4 צפייה בגלריה
(צילום: שטרסטוק)
החדשנות והפיתוחים פורצי הדרך של חברות ישראליות ממגוון תחומים, שזיכו את ישראל בכינוי Startup Nation, הובילו משקיעים מכל העולם להביע אמון במשק המקומי במשך השנים. בעקבות זאת, ישראל היתה מרכז פיננסי יציב שעמד מול משברים עולמיים בכבוד. עם זאת, ההתפתחויות האחרונות במדינה הובילו לחוסר ודאות אצל רבים מאיתנו. ישראלים רבים שוקלים בימים אלו האם להעביר חלק מהכספים שלהם לחו"ל ולנהל את ההשקעות שלהם בעצמם. המציאות המורכבת של שוק המניות המקומי מובילה משקיעים לחפש אחר אפשרויות להפחתת הסיכון באמצעות גיוון תיק ההשקעה.

גיוון בהשקעות - לא רק סוגי השקעות, אלא גם גיוון גיאוגרפי

יצירת גיוון בהשקעות לא חייבת לנבוע מפיזור ההשקעות על פני אפיקים שונים או מגזרים שונים, אלא יכולה להגיע דרך השקעה במיקומים גיאוגרפיים שונים.
משקיע נבון, שלא רוצה 'לשים את כל הביצים בסל אחד', לא מגביל את החשיפה (והסיכון) שלו למדינה אחת או לנכס יחיד. תכנית פעולה נבונה כוללת פיזור ההשקעות על פי אזורים שונים וענפים שונים, יחד עם ניצול תנאים שונים של השקעה בכל אזור. באופן שכזה, אם ישנה פגיעה בשווקים באזור מסוים, היא מתאזנת מול החשיפה לאזורים אחרים שלא היתה בהם פגיעה ואף רשמו צמיחה באותה תקופה.
אסטרטגיה שכזו עוזרת לא רק להגנה מפני הפסדים כבדים, אלא גם יכולה להגדיל את הפוטנציאל לשיפור בביצועים לאורך זמן, בעקבות ההנאה מצמיחה ושגשוג של שווקים שונים ברחבי העולם בתקופות שונות. גיוון ההשקעות, אם כן, משמש משקיעים רבים מסביב לעולם בתור כלי חשוב מאין כמותו בבנייה נבונה של תיק השקעות גמיש למשקיעים המעוניינים בפוטנציאל צמיחה.

השוואת המדדים המובילים מאז תחילת השנה – שוק המניות הישראלי מדשדש מאחור

על מנת לקבל תמונה של השפעת הגיוון, אפשר להסתכל על התשואה של המדד המרכזי של הבורסה הישראלית, ת"א 35, אשר עלה מתחילת השנה ב-5.19% (*נכון ל-13.8.23), לעומת בורסות אחרות בעולם שהניבו תשואות של עשרות אחוזים בתקופה זו. מדד הנאסד"ק האמריקאי, למשל, רשם תשואה של 30.37% מתחילת השנה (*נכון ל-13.8.23), נתון גבוה כמעט פי 10 מהמדד הישראלי המרכזי.
כלומר, מי שהיה מגוון את תיק ההשקעות ומגדיל את החשיפה לבורסות שונות בעולם, היה משיג תשואות טובות יותר בהשוואה לאחזקה של השקעות בשוק הישראלי בלבד.
4 צפייה בגלריה
הבורסה לניירות ערך בתל אביב.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב.
(צילום: שטרסטוק)

המשקיעים הישראלים מצאו פתרון יצירתי - חשבון השקעות בברוקר זר שמאפשר מסחר לבורסות מסביב לעולם

כפי שעולה מהנתונים על העדפות ההשקעה בישראל, הישראלים לא נותרו אדישים מול המצב וניסו לאתר פתרונות יצירתיים. אחד מהפתרונות הבולטים הוא השקעה באמצעות חשבון השקעות בחו"ל, דרך ברוקר זר. אחת מהחברות הבולטות בענף בארצות הברית היא Interactive Brokers, אחד הגופים הפיננסיים הגדולים והוותיקים בארה"ב, אשר נסחר בנאסדק. בישראל ניתן לקבל מענה דרך ברוקרז' מייצג דרך אינטראקטיב ישראל, אחת מחברות הברוקרז' המובילות בישראל כיום, אשר מספקת מענה מלא למסחר עצמאית בבורסות ברחבי העולם, עם שירות ותמיכה בעברית ובהתאמה לקהל המשקיעים הישראלי.
פתיחת חשבון השקעות בחו"ל אינה דבר מורכב במיוחד בימינו – כל מה שצריך הוא למלא טופס הצטרפות הכולל הליך זיהוי קצר, להפקיד כספים, וזהו – אתם יכולים להתחיל להשקיע ולסחור מסביב לעולם. ברגע שפותחים חשבון ומעבירים כספים לברוקר זר, הכספים יוצאים מישראל, עוברים לחו"ל ועולם שלם של הזדמנויות השקעה נפתח עבורכם.

ארה"ב וגם אירופה – העולם מציע אפשרויות ההשקעה מגוונות ומרתקות

השוק האמריקאי הדינמי הוא אחד השווקים המובילים והפופולאריים בקרב המשקיעים הישראלים להשקעה מחוץ לישראל, בין היתר בעקבות האפשרות לרכוש מניות של חברות טכנולוגיות מובילות כמו אפל, גוגל ואמאזון, לצד שפע אדיר של הזדמנויות השקעה בענפים מגוונים וכלי השקעה נוחים. נוף ההשקעות המגוון הפך את השוק האמריקאי לאחד מהיעדים החמים ביותר ליצירת גיוון השקעות בתיק.
4 צפייה בגלריה
העולם מציע אפשרויות ההשקעה מגוונות ומרתקות
העולם מציע אפשרויות ההשקעה מגוונות ומרתקות
העולם מציע אפשרויות ההשקעה מגוונות ומרתקות
(צילום: מידג'רני AI)
עם זאת, הזדמנויות ההשקעה לא מסתיימות בארצות הברית. השוק באירופה, הכולל בורסות מלאות פעילות בפריז, לונדון ופרנקפורט, מציע פלטפורמה נרחבת ומגוונת לא פחות עבור המשקיע הישראלי. מעל 7,000 חברות נסחרות בשווקים האירופיים, מתעשיות שונות כגון מוצרי יוקרה בצרפת, תעשיית הרכב בגרמניה, חברות אנרגיה מהולנד וכד'. אירופה יכולה לספק שכבה נוספת של גיוון ופיזור בתיק ההשקעות.
משקיעים ישראלים שחקרו את השוק האירופי, מגלים לעתים קרובות כי בנקים וברוקרים מקומיים מציעים נגישות מוגבלת להשקעה בשווקים של היבשת. אינטראקטיב ישראל, לעומת זאת, מציעה דלת כניסה נוחה לשוק האירופי ולטווח רחב של שווקים אחרים מסביב לעולם.

כספים בחברות אמריקאיות מוכנים על ידי מספר שכבות של אמצעי הגנה

בכל הנוגע לרמת הבטחון של הכספים המושקעים או כאלו ה'יושבים' בחשבון ההשקעות בחו"ל, חשוב לדעת כי השקעה באמצעות ברוקר אמריקאי כוללת רמת ביטחון גבוהה במיוחד עבור הכספים של המשקיעים. אמצעי ההגנה הרגולטוריים של SIPC, הרשות האמריקאית להגנה על משקיעים בניירות ערך, למשל, מגנים על נכסים של עד 500 אלף דולר ועד 250 אלף דולר במזומן הנמצאים בחברות ברוקרז' אמריקאיות.
ה-FDIC מבטיח פיקדונות של עד 2.5 מיליון דולר. למי שמעוניין בהגנות על סכומים גבוהים יותר, אינטראקטיב ישראל מציעה ביטוח עד לסכום של 30 מיליון דולר דרך פוליסת ביטוח פרטית.
4 צפייה בגלריה
דולר-יורו
דולר-יורו
דולר-יורו
(צילום: שטרסטוק)
על רקע הנוף הפיננסי המשתנה ללא הרף, חשוב לעדכן גם את דרכי ההשקעה. נכון להיום, משקיעים ישראלים המעוניינים לגוון את התיק וליהנות מהפוטנציאל של השווקים העולמיים, עומדים מול החלטה בכל הנוגע לחשיפה נבונה לחו"ל. כיום, חשיפה לחו"ל יכולה להיעשות באופן עצמאי, נוח יותר ובטוח יותר מהעבר. חשבון השקעות זר דרך נציגות מקומית, כמו אינטראקטיב ישראל, מציעים גשר יציב המספק גישה לשווקים ברחבי העולם.
השקעה בנכסים בחו"ל משלבת בין פוטנציאל לתשואה לבין הגנה מחוסר יציבות אזורית ותנודות במטבע.
ככל שהעולם ממשיך לדהור לגלובליזציה והשווקים הפיננסיים משתלבים אחד בשני, היכולת של המשקיעים להבין ולנווט בין האפשרויות הופכת למרכיב קריטי בגיבוש אסטרטגיית השקעה מאוזנת.