המשבר מחריף: לראשונה מאז הוקמה הממשלה לא פורסם סדר היום לישיבת הממשלה השבועית שתתקיים ביום ראשון, בשל חילוקי דעות בין הליכוד לכחול לבן. יצוין כי את סדר היום ניתן לפרסם גם היום (שישי), אולם בשל המתח סביב התקציב וחוסר ההסכמות, לא ברור אם יפורסם. ישיבת הממשלה המתוכננת טרם בוטלה.
בכחול לבן דורשים בשבועות האחרונים לאשר את תקנון עבודת הממשלה שנקבע בהסכם הקואליציוני ולפיו ניתן להעלות נושאים לממשלה רק בהסכמת שני הצדדים. אלא שבליכוד לא ממהרים להביא את התקנון לאישור ובכך נוצר מצב שבו ניתן להביא לאישור נושאים ללא הסכמת שני הצדדים. גם השבוע לא הוכנס תקנון עבודת הממשלה לסדר היום וחילוקי הדעות בין הצדדים נותרו כשהיו.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו בני גנץ ישיבת ממשלה
נתניהו וגנץ. על סף פיצוץ
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ח"כ משה (בוגי) יעלון (יש עתיד-תל"ם) צייץ בתגובה: "גנץ ואשכנזי, ההתרסקות של כחול לבן היא בלתי נמנעת. אבל, אתם עדיין יכולים לעשות את המעשה הנכון - עזבו את הממשלה המושחתת הזו, העבירו איתנו את חוקי המאבק בשחיתות והתחייבו לתמוך בממשלה בראשותנו ללא צורך בבחירות. עדיין לא מאוחר".
יו"ר יש עתיד ויו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר: "בכל פעם שנדמה שהממשלה המנותקת הזו הגיעה הכי נמוך שאפשר, היא יורדת עוד קצת. משבר בריאותי, משבר כלכלי, ולישיבת הממשלה הקרובה אין סדר יום. פשוט אין. הם לא רוצים לדון בכלום, להחליט על כלום, לעשות כלום. לא יתואר. מנותקים נמאסתם".
3 צפייה בגלריה
משה יעלון
משה יעלון
ח"כ יעלון
(צילום: אבי מועלם)
בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש הממשלה החליפי בני גנץ ניטש ויכוח סוער בשבועות האחרונים בסוגיית תקציב המדינה. נציגיו של גנץ בקואליציה תומכים בהעברת תקציב דו-שנתי ואילו נתניהו והליכוד תומכים בהעברת תקציב חד-שנתי. גנץ טען השבוע בריאיון מיוחד באולפן ynet כי "טענת נתניהו כי תקציב דו-שנתי יביא לקיצוצים היא 'פייק'".
ראשי הסיעות החרדיות, שר הפנים אריה דרעי, שר השיכון והבינוי יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים משה גפני פנו לראש הממשלה נתניהו ולשר הביטחון גנץ והבהירו להם כי לא ישתפו פעולה "עם שום יוזמה להקדמת הבחירות". לדבריהם, "העברת תקציב המדינה היא צו השעה".
בהודעת נציגי ש"ס ויהדות התורה לשניים נכתב כי ראשי הסיעות החרדיות הביעו התנגדות ברורה ונחרצת לקידום הליכה לבחירות. "אזרחי ישראל מתמודדים בימים אלה עם בעיות קשות, בריאותיות וכלכליות, ועצם המחשבה ללכת למערכת בחירות בעת הזאת היא טירוף מוחלט", כתבו.
3 צפייה בגלריה
 יעקב ליצמן ואריה דרעי בהצהרה על הקורונה
 יעקב ליצמן ואריה דרעי בהצהרה על הקורונה
השרים דרעי וליצמן. יצליחו לשמור על הממשלה?
(צילום: שאול גולן)
דרעי ליצמן וגפני הוסיפו: "זה הזמן להביא לאישור דחוף של תקציב המדינה, בכדי שנוכל להתמקד באתגרי המשק ומערכת הבריאות, נוכח משבר הקורונה שפוקד את אזרחי ישראל ואת כל העולם".
הם קראו לנתניהו וגנץ "לגלות אחריות לאומית, להתכנס יחדיו על מנת להגיע לפתרון מוסכם ומניעת הליכה לבחירות מיותרות". עוד הדגישו ראשי הסיעות: "למפלגות החרדיות אין מה לחשוש מבחירות, אך טובת אזרחי ישראל לנגד עינינו".
בכחול לבן אמרו בתגובה לפניית החרדים כי "אזרחי ישראל לא יסלחו למי שיגרור את המדינה לבחירות בתקופת חירום רפואית וכלכלית. דרעי, ליצמן וגפני צודקים - חייבים להעביר תקציב לשנה כפי שכל כלכלני ישראל ממליצים ולחזק את האזרחים, הכלכלה והחברה הישראלית".

שר התיירות אסף זמיר ממפלגתו של גנץ אמר אתמול בריאיון לאולפן ynet כי כחול לבן תמשיך להתעקש על העברת תקציב דו-שנתי, ומנגד אמר שלהערכתו – הכנסת לא תתפזר אחרי 25 באוגוסט – המועד האחרון להגשת תקציב. "אנחנו לא מתכוונים לזוז מהדרישה הזו. הקמנו את הממשלה כדי להילחם בקורונה – וזה אומר שהממשלה צריכה לקבל את ההחלטות שטובות למדינה. ההחלטה הטובה היא תקציב לשנה ורבע, לא תקציב לחגים", אמר השר זמיר.
השר זמיר אמר שבעיניו פיזור הכנסת במועד כזה הוא חוסר אחריות. "אי אפשר להיות ציניים עד כדי כך ולגרום למדינה בחירות במועד כזה", טען. "אני מאמין שהשכל הישר יגבר והמחלוקות תיפתרנה. אנשים שמחפשים בחירות ומחפשים להפר את ההסכם מנסים לעמוד על דברים שהחשיבות שלהם מוטלת בספק רק לשם פוליטיקה. הרוחות האלה יירגעו לדעתי. תהיה ממשלה גם אחרי 25 באוגוסט".
פורסם לראשונה: 22:05, 06.08.20