גמר תחרות “Aviram Awards” שהתקיים השבוע במרוקו הוכיח שוב כי הטיפול במשבר האקלים נמצא בראש סדר העדיפויות הישראלי והעולמי. קרן אבירם והמגזין הבינלאומי Forbes, קרן אבירם העניקה את הפרס הגדול לחברה הישראלית QD-SOL, חצי מיליון דולר, ליווי של היזם זיו אבירם וליווי תקשורתי של Forbes.
QD-SOL היא חברה ישראלית הנלחמת בשינויי האקלים על ידי פיתוח טכנולוגיית ייצור מימן ירוק. הטכנולוגיה מנצלת את אנרגיית השמש להפקה ישירה של מימן ירוק ממים ללא צורך בחשמל, מה שהופך אותה לפתרון בר-קיימא עבור התעשייה והסביבה אשר עתיד לשנות את פני התעשייה הבינלאומית ולסייע במאבק במשבר האקלים.
2 צפייה בגלריה
מימין: גיל דווידמן, זיו אבירם וסמנכ"ל QD-SOL אריק גנור
מימין: גיל דווידמן, זיו אבירם וסמנכ"ל QD-SOL אריק גנור
מימין: גיל דווידמן, זיו אבירם וסמנכ"ל QD-SOL אריק גנאור
(צילום: פורבס)
בשנים האחרונות העולם נמצא במרוץ להשגת יעדי הסכם פריז להפחתת פליטות גזי חממה. אחד היעדים המרכזיים הוא מעבר מרכבים ממנועים בדלק מאובנים, שהוא אחד הגורמים העיקריים לזיהום אוויר ולהחרפת משבר האקלים, לרכבים ממונעים במימן.

איך זה פועל?

המימן הוא גז כימי שיכול לשמש להנעת רכבים ידידותיים לסביבה באמצעות טכנולוגיה, המאפשרת להפיק חשמל בתהליך פירוק חמצן למים. בדומה לכלי רכב חשמליים, רכבים בטכנולוגיית תאי-דלק מימניים ממירים אנרגיה כימית לזרם חשמלי.
אמנם כלכלת המימן עדיין בשלבי הפיתוח המוקדמים שלה ומתמודדת עם מספר אתגרים לא מבוטל. בין האתגרים אפשר למנות: עלות גבוהה של ייצור מימן, תשתית מוגבלת לאחסון והפצה, אך פרי הפיתוח הישראלי הוא עוד צעד ענק להפיכת היצור, השינוע והשימוש באנרגיית המימן לכדאי וזול, עם כ-50% פחות מעלות היצור הקיימת כיום בעולם.
הפאנלים שפיתח הסטארטאפ מזכירים בבסיסם תאים פוטו-וולטאיים רגילים המוזנים מאנרגיית שמש – רק שבמקרה הזה ננו-חלקיקים שמוכנסים למערכת מבצעים תהליך של פוטוסינתזה מלאכותית שגורמים לפירוק הקשרים שבין החלקיקים שבמים לחמצן ומימן ובכך יוצרים מימן ירוק. הטכנולוגיה שנרשמה כפטנט ישראלי שנמצאת בבסיס הפאנלים פותחה במשך כעשור במעבדות הטכניון בחיפה על ידי פרופ' לילך עמירב.
"אנחנו רוצים להגיע הכי מהר לשוק כדי לתפוס את נתח השוק הכי גדול בתחום אנרגיית המימן. וזה ייקח בין 18 ל-24 חודשים", אמר מנכ"ל החברה גיל דווידמן לאחר הזכייה.
לכלכלת המימן יש פוטנציאל למלא תפקיד משמעותי בהתמודדות עם אתגרי האנרגיה והאקלים העולמיים של המאה ה-21. בשנה שעברה הודיע האיחוד האירופי על השקעה של 750 מיליארד אירו בקידום פרויקטים להסבת ייצור האנרגיה באירופה למימן. גם ממשלת יפן החליטה להשקיע בתחום 19.2 מיליארד דולר ופועלת להסבת 200 אלף רכבים להנעה במימן ולהקמת מאות תחנות דלק מימניות עד 2025 ובבריטניה הממשלה הקימה עם המיליארדר ביל גייטס קרן של כחצי מיליארד ליש"ט להשקעה בתחום המימן. בחודש האחרון מהפכת המימן הגיעה גם לישראל עם חניכתה של תחנת תדלוק המימן הראשונה ביגור, סמוך למפרץ חיפה.
אל גמר התחרות שנערכה השבוע במלון פור סיזנס במרקש שבמרוקו הגיעו חמש חברות: שלוש בבעלות ישראלית, אחת ממרוקו ואחת מערב הסעודית. באירוע נכחו בכירים ישראליים, אמריקניים ומרוקאיים כשמעל כולם בלט נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון. גם היועץ הבכיר של מלך מרוקו אנדריי אזולאי ושגריר ישראל במרוקו נכחו באירוע, לצד בכירים שונים במשק הישראלי, בהם פרופ' רוני גמזו - מנהל בית החולים איכיולוב ולשעבר הממונה על המאבק בנגיף הקורונה בישראל, והזמרת הישראלית ריטה, אשר חתמה את הטקס בהופעה מושקעת מלווה בלהקה.
נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון שהגיע יחד עם בכירים מקרן קלינטון העולמית קיים שיחה אחד על אחד עם זיו אבירם. הוא בירך על השותפות עם קרן אבירם ועל המטרות שתחרות Aviram Awards מקדמת מאז שנוסדה לפני שנתיים. "על עולם הפילנתרופיה להמשיך ולייצר לאנשים צעירים הזדמנות לחשוב על העתיד שלהם. המזרח התיכון למשל, הינו אזור אשר עתיד להיפגע באופן קשה בקרוב ממשבר האקלים. אני מאמין שלקיחת אחריות והנעה לפעולה של יזמים וטכנולוגיה, תייצר הזדמנויות לפתח ולהוביל תחומים שדורשים מוחות חדשים", אמר קלינטון.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון בשיחה עם זיו אבירם
נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון בשיחה עם זיו אבירם
נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון בשיחה עם זיו אבירם
(צילום: קולין בלדווין, פורבס)
קלינטון גם התייחס למצב בישראל ואמר: ״אני דואג לישראל, המדינה שאני כל כך אוהב. אני גם מודאג מארצות הברית והעולם כולו. אני חושב שהפסקת האש בעזה היא חשובה מאוד. האם זה יפתור משהו - לא.
האם יקרה כאן נס - לא. אבל זה דבר חיובי שאנשים יפסיקו להרוג אחד את השני- כי זה יאפשר להם זמן לחשוב על העתיד. על המחר".

"בערב הסעודית ישמחו לעזור ולשתף פעולה עם ישראלים"

למקום השני הגיעה חברת Carbon Blue מישראל, אשר מפתחת פתרון להסרת פחמן דו חמצני (CDR) הכולל גישה ייחודית לסילוק co2 מהאוקיינוסים בעולם במקום מן האטמוספירה. תהליך הסילוק מהווה תהליך קומפקטי ויעיל אנרגטית, בעל תחזוקה מינימלית.
למקום השלישי הגיע DeepEcho ממרוקו, מיזם אשר משתמש בבינה מלאכותית בכדי לסייע לטכנאי אולטרסאונד באבחון וידאו אולטרסאונד מתקדם לצורך מניעת מומים מולדים.
במסגרת הגמר, השתתפו גם הסטארטאפ Avertto מישראל, שפיתח יכולות ניטור של זרימת הדם למוח ומאפשרים זיהוי וטיפול מהיר בשבץ מוחי ו-Polymeron מערב הסעודית, אשר מפתחים וממחזרים חומרים ידידותיים לסביבה שמתכלים ויכולים לשמש כקומפוסט באמצעות פסולת אורגנית של תעשיית העופות והתמרים.
בשיחה של כתב ynet עם רודריגו חימנז סנדובל, מנכ"ל משותף בסטארטאפ Polymeron מערב הסעודית.הוא מספר ששיתופי פעלה בין ישראל כמדינת סטארטאפ ניישן יחד עם ההזדמנויות שקיימות בערב הסעודית יכולים לשנות את העולם. "בערב הסעודית יש הרבה מאוד אנשים שישמחו לעזור ולשתף פעולה עם ישראלים. כל מה שצריך זה אמונה ואמון בינינו וכל השאר כבר יגיע בעצמו. "לפני שיצאתי לכאן אמרתי לחבר שעבורי רק עצם ההשתתפות באירוע כזה זה כבר ניצחון גדול".
Aviram Awards זו תחרות שמתקיימת זו השנה השניה לאיתור מיזמים משני מציאות במזרח התיכון וצפון אפריקה. הקרן מקדמת מעורבות חברתית וקהילתית, רותמת את הניסיון והכלים של העולם העסקי לשילוב טכנולוגיה ויזמות במטרה להגשים רעיונות, פתרונות ומיזמים ולהוביל לשיפור איכות חייהם של החברה והסביבה.
לתחרות נרשמו 780 מיזמים שנבחנו על בסיס הפוטנציאל הטמון במיזם שלהם המשלב יום יום בין טכנולוגיה, חדשנות, עשיית הטוב ושינוי המציאות לטובה, מתוכם עלו לגמר חמישה. במסגרת האירוע, נבחנו היזמים על ידי צוות שופטים בינלאומי ממגוון תחומים: היזם ואיש העסקים זיו אבירם, מייסד ונשיא קרן אבירם; רנדל ליין, העורך הראשי של מגזין Forbes הבינלאומי; יאסין לאגזיוואי, מנהל היזמות הראשית באוניברסיטת בנגריר UM6P, לאמיה בנמחלוף, מנכ"לית MITC, של רשת הטכנופארק המובילה במרוקו ומלדה אקין, מייסדת ומנכ"לית D14.AI מערב הסעודית. באירוע נכחו בכירים מארמון המלוכה של מרוקו, ביניהם אנדריי אזולאי, היועץ הבכיר ביותר למלך מרוקו, שרים, אנשי עסקים ובכירים בקהילת הייטק המקומית והבינלאומית.
הכותב היה חבר המשלחת העיתונאית של קרן אבירם ומגזין פורבס באירוע שנערך במרוקו.