"אנחנו לא רוצים להתעסק עם חברה שתומכת ותורמת ללהט"בים", כך נשמעו השבוע קולות רבים במגזר הערבי שתקפו את חברת טחינת אל ארז שבנצרת, לאחר שנודע כי החברה תרמה לארגון התומך בקהילה הלהט"בית. במקביל היו מי שגינו את החרם – וקראו לתמוך בחברה ובעומדת בראשה, ג'וליה זהר.
בעלת עסק מלוד החליטה להוריד את המוצר מהמדפים, "לאחר שגיליתי שהחברה הזו תורמת ללהט"בים – זרקתי את כל הקופסאות לזבל. אני מוותרת על הרבה, אבל יש הרבה חברות שאני יכולה להשתמש בהן". בעל מכולת בעיר טמרה אמר כי גם הוא הפסיק לעבוד עם החברה. "התקשרתי לסוכן, והודעתי לו שיבוא וייקח את הסחורה. אנשים שלא מכבדים את הדת, לא צריך להמשיך איתם".

2 צפייה בגלריה
בעלי חנויות מורידים את טחינת אל ארז מהמדפים מפני שהחברה תורמת ללהט"ב
בעלי חנויות מורידים את טחינת אל ארז מהמדפים מפני שהחברה תורמת ללהט"ב
בעלי חנויות מורידים את טחינת אל ארז מהמדפים מפני שהחברה תורמת ללהט"ב
"בדרך כלל אני קונה את הטחינה הזו", סיפר עבד אלרחמן מסארוה מוואדי ערה. "מאז ששמעתי על המקרה, פתחתי את המקרר וזרקתי שתי קופסאות. אני בעד החרמת החברה שתומכת במעשים שמנוגדים לתרבות ולדת". הנושא עורר שיח גם בפייסבוק, כשהאנשים שמתנגדים לחרם קראו: "אם אתם רוצים להחרים – תחרימו חברות שתורמות לצה"ל".
"במקום להחרים את החברה, לכו תחרימו את היורים בחתונות ואת הפושעים שרוצחים אנשים", קראו אחרים. יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, אף התייחס לסערה בפייסבוק, וכתב "כמה צביעות יש בהחרמת טחינת אל ארז, במקביל להשארת כל החברות הישראליות, כולל אלו המתגאות בתמיכתן בכיבוש ובצבא?".
"כמה תמים צריך להיות, כדי שלא להבין את המניעים של המתחרים של טחינה אל ארז, יהודים וערבים כאחד, בהנעת החרם הזה?", תהה עודה. "כמה מיותר להמציא סכסוכים כשאנחנו ניצבים בפני סיפוח. כמה מיותר להמציא סכסוכים כשחלקים גדולים מאתנו נמצאים כפסח ממחלה ומות כתוצאה ממגיפת הקורונה".

2 צפייה בגלריה
ג'וליה זהר
ג'וליה זהר
ג'וליה זהר
(צילום: אלעד גרשגורן)

"החרם הוא ניסיון לסתימת פיות"

עודה הוא לא היחיד ממפלגתו שהתנגד לחרם. ח"כ עאידה תומא-סליאמן אמרה כי "אמרתי לזהר שהמהלך האמיץ של החברה הוא אמירה ברורה לציבור שלנו: זכויות להט"ב הן זכויות האדם. החרם הוא ניסיון לסתימת פיות והפחדה. אני קוראת לכולם ולכולן לקנות טחינת אל-ארז".
איגוד יצרניות המזון בהתאחדות התעשיינים ביקש לחזק את ידיה של מנכ"לית החברה "על תרומתה הכספית החשובה לקהילת הלהט"ב הערבית. כיצרנית מזון ותיקה ומוערכת, זהר מבינה שמזון זה הרבה יותר ממוצרי גלם במינונים מסוימים. מזון זה תרבות, חוויה, פולקלור, שייכות, בית".
ג'לאל בנא, אסטרטג ויועץ תקשורת, אמר כי "מנהלת המפעל רגילה לתרום ולסייע לגופים חלשים, הפעם תרמה כנראה בתום לב לקהילה הגאה, אך המעשה נוצל בציניות ע"י בעלי אינטרס, שדאגו להפיץ דברים אמיתיים ושקריים, ולעשות לה ולמפעל שיימינג וקריאות לחרם, וזה מצער מאוד, אף אחד לא טרח לבדוק ואף אחד לא המתין לשמוע אותה. הפרשה הוציאה אל פני השטח את השיח השטחי והאלים המתקיים בחברה הערבית בעיקר ברשתות החברתיות ואת השנאה, וזה סיפור שיכול להיגמר רע רע מאוד על אף ההזדהות והקמפיין לו זכתה טחינת אל ארז".
מהחברה נמסר כי "טחינה אל ארז תורמת לעשרות עמותות וארגונים. בין השאר ייסדנו קרן שמתמחה בעזרה לבעלי מוגבלויות בחברה הערבית, בקידום מעמד האישה, אחריות חברתית ועוד. אנחנו במשפחת טחינה אל ארז, אוהבים אנשים ללא הבדלי דת, מין, מגדר וצבע. אוכל מחבר בין אנשים. וכך גם אנחנו. נמשיך להיות בית פתוח ומעצים למגזרים מוחלשים באשר הם".

תקציר הידיעה בערבית

حملة مقاطعة لطحينة الأرز بعد النشر بأنها تدعم المثليين
الشركة: خصصنا صندوق لدعم ذوي الإحتياجات الخاصة ودعم مكانة المرأة وغيرها من المؤسسات والجمعيات
من حسن شعلان
بعد النشر حول قيام شركة طحينة الأرز في مدينة الناصرة بأنها تدعم المثليين، خرجت اصوات كثيرة ونادت بمقاطعة الشركة، فيما قام اصحاب محلات تجارية بإنزال المنتوج عن الرفوف ووقف التعامل مع الشركة.
رئيس القائمة المشتركة ايمن عودة كتب عبر صفحة الفيسبوك "كم من النفاق بمقاطعة طحينة الأرز مقابل إبقاء كل الشركات الاسرائيلية من المعتزين بدعم الاستيطان والجيش؟!
كم من السذاجة عدم تحليل دور الشركات المنافسة للأرز، يهودية وعربية، بالترويج لهذه الحملة؟! هل هذه الشركات المتنافسة تقرأ الفيسبوك الآن متفاجئة هي أنفسها من سهولة الايقاع بنا؟!
كم من العبث اختلاق صراعات ونحن بمواجهة الضمّ الذي هو جزء من الصفقة الأمريكية والتي ستنال أيضًا منطقة المثلث؟!كم من العبث اختلاق صراعات ونحن على شفا وصول شرائح واسعة إلى المرض حتى الموت جراء جائحة الكورونا، ووصول شرائح واسعة جدًا إلى الجوع اليومي نتيجة لأولويات الحكومة الاقتصادية حيال جائحة الكورونا.
أمامنا قضايا مرعبة، يجب أن نكون موحدين وقادرين بمواجهتها".
من جهة اخرى اشتعلت صفحات شبكات التواصل الإجتماعي ودار نقاش حاد بين الكثيرون، فهناك من عارض الشركة وبشدة ودعم مقاطعتها، مشيرين "الى ان هذه الخطوة تتنافى كلياً مع الدين والتربية وفيها دعم لتصرفات غير اخلاقية"، واخرون كتبوا "اذا كنتم تريدون مقاطعة طحينة الأرز"، فقاطعوا ايضا شركات اخرى، وقاطعوا من يطلق الرصاص في الأعراس وعلى البيوت ومن يقتل البشر ويهدد حياة الأخرين".
وجاء تعقيب من الشركة "طحينة الأرز تدعم عشرات الجمعيات والمؤسسات الأخرى في السنة. وقد خصصنا صندوق خاص لدعم اصحاب ذوي الإحتياجات الخاصة في المجتمع العربي، كذلك تعزيز مكانة المرأة، وغيرها من المشاريع الإجتماعية. نحن في عائلة طحينة الأرز نحب الناس بدون اي تمييز بين الدين، الجنس، اللون، ونختلط مع الجميع، وسنواصل بان نكون بيت مفتوح لجميع ابناء المجتمع وعلى رأسها الضعيفة".