כ-10 דקות נסיעה ממזרח לכביש 6 וכ-45 דקות מתל אביב נמצאת קרני שומרון. היישוב, שנוסד בשנת 1977, מוקף בטבע ירוק ונהנה מאוויר צלול ואיכות חיים גבוהה, זוכה בשנים האחרונות לפריחה משמעותית במגוון תחומים, כשבראשם הזינוק הדמוגרפי שהוא רושם: מ־7,300 תושבים ב־2015 ליותר מ־10,500 כיום, ועם צפי ל־42,000 תושבים בשנת 2040, המשמעות היא הפיכתו לעיר מחוז גדולה ומרכזית בשומרון. "לאחר שנים ארוכות של הקפאת בנייה הצלחנו לאכלס 600 משפחות חדשות, מה שהופך את היישוב לאחד מהצעירים בארץ, כש־50 אחוז ממנו בני פחות מ־21. נתון מעניין, במכרז של המדינה, לדירה בהנחה, נרשמו ל־6 דירות - מעל 1,700 משפחות!! - הכי הרבה בישראל", אומר ראש המועצה יגאל להב.
קרני שומרון הוא היישוב השני שהוקם בשומרון. בשנת 1990 חבר אליו היישוב השכן גינות שומרון לכדי מועצה מקומית משותפת, ומאז היא הלכה וגדלה. בהמשך התרחבה המועצה גם עם צירופה של מעלה שומרון השכנה המערבית. בשנים האחרונות גובר הביקוש למגורים איכותיים בהישג יד באזור ירוק ומאוורר, קרוב למרכז הארץ, וקרני שומרון עונה להגדרה הזאת.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
הזינוק הגדול בהיקף האוכלוסייה מתבטא בבנייה מסיבית של יחידות מגורים לצד מעטפת שירותים, תשתיות, פארק תעשיות, מסחר וחיי קהילה תוססים. בשנים האחרונות הולכת ומוקמת בצידו המערבי של היישוב שכונת "האורנים" – 17 בניינים, הכוללים כמאתיים יחידות דיור, המוקמות בלב חורשת אורנים ציורית. השכונה, שנמצאת במרכז היישוב ליד בית הספר החדש שהוקם עכשיו, מרחק הליכה מהקניון הגדול של היישוב, מיועדת לציבור דתי וחילוני. בינתיים נרכשו כבר יותר ממאה דירות, שמחיריהן נעים בין מיליון וחצי שקל לדירת שלושה חדרים ועד לפנטהאוזים יותר משני מיליון שקל.
תמהיל הדירות מגוון ועשיר, וכולל מגוון דירות מרווחות בנות 3-6 חדרים שגודלן נע בין 80 מ"ר ל־140, במחירים שלא ניתן למצוא כדוגמתם במרכז. דירת 3 חדרים עם מרפסת ענקית החל מ־1.5 מיליון שקל. ממרפסות הבניינים, הצופים אל עמק מנוקד בחורש טבעי, אפשר לראות ביום בהיר, עם ראות טובה, את גוש דן ואפילו את הים. השכונה, שיתוף פעולה יוצא דופן של שני גופי נדל"ן עתירי ניסיון - ש.א.ג. ולול בניה ופיתוח בע"מ ובתי אמנה - שתי חברות בעלות רזומה עשיר בתחום הבנייה בעיקר ביישובי יהודה ושומרון, אשר בונות שכונות רבות ואיכלסו אלפי דיירים - מציעה מתחם מגורים בסטנדרט בנייה גבוה במיוחד, הנשען על המקצועיות והאמינות של שתי החברות, עם מעלית בכל בניין, חניה, ורמת גימור מעולה. האכלוס בה צפוי באמצע 2023.
תושבי השכונה ייהנו מכל הטוב שיש לקרני שומרון להציע ומתשתית מבוססת של מרכזי תרבות ופנאי, הכוללים מועדון ספורט ומתנ"ס, בריכה, חדר כושר, סניפים של תנועת הצופים ובני עקיבא, ג'ימבורי לילדים, ופעילויות נוספות. קרני שומרון סימן את עצמו גם כמרכז החינוכי הגדול בשומרון. "חרטתי על דגלי הקמת 100 יחידות דיור לפחות מדי שנה, כדי לעודד צעירים להמשיך ולחיות כאן, ולשמחתי, זה מודל שמצליח", אומר להב.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
ב־44 שנותיו תוכנן היישוב טלאי על טלאי, עד שהוחלט במועצה לקדם תוכנית־אב עם ראייה מערכתית ארוכת טווח, שתחבר את כלל השכונות והגבעות למתחם אורבני אחד עם שטחי טבע, מסחר, תרבות, ספורט ומגורים. בשיתוף פעולה עם משרד השיכון, אדריכל המחוז טימור מגרלי, מהנדס המועצה ובשיתוף הציבור הונחה תוכנית־האב, שזכתה להמחשה יצירתית וחדשנית. לראשונה בישראל הוכן מודל תלת־ממד ברזולוציה גבוהה, המציג תמונה אינטראקטיבית, המאפשרת שינוי דינמי של העיר, שאוכלוסייתה צפויה לגדול ביותר מפי 4 תוך 20 שנה.

חיזוק הקהילה בגישה ירוקה

תחום החינוך נותן מענה כמעט לכל הגילים. "פועלים פה 7 מעונות יום ו־32 גני ילדים. אנחנו הרשות היחידה שמפעילה בעצמה את מעונות היום ומרגישים זאת בנתינה האין סופית של הצוות", אומר להב ומוסיף שביישוב פועל ג'ימבורי ייחודי, שלצד משחקייה לילדים מציע מגוון סדנאות הדרכה להורים. כמו כן פועלות ביישוב ארבע תנועות נוער: הצופים, בני עקיבא, שחקים ועוז.
בשנים האחרונות מקדמת המועצה מעטפת תשתיות רחבה ומתקדמת של כבישים - כרגע מתקדמים בפיתוח כביש 4 נתיבים, שיחבר את קרני שומרון וכפר סבא בדרך מהירה ובטוחה, אינטרנט וחשמל מתקדמות (ביישוב בוצעו חפירות והנחת סיבים אופטיים), משקיעה משאבים בגינות הציבוריות, מועדון הספורט, חדרי הכושר, הבריכה המקורה הפתוחה בשבתות, בתרבות הפנאי והספורט. כמו כן, יש כניסה על רשתות פארם וקניות, כאשר רשת סופר־פארם מתעתדת לפתוח את הסניף הראשון שלה ביו"ש.
שטחו הגדול של היישוב מצריך התייחסות מתקדמת לנושא הנגישות והמעבר ממקום למקום. כחלק משיפור הנגישות והעלאת המודעות לאיכות הסביבה, נסללו שבילי אופניים המחברים בין כל השכונות, תמצאו כאן כלי רכב שיתופיים כמו בתל אביב לצד מערכות סולאריות ועמדות טעינה חינמיות לרכבים החשמליים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
שטחי התעשייה והמסחר בתחומי היישוב נמצאים בתפוסה מלאה, והרשות נאבקת להגדלת מתחמים דומים נוספים, המבוקשים מאוד בגלל קרבתם למרכז הארץ ולכביש 6 - למשל הרחבת פארק תעשיות בר־און שמשותף ל־3 רשויות: מועצה מקומית קדומים, מועצה מקומית קרני שומרון ומועצה אזורית שומרון, שצפוי למשוך יזמים רבים נוספים לאזור. ואם מדברים על שיתוף פעולה בין מועצות, להב מוביל כיום את אשכול יו"ש, שמכיל 19 רשויות ויותר מ־400 אלף תושבים – מאורנית החילונית ועד מודיעין עילית החרדית. "מדובר בשינוי גישה", הוא אומר, "דבר שיזניק את כל האזור".

קהילה חמה ומגובשת

היישוב מתאפיין בקהילה חמה ומגובשת, והפרויקט הקהילתי של חורשות המאכל בקרני שומרון הוא רק דוגמה אחת לכך. פרויקט חברתי נוסף הוא הפאב "מול העץ", שמועסקים בו עובדים ממשפחות חד הוריות וגם מקרב צעירי המקום. "זה אחד הפרויקטים הכי מוצלחים שעשינו, כי מדובר בפריפריה מרוחקת, כך שזה מענה שמאפשר לבלות ביישוב במחיר שווה לכל נפש", אומר להב.
בין התהליכים והשירותים המוצעים בקרני שומרון, ניתן למצוא את מפת"ח, המרכז לטיפול בילדים, המספק שירות טיפולי לכל יישובי הסביבה. התפיסה במרכז רואה את הילד מתפתח באינטראקציה עם סביבתו, ומדגישה את הייחודיות והיכולות של כל ילד וילד. במפת"ח קיימים חדרי טיפול המצוידים במיטב הציוד המתקדם בתחום.
המתי"א, מרכז התמיכה היישובי/האזורי, מיועד לשמש מערכת תומכת למסגרות החינוך הרגיל ולמסגרות החינוך המיוחד. בין השירותים תמצאו גם את WEWORK, מתחם עבודה משותף שנותן מענה משותף לעסקים קטנים ובינוניים ומאפשר להם לעבוד בו. הוא ממקום בתוך אוהל אינדיאני גדול וממוזג המשקיף לנוף המדהים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
מרכז המצוינות היישובי הוקם על כדי לתת מענה הולם לילדים ברוכי כישרונות ולסייע להם לממש את הפוטנציאל הגלום בהם. המרכז פועל לאתר ולשתף בפעילותו תלמידים מגיל צעיר, ולפתח ולטפח מנגנונים ארגוניים ופדגוגיים לקידום פעילויות עירוניות מגוונות החותרות למצוינות.
אבל הנכס חשוב ביותר, לדברי ראש המועצה, הוא הקהילה החזקה עם הלב הענק ויכולת הנתינה האינסופית. "יש יופי של חיבור בין הדתיים לחילונים, והרבה משפחות באות לכאן דווקא משום שהן מחפשות את הקרבה למשהו מעור", אומר להב. "יש פה חדרי הכושר ובריכה שפתוחים בשבת ומופעים של אומנים - מקרן פלס, דרך ישי ריבו ועד עמיר בניון, שמגיעים בגלל האופי המיוחד שלנו". 
לפרטים: 5267*

שם הרשות: קרני שומרון
שנת הייסוד: 1977
שטח העיר: 9,000 דונם
מספר תושבים: 10,500