העיר בני ברק, עיר הבירה החרדית של העולם, שנמצאת בפרים לוקיישן של גוש דן, כבר בת 90. נכון להיום, מתגוררים בה כ־210,000 תושבים על שטח מונציפלי קטן של 7,000 דונם בלבד, כשהאתגר הגדול הוא להצליח להעניק במינימום שטח תמורה מירבית לתושבים, להחזיק את העיר בצורה מאוזנת, לטייב את השירות לתושבים, ולהגדיל את ההשקעה תוך שמירה על איזון תקציבי.

5 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות בינה - מיפוי תשתיות הנדסיות )


כשבוחנים את מבנה העיר, מבינים, כי שליש מגודלה נמצא מצפון לרחוב ז'בוטינסקי, ושני שליש ממנה נמצאים בדרומה, הצד בו מתגוררים למעלה מ־%90 מהתושבים. "לפני 30 שנה השכילו ראשי העיר לדורותיהם להבין את הפוטנציאל הגלום בצפון העיר והתחילו לקדם תוכניות בינוי", אומר יהודה מורגנשטרן, מ"מ מנכ"ל החברה הכלכלית. "ראש העיר הנוכחי, הרב אברהם רובינשטיין, ממשיך לקדם את פיתוח צפון העיר. חלק מהחזון שלי הוא לראות איך מחברים את העיר הישנה עם העיר החדשה צפונית לרחוב ז'בוטינסקי, ואנחנו פועלים לשם כך במספר מישורים במקביל. בין היתר, לקחנו קרקע של 100 דונם, שקיבלנו מראשות מקרקעי ישראל, ויישמנו שם תב"ע, שמאושרת בימים אלו עבור כ־1,500 יחידות דיור, שמשווקים ליזמים. זאת לשם הקמת שכונה חדשה מצפון לעיר המושבות, על גדות נחל הירקון. מדובר ב־360 דונמים, שכוללים פארק מטרופולין, אמפי, מרכז ספורט, בריכות שחייה ועוד. בהתאם לכך, ייווצר חיבור ורצף אורבני בין העיר הישנה לחדשה, באמצעות קידום מתחמי התחדשות עירונית בכל השכונות. בימים אלו יש מספר תוכניות ייעודיות לכך, שנמצאות במצב הגשה מתקדם. חשוב לציין, שיש הגירה שלילית קטנה מהעיר לעומת הגירה חיובית בלתי פוסקת, הביקוש אליה רק גובר".
הסיפור של צפון העיר בני ברק הוא סיפורו של המטרופולין כולו. מרחבי הבנייה החדשים של צפון העיר בני ברק, מביאים אותה לשפת הירקון ומגדירים מחדש את האזור כולו. עזבו את בני ברק הצפופה, הישנה זו שמעולם לא תוכננה כעיר של 200,000 נפש ויותר, קבלו את הגרסה המשודרגת המתאימה יותר לערים החדשות בישראל: שכונה רחבת ידיים ומתוכננת להפליא, תשתיות על פי הספר, תכנון אורבאני מושלם וסיפור של עיר שמוצאת את עצמה חלון מול חלון לרמת החייל התל אביבית וגדות הירקון המשתפל כמעט מתחת לבית.
הבשורה של צפון העיר בני ברק היא לא פחות ממהפכה בכל היבט. שרשרת מגדלי המשרדים הממלאת את קו האופק ויוצרת רצף עסקי מדהים ממתחם הבורסה אל צפון בני ברק ורמת החייל, עד לפארק אזורים וקריית מטלון בפתח תקווה. כך הפכה בני ברק למרחב עסקי תוסס וחדשני, שכעת עם השכונה החדשה - יוצרים מציאות חדשה באזור, כשבני בני ברק הינה יעד אטרקטיבי לבחירה עסקית, למגורים באיכות חיים וכאזור השקעה שיכפיל את עצמו ללא כל ספק. זו העת להודות ולהכיר בתמורות שישנו את המרחב: בני ברק של 2021 מתייצבת בגוו זקוף לצד שכנותיה, ופשוט לא מפסיקה להפתיע.
5 צפייה בגלריה
  ראש העיר בני ברק, אברהם רובינשטיין
  ראש העיר בני ברק, אברהם רובינשטיין
ראש העיר בני ברק, אברהם רובינשטיין
(צילום: יח"צ)

בני ברק – עיר העסקים העתידית של ישראל

בני ברק צועדת בצעדי ענק להפוך לעיר העסקים של ישראל. מיקומה, בלב ליבו של גוש דן, הפך אותה בשנים האחרונות למתחם תוסס, הכולל מסת מגדלי משרדים ומתחמי מסחר שוקקים, מסעדות ובתי קפה. עשרות חברות הייטק וחברות פיננסיות, בעלי מקצועות חופשיים ועוד, מאכלסים את המגדלים ־ וזו מגמה שהולכת ומתחזקת. המיקום המיוחד של המתחם, בצמוד לצירי תנועה אסטרטגיים ולרכבת הקלה העתידית תהפוך את המתחם לא רק למודרני ותוסס אלא גם לנגיש ולכדאי עבור חברות עסקיות בכל התחומים. ראש העירייה, הרב רובינשטיין, מדגיש כי בנוסף לצירים הקיימים, מרחיבה העירייה בימים אלו שלושה צירי תנועה נוספים, כשבמקביל להשלמת סלילה של רחוב הירקון, יקומו בה ארבעה נתיבים, שישפרו באופן משמעותי את הנגישות אליה. את פיתוח התשתיות מלווה באופן צמוד אדריכל נוף, שפועל לשוות לצירי השתי וערב של המתחם מראה יוקרתי ואחיד, באמצעות בחירת אבני המדרכה, הריהוט, התאורה, השילוט, סוג העצים ופינות החמד המגוונות.

ביקושים גדולים לבני ברק החדשה בצפון העיר

החברה הכלכלית, כזרוע יזמית עירונית לפיתוח כלכלי, קיבלה לידה שטח של 100 דונם, בהסכם פיתוח מיוחד מול רשות מקרקעי ישראל. במסגרת זו פועלת החברה לפינויים של עשרות רבות של מחזיקים שלא בבעלות בקרקע, ובימים אלו מסתיימת מלאכת אישור הת.ב.ע. מתעשייה לכ־1,500 יחידות דיור, כמענה לצרכי הדיור של תושבי העיר. כיום כבר שווקו קרקעות ליזמים, וכבר החלו בבנייה ובשיווק של מאות יחידות על ידי יזמים שזכו בקרקע. הביקושים הגדולים באזור מהווים את תחילת הרעיון של "בני ברק החדשה" בצפון העיר. בד בבד הקימה עירית בני ברק מינהלת מיוחדת שתעניק שירות 24 שעות ביממה לכל החברות הגדולות, הפירמות ובעלי המקצועות החופשיים שהעתיקו את מיקומם למתחם העסקים, ה־BBC. כמובן, שהאכלוס המסיבי מחייב מטבע הדברים פתרון הולם לחנייה לבאים בשערי המתחם, ועיריית בני ברק, באמצעות אגף יזמות, מקימה לשם כך חניון ציבורי בן 1,000 מקומות חנייה עם מתחם מסחר בקומה העליונה. זאת נוסף לחניונים התת קרקעיים ולמפרצי חנייה נוספים ברחוב.
5 צפייה בגלריה
יהודה מורגנשטיין, מ"מ מנכ"ל החכ"ל
יהודה מורגנשטיין, מ"מ מנכ"ל החכ"ל
יהודה מורגנשטיין, מ"מ מנכ"ל החכ"ל

מתחמי העסקים האטרקטיביים

הרב רובינשטיין, כראש העירייה, חרט על דגלו את החזון של הפיכת העיר בני ברק מאחת הערים המורכבות ביותר בישראל עד לפני שנים לא רבות, לעיר משגשגת ופורחת, המעניקה לכלל תושביה את איכות החיים והרווחה הנדרשים בכל עיר מודרנית, כולל תוספת משמעותית של מקומות תעסוקה. חזון זה מתאפשר בזכות מתחם העסקים, ה־BBC, ומתחמי בנייה ותעסוקה נוספים, ההולכים ונבנים כיום בכל רחבי העיר. "הפיתוח המסיבי של צפון העיר ופעולותיה של החברה הכלכלית בעיר מאפשרים ל"עיר הוותיקה" ליהנות מרווחה ושיפור השירותים המונציפלים לכל תושבי העיר", הוא אומר. יש לציין, שבמהלך השנים האחרונות תרם מתחם ה־BBC, כמו גם פעולות מבניות ועסקיות נוספות שביצעה העירייה, למהפך דרמטי, שהפך את עיריית בני ברק מעירייה שהייתה במשך שנים רבות בגירעון, לאחת הערים המובילות בישראל מבחינה כלכלית והמתאפיינת ברווחיות רבה, בדומה לערים דוגמת רעננה וגבעתיים, ושדורגה על ידי חברת המדרוג "מעלה" במיקום גבוה ביותר, דאבל A. כפועל יוצא, נוצרים מפגשים עם יזמים מהמובילים בישראל בתחומי הנדל"ן המניב, המשרדים והמסחר, במטרה להעשיר את הנכסים המניבים של העירייה. טבעי מכאן להדגיש את חוסנה הפיננסי של העירייה, את תוספת הארנונה הצפויה בשנים הקרובות כתוצאה מהבינוי המואץ, ואת הדיווידנדים הצפויים מנכסיה המניבים של החברה הכלכלית העירונית.

5 צפייה בגלריה
(הדמיה: באדיבות בינה - מיפוי תשתיות הנדסיות )

מרכז הכוון תעסוקתי

המרכז מעניק פתרון של הכשרות, איבחונים והפניות, ומשמש כלשכת תעסוקה עירונית, במענה לדורשי עבודה. במקביל הוא מספק גם הכשרה מקצועית. כל זאת כחלק מתוכנית ממשלתית של משרד העבודה. "אנחנו בין הערים היחידות בארץ, בהן המרכז מנוהל על ידי העירייה", מדגישים ברשות העירונית. אחד הפרויקטים העתידיים הוא הפיכת מתחמי העסקים למקומות עבודה עבור תושבי העיר, תוך כדי תהליך של הכשרה. ברשות מדגישים את האתגר טכני, ביכולת ההנגשה של העובדים החרדיים למעסיקים, הבנת הערך שהם נותנים לתפקיד, במקביל לאתגר הסתגלותי של העובדים עצמם.


5 צפייה בגלריה
בני ברק צפון. הדמיה
בני ברק צפון. הדמיה
בני ברק צפון. הדמיה


המאבק בקורונה

בבני ברק השכילו להבין שהטיפול בקורונה דורש פרויקטור, וכבר בראשיתה של התפרצות המגפה קורונה הוקם חמ"ל עירוני בראשות הגזבר, אריק אדלר, כשההנחיות היו לאסוף את הנתונים ולנהל את המידע בנוגע לכמות החולים, פיזורם וניהול מעגלי המבודדים. במקביל, התקיימה יכולת גבוהה של הבנה סביב הידיעה, שלכל קהילה יש שכונה, סגנון חיים, ותרבות שונה, שדורשים התייחסות שונה. חשוב היה לדעת לדבר עם כל פלג ופלג, לקיים שולחנות ומעגלים, ולמנות מנהלי בניינים, כצינור מקשר בין הרשות המקומית לקהילה. 