מאת: פרופ' עמירם כ"ץ, מנהל המחלקה לשיקום שדרה ע"ש אורנשטיין, המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין
מרבית הסובלים מכאבי גב וצוואר אינם נזקקים לטיפול ניתוחי, ויכולים להיעזר ברופאים המומחים של המרפאה לשיקום שדרה במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין מקבוצת כללית. הכאב פוגע באיכות החיים של הסובלים, בעיקר אם אינם מבצעים פעולות שהיו רגילים ורוצים לעשות: פעולות יומיומיות בשירות עצמם, במשפחה, בחברה או בעבודה. לעיתים קרובות מומחים אחרים ופעולות חודרניות לא יתנו להם מענה. המרפאה לשיקום שדרה נותנת מענה עם טיפול לא־חודרני, מותאם לכאב, בשילוב טיפולים שמחזירים תפקוד עצמאי מרבי. זאת מלבד פעילות המרפאה באבחון, טיפול ומעקב בפגיעות חוט־שדרה והפרעות סוגרים.

2 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
הדמיה
(צילום: shutterstock)


אנשים עם כאב גב או צוואר, שבחלק מהמקרים מקרין גם לידיים או לרגליים, עלולים להתקשות לבצע פעולות מסוימות, שחשובות מאוד לכולנו. הן כוללות הרמת משאות וביצוע עבודות גופניות בבית ומחוץ לו, אך גם התלבשות ורחצה, פעילות ממושכת בישיבה או עמידה או הליכה רצופה למרחק. ההימנעות מהפעילויות האלה מתבררת לרוב כבעיה העיקרית, אף שהסובלים מתלוננים בעיקר על הכאב. ההימנעות הזו משבשת יחסים ומעמד במשפחה ובחברה, מפריעה ליחסים ולהשתלבות בעבודה ועלולה להוביל לדיכאון, לחרדה או לשניהם. היעדר פעילות עלולה להפוך לבעיה בפני עצמה, שלא נעלמת גם כאשר הכאב נעלם. לכן מניעת ירידה בתפקוד ושחזור פעילות הם חיוניים, והשירות שנותנים הרופאים המומחים במרפאה לשיקום שדרה, הכרחי לאיכות החיים ולמניעת סיכונים מיותרים של פעולות חודרניות.
במקביל לטיפול בכאב, הרופאים המומחים במרפאה יציעו בירור, בניסיון לחשוף את סיבתו. לא נדיר שהממצאים בהדמיות השדרה, כולל CT ו־MRI ובבדיקות של שריר ועצב (EMG) אינם משקפים את הסיבה האמיתית לכאב. כאשר הדמיות מדגימות שינויים ניווניים בתעלת השדרה, בעיקר בלט או פריצת דיסק שבין החוליות או היצרות תעלת השדרה, לרוב אין ביטחון שהם סיבת הכאב. בירור סיבת הכאב תלוי בבדיקת הרופא המומחה ובבדיקות נוספות.
2 צפייה בגלריה
פרופ' עמירם כץ
פרופ' עמירם כץ
פרופ' עמירם כץ
(צילום: יוסי אלוני)
הטיפול התרופתי להפחתת כאב גב מתמשך דורש מיומנות שיש למומחים במרפאה לשיקום שדרה. מתאימות לו תרופות מסוימות, שניתן לקבל משך תקופה ממושכת, עם סיכון קטן יחסית לתופעות לוואי. במרפאה לשיקום שדרה מדריכים איך להשתמש בתרופות האלה, באופן שהסיכוי לתועלת יהיה מרבי והסיכוי לתופעות לוואי מזערי: באילו שעות, באיזה מינון ואיך להגדיל אותו בהדרגה. בדרך כלל לא יומלץ על תרופות בהזרקה, תרופות נרקוטיות או נוגדי דלקת לא-סטרואידליים. כשיש כאב גב או צוואר מתמשך, ורוב הטיפולים לא מסלקים את הבעיה מהעולם באופן מיידי, הטיפול במרפאה לשיקום שדרה עשוי להשיג תוצאות טובות.
אם הכאב מלווה נזק קבוע בחוט השדרה, הרופאים המומחים במרפאה לשיקום שדרה ינחו איך למנוע סיבוכים של הנזק ואיך למזער את ההפרעה שהנזק הזה גורם לתפקוד. כאשר ההפרעה התפקודית קשה מאוד, ייתכן שהמטופל יופנה מהמרפאה לטיפול באשפוז במחלקה לשיקום שדרה בלוינשטיין ע"ש אורנשטיין. כאשר המומחה לשיקום שדרה ימצא עדות להתדרדרות נוירולוגית (למשל חולשת שרירים מתקדמת) שניתן לייחס ללחץ על עצבים בתעלת השדרה, הוא יפנה את הנבדק למנתח שדרה. כשכאב הגב או הצוואר מלווה בהפרעות תפקוד ואינו מלווה בהתדרדרות נוירולוגית, המרפאה לשיקום שדרה בלוינשטיין היא הכתובת המתאימה ביותר.