, בלי להתקשר לפני. לפעמים הייתי במקלחת עם מגבת".
מיכל סיפרה על האירועים לקצינה שלה בצבא וזו דאגה שתעזוב את בית גיורא. "הייתי בטוחה שהוא אבא", היא מספרת, "קראתי לו גם אבא. עכשיו אני שואלת את עצמי איך הסכמתי שיקרה לי דבר כזה".
2 צפייה בגלריה
תלונות על הטרדות מיניות בבתי חיילים בודדים בירושלים
תלונות על הטרדות מיניות בבתי חיילים בודדים בירושלים
"קראנו לו אבא". בית גיורא
(צילום: אלכס קולומויסקי)
דנה (שם בדוי) היא חרדית לשעבר, שאינה יכולה לגור עם משפחתה ומוגדרת חיילת בודדה. היא טוענת כי מזרחי ניסה לנשק אותה פעמיים. "כל הזמן היו לו הערות על המראה שלי", היא טוענת. "חשבתי שהוא כמו אבא שלי. יום אחד הזמנתי אותו לראות איך עיצבתי את הדירה החדשה שלי. הוא נכנס, תפס לי את הפנים וניסה לנשק אותי בפה. הייתי בהלם. באותו שבוע זה קרה שוב".
דנה נאלצה לעזוב את בית גיורא לאחר שמזרחי טען כי התנהגותה אינה מתאימה למקום. היא הגישה נגדו תלונה במשטרה שהטיפול בה טרם הסתיים. כאמור, שתי הצעירות התלוננו גם בפני גורמים הקשורים לבית גיורא, המופעל על ידי חברת אריאל, עיריית ירושלים וחברת השתתפות בנכסים השייכת לסוכנות היהודית, אך לטענתן הן לא זכו למענה ראוי ונאלצו לעזוב את המקום.
בעקבות האירועים תלה אחד מאנשי הצוות במקום תקנות למניעת הטרדה מינית. בתיעוד שהגיע לידי "ידיעות אחרונות" נצפה מזרחי והממונה עליו מטעם עיריית ירושלים בני כץ מתבוננים בתקנון וכץ תולש אותו מלוח המודעות. העירייה, הממונה על השניים, החלה בהליכים משמעתיים נגדם, לאור הטענות נגדם. בשבוע שעבר הסתיים ההליך המשמעתי: השניים ממשיכים בעבודותיהם.
מעיריית ירושלים נמסר: "מדובר בתלונה שהוגשה למשטרה בגין הטרדה מינית לכאורה שבוצעה על ידי עובד באחד התאגידים העירוניים. התלונה נמצאת בחקירת משטרה ולכן אנו מנועים מלהרחיב. על פי החלטת מנהליו, העובד לא הושעה עד הגעת תוצאות החקירה.
"בתאגידים העירוניים בוצע ריענון הוראות הנוהל למניעת הטרדה מינית. לגבי שאר הדברים – הם נמצאים בבירור משמעתי בעיריית ירושלים. כל מקרה של אלימות ובכלל זה הטרדה מינית הינו פסול ויטופל בתשומת לב רבה".