ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק שלפיה "אלימות כלכלית" תוכר לראשונה בדין כעוולה אזרחית שניתן להורות על עצירתה באמצעות צו בית המשפט ולתבוע בגינה פיצויים. ההצעה תובא ביום רביעי לאישור במליאת הכנסת בקריאה ראשונה.
מדובר בהצעה שקידם שר המשפטים אבי ניסנקורן בשיתוף שרת התפוצות עומר ינקלביץ' (שניהם מכחול לבן) ושאליה צורפה גם הצעה פרטית של ח"כ קרן ברק (הליכוד).
1 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן, קרן ברק ועומר ינקלביץ'
אבי ניסנקורן, קרן ברק ועומר ינקלביץ'
אבי ניסנקורן, קרן ברק ועומר ינקלביץ'
(צילום: יוסי צווקר, אבי מועלם, רמי זרנגר)
לפי ההצעה, מקרים שבהם נמנע מבן או בת הזוג כרטיס אשראי או הגבלת הוצאות עשויים להיחשב "אלימות כלכלית" שניתן לתבוע בגינה פיצוי וכן לדרוש צו להפסקתה.
ח"כ ברק אמרה כי "מדובר באחת מהצעות החוק החשובות ביותר, שאותה אני מגישה כבר מיומי הראשון בכנסת. אלימות כלכלית היא אלימות שלא פוסחת על אף אחת משכבות האוכלוסייה והיא חוצה מגזרים ושכבות ומתבצעת מאחורי דלתיים סגורות. הצעת חוק זו מגדירה את יצירת התלות הכלכלית כעבירת אלימות המאפשרת לקורבנות להגיש תביעה לפיצויים בבית המשפט נגד התוקף".

"נשללת מבן הזוג להחליט על כספי שכרו"

בדברי ההסבר להצעת החוק צוין כי "על פי ההגדרה המוצעת, אלימות כלכלית יכולה לבוא לידי בביטוי בהתנהגות של אדם כלפי בן זוגו המונעת או מקשה על מימוש התנהלות כלכלית עצמאית של בן הזוג לרבות איסור על יציאה לעבודה או על פתיחת חשבון בנק, כך למשל נשללת לעיתים מבן הזוג כל אפשרות לקבל החלטה לגבי כספים שהוא עצמו השתכר".
עוד נכתב: "האלימות הכלכלית יכולה לבוא לידי ביטוי גם בהתנהגות המונעת או מקשה על שימוש בנכסים שבהם יש זכות לבן הזוג לרבות בדרך של מניעת שימוש בכרטיס אשראי, הסתרת קיומם של נכסים כאמור, של פעולות ביחס אליהם, ושל התחייבויות לגביהם וכן מניעת מידע על נכסים, פעולות והתחייבויות כאמור".
השרה ינקלביץ' אמרה: "היום אושרה בוועדת השרים הצעת החוק שיזמתי בתקופת היותי ח"כית בנושא אלימות כלכלית נגד בני זוג. לפני כחודש סיכמתי עם שר המשפטים אבי ניסנקורן כי ההצעה תעלה כממשלתית על להבטיח שתעבור בהצלחה. נשים לא יהיו כלי לניצול כלכלי בידי בני זוגן".
אחת מיוזמות ההצעה, עו"ס תמר שוורץ, מנכ"לית "רוח נשית - עצמאות כלכלית לנשים נפגעות אלימות", אמרה: "מדינת ישראל עשתה היום את הצעד הראשון בעצירת תופעת האלימות הכלכלית. המסר המרכזי בחוק למניעת אלימות כלכלית הוא שכבר לא משתלם להיות אלים כלכלית, כי מי שיוצר את החובות יהיה גם מי שאחראי לשלמם.
"הגיע הזמן שבן הזוג שיוצר חובות, מסתיר או מונע כספים מבת הזוג, משתלט על חשבון הבנק ועל הנכסים המשותפים - ייתבע וישלם על מעשיו. העובדה שבני הזוג האלימים כלכלית, לא נענשו עד כה, נתנה להם אור ירוק להשתמש בטקטיקות של אלימות כלכלית כדי לפגוע בבנות זוגן ולהרע את מצבן".