חשוב להכיר את הנתונים - טרשת העורקים היא הגורם העיקרי למוות בעולם המערבי. בעולם, כ-16 מיליון בני אדם מתים מדי שנה מהתקפי לב ומשבץ מוחי. בישראל מתים מדי שנה עשרת אלפים איש מהתקפי לב ושבץ מוחי ולפי ההערכות, כמיליון וחצי בני אדם בישראל מצויים בסיכון לטרשת עורקים.
אם הנתונים שהבאנו מדכאים אתכם, כדאי שתדעו שאלה הנתונים אך יש מה לעשות כדי לא להכלל בסטטיסטיקות, שכן תחום הטיפול במחלות הלב מתקדם כל הזמן וגם הדרכים לאיבחונן משתכלל כל הזמן.
3 צפייה בגלריה
מכון מור - צנתור
מכון מור - צנתור
מכון מור - צנתור
(shutterstock)
מהי טרשת העורקים שבלב?
טרשת העורקים בלב, היא היצרות עורקי הלב בשל נזק לדופן הפנימי של העורק. היצרות זו אינה מתרחשת בריק. גורמים לה עישון, יתר לחץ דם, סוכרת, עליית רמת שומני הדם, הצטברות שומן וכולסטרול על דופן העורק ושקיעת סידן. אלה, מצרים את כלי הדם ופוגעים בזרימת הדם בהם.
טרשת העורקים עלולה להתרחש ברוב העורקים הקיימים בגוף האדם, אך קשורה בעיקר לעורקים הכליליים (עורקי הלב), עורקי הצוואר, העורקים האחראים על הובלת הדם למוח, אבי העורקים ועורקי הרגליים.
קשה מאד לזהות אותה בשלביה המוקדמים אבל בהמשך, היא הופכת למסוכנת שכן היא עלולה לגרום לכאבים בחזה, אוטם שריר הלב, אי ספיקת לב, הפרעות קצב ואפילו להוביל למוות. לכן, יש חשיבות עצומה, גם במחלות לב אלה, לאבחן מוקדם את קיומה של טרשת העורקים ולאפשר טיפול מניעתי.
גילוי מוקדם בעזרת צנתור וירטואלי
צנתור וירטואלי הוא אמצעי אבחון מוקדם מתקדם לטרשת עורקי הלב. מדובר בהדמיית לב תלת ממדית, המאפשרת לבצע הערכה לחומרתה של טרשת העורקים בדופן כלי הדם בלב, לזהות היכן יש היצרויות או חסימה של כלי הדם המספקים דם לשריר הלב ועוד.
הבדיקה מומלצת לאנשים עם ערכים גבוהים של שומנים בדם, לבעלי היסטוריה משפחתית של מחלות לב, למעשנים בהווה ובעבר , אנשים שעברו ניתוח מעקפים וצריך לבדוק את מצבם לאחר מכן, וכן ולאוכלוסייה הכללית שרוצה לבדוק את מצבה
3 צפייה בגלריה
מכון מור - צנתור
מכון מור - צנתור
מכון מור - צנתור
(shutterstock)
מהם ההבדלים והיתרונות לעומת הצינתור המקובל ביותר עד עתה?
להבדיל מהצינתור הישן יותר, הצינתור הווירטואלי הוא בדיקה לא פולשנית שמספקת את אותו המידע אבל ברמות דיוק גבוהות מאוד של 95% לשלילת מחלה משמעותית. בנוסף לשלילת מחלה, הצנתור הווירטואלי מאפשר לזהות פלאקים בגדלים שונים, בפנים ובחוץ.
להבדיל מהשיטות הקודמות, המידע מתקבל בצינתור הווירטואלי, שהוא טיפול חדש המוצע כרגע, נעשה ללא הרדמה, או אשפוז, בלי דקירות או הכנסת ציוד לאאורטה וכל הסיכונים הקשורים לכך. זו בדיקה יעילה עם מינימום פגיעה באיכות חייו של המטופל, רמת קרינה נמוכה יותר ותוצאות מדויקות יותר.
חשוב לציין, בצנתור בגרסתו הקודמת, בגלל שהוא יותר פולשני, אם מוצאים משהו, ניתן לטפל בו בתומכן או בבלון. בצנתור וירטואלי אין אפשרות התערבותית, שכן זו רק הדמייה ובדיקה אבחנתית.
3 צפייה בגלריה
מכון מור - צנתור
מכון מור - צנתור
צנתור לב וירטואלי - מכון מור
כיצד מתנהל הצינתור הווירטואלי?
ראשית, מתנהלת התאמה של הטיפול למטופל, הכוללת תחקור, בדיקת רופא, בדיקות דם, תפקודי כליות וא.ק.ג. במנוחה. אם התוצאות משביעות רצון, המטופל או המטופלת מתחילים בהכנות הכוללות: צום של 6 שעות, הימנעות מקפה כיממה לפני ותרופות להורדת הדופק כדי שהמטופלים יגיעו במצב אידאלי לבדיקה. זהו בעצם.
בבדיקה עצמה מזריקים חומר ניגוד על בסיס יוד לווריד, ובזה בעצם מסתיים התהליך הפולשני היחיד בתהליך. אז, באמצעות מכשיר ה-CT החדשני ותוכנות מחשב מתקדמות, נבנית הדגמה תלת ממדית של כלי הדם, כמו כן נעשית בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת של הריאות.
לאחר הבדיקה, המטופלים שבים לשגרת חייהם והצוות הרפואי, הכולל רדיולוג וקרדיולוג המומחים בתחום, בוחנים באמצעות תוכנות מתקדמות את התוצאות. תוך ימים (עד 7 ימי עבודה), המטופל מקבל את התוצאה ובהתאם אליה, ממשיך בחייו או עובר לטיפול מתאים, באם יש צורך.
חשוב לציין, שהצינתור הווירטואלי אינו מתאים לאנשים עם הפרעות קצב לב, קשישים או לנשים בהריון. כמו כן, אנשים במשקל של מעל ל-150 ק"ג, עם הפרעות כרוניות בקצב הלב, עם אי ספיקת לב, מחלה מסתמית, רגישות או אלרגיה ליוד וגם כאלה עם הפרעה בתפקוד הכלייתי ומחלות נשימה קשות, לא יוכלו לבצע אותו.